Har lest at magnet er FY ting på ventilshims. ( shimset blir magnetisert, evt. metallpartikler/spon osv, vil hefte på shimset, har sett kammer/shims som faktisk har sett "gnagd" ut pga. dette )
Er det kanskje best å ta av kammene ved skimsing, eller går det ann å avmagnitisere skimsa/skimskoppen ?
Se her. Intressang info om justering av ventiler (men dette er for en vw boble):
Mange glemmer at dette er noe som bør gjøres regelmessig, Det er utrolig hvor mye det har å si for hvordan motoren presterer (Enten den er en standard motor eller en som er trimmet).
Videre øker du livs lengde på motoren ved å holde ventilklaringen ved like. Det er like galt å ha for liten som for stor åpning. En motor med for liten åpning, vil på sikt ende opp med brente ventiler og ventilseter. Motoren vil også gå mye varmere, så muligheten for at den skal varmeskjære seg er større.
Når det gjelder for stor åpning, så er det ikke bare det at du får ventil tikking. Du får mindre effekt ut, siden ventilen ikke åpnes så lenge som den skal. Ikke for å glemme at du sliter ut toppene dine raskere. Det å justere ventilene regelmessig vil på sikt kunne spare deg for overhaling av toppene, eller kjøp av nye topper (I alle fall utsette det).
(Hva mener han med toppene?)
Selve operasjonen er ikke vanskelig, det eneste du må regne med er å bli en smule møkkete under neglene etter at jobben er gjort.
Har du fått det rett vil du forhåpentlig vis ha en motor som går stillere enn den gjorde før du begynte, samt at den har fått litt mer futt.
Har ikke lengre Mr2 men en Renault Megane.
_____________________
Renault Meagane 98, Hyunday Accent, Yaris Verso, Daihatsu Applause, Rød Mr2 90mod, 95Nissan Sunny, Hvit Mr2 GTI, 73Mini Morris 1300cc m webber forg, Lada Samara, 75Mini Morris .