TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ventil-skimsing.noe spes Ã¥ tenke pÃ¥?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #220577  av Mr2Even

Får spesialverktøy i mårra og tenkte å skimse ventilene i helga. Noe spesiellt jeg må tenke på når jeg gjør dette?

#220625  av Mr2Even

Larsen skrev:Følg Bgb
Men kan jeg følge samme Bgb manualen som 3s-gte og 5f-se?(d er den eneste jeg har) Eller er det andre min og max klaringer der i forhold til 3s-ge?

#220687  av tojo

Mener det skal være (3S-GE):
Inn: 0,15 - 0,25mm
ut: 0,20 - 0,30mm

For å være på den sikre side kontakt Toyota.

#220698  av Mr2Even

Larsen skrev:Ser sånn ut. Fant desverre ingne 3sge bgb da :(
http://mr2oc.co.uk/ForumsPro/viewtopic/ ... rence.html
Det gjør ikke noe :wink:
tojo skrev:Mener det skal være (3S-GE):
Inn: 0,15 - 0,25mm
ut: 0,20 - 0,30mm

For å være på den sikre side kontakt Toyota.
Jepp du har rett :o Hadde noen data på motoren fra Toyota liggende :wink:

#220701  av Mr2Even

Verktøyet kostet forresten 566,-, og verktøyet var jo ingenting..

Ventil 1, er det nærmest reg-reima?
Sist redigert av Mr2Even den 02 feb 2007 20:54, redigert 1 gang totalt.

#220702  av Mr2 Mk2

Mr2Even skrev:Ventil 1, er det nærmest reg-reima?
ja

#220704  av Mr2Even

greit å være sikker

#221466  av Mr2Even

Har lest at magnet er FY ting på ventilshims. ( shimset blir magnetisert, evt. metallpartikler/spon osv, vil hefte på shimset, har sett kammer/shims som faktisk har sett "gnagd" ut pga. dette ) :shock:

Er det kanskje best å ta av kammene ved skimsing, eller går det ann å avmagnitisere skimsa/skimskoppen ?

Se her. Intressang info om justering av ventiler (men dette er for en vw boble):

Mange glemmer at dette er noe som bør gjøres regelmessig, Det er utrolig hvor mye det har å si for hvordan motoren presterer (Enten den er en standard motor eller en som er trimmet).
Videre øker du livs lengde på motoren ved å holde ventilklaringen ved like. Det er like galt å ha for liten som for stor åpning. En motor med for liten åpning, vil på sikt ende opp med brente ventiler og ventilseter. Motoren vil også gå mye varmere, så muligheten for at den skal varmeskjære seg er større.

Når det gjelder for stor åpning, så er det ikke bare det at du får ventil tikking. Du får mindre effekt ut, siden ventilen ikke åpnes så lenge som den skal. Ikke for å glemme at du sliter ut toppene dine raskere. Det å justere ventilene regelmessig vil på sikt kunne spare deg for overhaling av toppene, eller kjøp av nye topper (I alle fall utsette det).
(Hva mener han med toppene?) :?

Selve operasjonen er ikke vanskelig, det eneste du må regne med er å bli en smule møkkete under neglene etter at jobben er gjort.

Har du fått det rett vil du forhåpentlig vis ha en motor som går stillere enn den gjorde før du begynte, samt at den har fått litt mer futt.

#221499  av tojo

Jeg måler alltid ventilklaringen på alle ventilene,regner ut, demonterer kammer,monterer shims.
Synes dette er enklere og går fortere enn å bruke Toyotas spesialverktøy.
Har kjøpt inn slikt verktøy,men det er lite i bruk:-)

#221503  av larsst185

hvordan i all verden er det lettere å ta av kamdrev og kammer for å justere kontra bruke det verktøyet??.er jo det samme som å skru av bunnpanna for å skifte olje istedet for å ta ut tappepluggen.... :roll:

#221531  av tojo

larsst185 skrev:hvordan i all verden er det lettere å ta av kamdrev og kammer for å justere kontra bruke det verktøyet??.er jo det samme som å skru av bunnpanna for å skifte olje istedet for å ta ut tappepluggen.... :roll:
Tar ikke av kammene,løsner litt på lagerbukkene.Sorry for dårlig forklaring:-)

#221563  av Daniel_hoy

larsst185 skrev:hvordan i all verden er det lettere å ta av kamdrev og kammer for å justere kontra bruke det verktøyet??.er jo det samme som å skru av bunnpanna for å skifte olje istedet for å ta ut tappepluggen.... :roll:
Tappeplugg?? Hva er det? Tar alltid av bunnpanne ved oljeskift jeg :P hehe
Men fra spøk til alvor. Skal det ver pakning på bunnpanne eller er det orginalt med pakningstoff. På mi bunnpanne var det pakningstoff når jeg demonterte. Vil at det skal bli tett når det skal sammen igjenn.

#221578  av Andy_Celica

Daniel_hoy skrev:
Tappeplugg?? Hva er det? Tar alltid av bunnpanne ved oljeskift jeg :P hehe
Men fra spøk til alvor. Skal det ver pakning på bunnpanne eller er det orginalt med pakningstoff. På mi bunnpanne var det pakningstoff når jeg demonterte. Vil at det skal bli tett når det skal sammen igjenn.
bruk pakkninstoff, og vær nøye, mitt ble 100% tett med pakkningstoff ihvertfal :D