TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo valg!! trenger hjelp!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #220861  av FireWalk

Trenger litt ekspert hjelp her fra dere som har prøvd forskjellige turboer da jeg har møtt veggen og ikke klarer å ta et valg her!

Jeg har bestilt en Streetbrawler T3/T4 hybrid turbo fra KO racing for litt siden, men nylig har de oppdatert websidene sine og lagt ut en rekke nye turbo kit som de ikke hadde før, som bygger på Garret GT serien. Jeg har snakket med Chris og har muligheten til å avbestille turboen jeg har bestilt og heller bestille en av GT serien. Dette frister veldig!

Dette er jo forsåvidt en nyere (og bedre?) turbo med et bredere effektområde slik jeg har forstått det.

Den er dog en del dyrere også. Men har forstått det slik at den er en del bedre enn kitene basert på T3/T4 hybrid turboen? Som en venn av meg sa: T3/T4 er gårsdagens teknologi, mens GT serien er dagens teknologi. Er dere enig i det utsagnet?

Når jeg nå vurderer å gå for GT serien så står det da mellom to turboer:

1. GT3071R (450 WHP capable) med 64 A/F
ELLER:
2. GT3076R (500 WHP capable) med 64 A/F

Nå har jeg jo følgende mods på motoren:

- MS standalone engine management system med alt tilbehør. Extention board, knocksence, launch control, traction control etc.
- Greddy style intercooler
- ATS racing 9" SPAL Fan med største motoren og Shroud.
- KO racing TKO 3" Exhaust system.
- Coolingmist Dual stage water/metanol injection kit.
- Inovate LC1 wideband sensor kit.
- HKS EVC electronic boost controller.
- Apexi power intake.
- HKS dumpventil
- Distributorless ignition (en coil for hver sylinder).
- Wolfkatz Fuel system. Walboro inline pump, i serie med orginalpumpa, 750cc injectors, Top feed fuelrail, aeromotive fuel pressure regulator, fitting kit etc.
-1 grad kaldere plugger.
++

Dette burde jo gi meg muligheten til å dra ut forholdsvis mye av motoren som har gått bare 96000 km.

Tenker at om jeg nærmer meg 3-400 hk så vil jeg operere i grenseland med GT3071R, mens den andre vil være mer komfortabel.. ?

Men så er det jo igjen dette med spoolup da.

Noen som vet hvor mye forskjell det faktisk ER i spoolup mellom GT3071R og GT3076R ? For dette er jo noe som er meget relevant. Og man ofrer vel heller litt top end effekt for å få raskere spoolup dersom det er stor nok forskjell på dem.

Så hvilken av de to turboene der? Står litt fast... :shock: Trenger et lite spark bak her.. He he..

Bilde

#220871  av Terjen

Har GT3071RS (kapasitet 430hk) på Volvoen, funker kanon den, ladetrykk veeldig tidlig..

#220893  av Morten

Utifra mods du har pr nå (spesielt orginale kammer og 750cc dyser), vil jeg tro du blir mest fornøyd med GT3071R. Kammene ser ut til å begynne å bli flaskehals litt over 300rwhp (selv om noen har tvunget igjennom 420rwhp på racebensin 2bar trykk og ALT gjort utenom kammene), mens dysene nok vil makse ut omtrent samtidig som den turboen, om ikke litt før. I tillegg har en jo innsugsmanifold-spøkelse osv, så alt tatt i betraktning vil det neppe skille stort i makseffekt med de to turboene. Den dagen du eventuelt gjør noe med flaskehalser kan derimot bildet snu seg en god del.... :wink: Så sånt sett kommer det vel litt an på eventuelle videre planer også?

#220931  av FireWalk

Ja det er akkurat det.. Kammer er nok det som først vil bli byttet. Og innsugsmanefold vil nok bli byttet dersom jeg føler for enda mer guffe.

750 dyser burde vel holde til 500 whp ? iallefall ifølge wolfkatz og div andre jeg har snakket med. (Teoretiske tall dog.) Og DERSOM jeg skulle trenge større er det jo en smal sak å bytte til f.eks 850 dyser siden det er top-fed rail. Er ikke noe problem å få solgt 750ene heller så sånn sett er det jo ganske greit.

Videre kan man jo øke bensintrykket en smule for å få litt mer ut av 750 dysene, opo mot 800cc kanskje også. Men jeg tror nok ikke dysene vil bli noen flaskehals før om en god stund..

Uansett, jeg tror nok at 450 hk på hjula på en MR2 vil være ganske brutalt uansett jeg da.. :D

Men mye vil ha mer. Var jo egentlig ikke tenkt å trimme så mye i utgangspunktet. Var faktisk tenkt å ha alt orginalt. Men så begynte det, litt her, litt der... så blir det mer og mer.. ;)

Og om den trenden fortsetter så vil det fort være kjipt å sitte der med et turbo kitt til over 20.000 kr og innse at: Faen.... jeg må ha større turbo! også selge den med 10.000 i tap og få tak i en ny en. Det er ikke noe særlig :|

Så jeg lurer egentlig mest på 76 turboen. MEN, det store spørsmålet er jo: hvor mye tregere spoolup er det på den vs 71 ? Noen som vet det? For om det ikke er snakk om allverden så er det jo egentlig ingen sak å tenke på engang. er det snakk om flere sekunder så vil det jo snu bildet helt igjen.. Med de kammene og manefolden jeg har nå så vil vel 71 være best..

NÃ¥r maxer man ut den orginale innsugsmanefolden da?

Og hvordan vil GT3071R oppføre seg på motoren vs T3/T4 hybrid turboen?

Er neimen ikke noe lett valg å ta dette her :?

#220946  av Morten

Hehe, bare å hoppe i det. Kommer til å gå som F#$N sammenligna med CT26'en uansett, så du blir nok godt fornøyd uavhengig av hvilken du ender med. Eneste du eventuelt kan bli skuffa over er om spoolup ikke er så tidlig som du håper på.

Du trenger vel uansett ikke bytte hele turbokit'et om du finner ut at du ville hatt større/mindre turbo. De passer jo om hverandre, så da selger du selve turboen og kjøper en annen. Koster jo ikke stort mer enn 10-12k for en sånn turbo ny så tviler på du taper 10k på det. :lol:

PS! får vel minne om mitt generelle råd og. "Bestem deg for hvilket turtallsområde som er viktig for deg, og velg turbo utifra det". Er alt for lett å henge seg opp i disse papirtallene og sånn sett ende med noe som ikke er det en var ute etter. Mer hester vil ikke nødvendigvis si morsommere motor. :wink:

#220949  av FireWalk

Det var et godt råd :)

Man venner seg jo til å kjøre bilen med tanke på hvor den har registeret kort tid etter at man har forandret det ved å sette på f.eks ny turbo.

Har forstått det slik at GT serien har et mye bredere effektområde sammenlignet med T3/T4 turboene. Altså, dagens teknologi vs gårsdagens.

Men de er jo dyre da.

2750 dollar for selve turbo kitet + frakt og moms...

ALtså: 17 185 kr for turbo kitet + sikkert MINST 1000 kr i frakt og moms som da blir på 4312 kr.

Total sum: 22497 kr... Det er jo en del penger :\

GT serien koster ca 500 dollar mer enn t3/T4 serien, men de er en del bedre også forhåpentligvis..

Kunne alltids gått for en TD06 eller noe og spart en del tusenlapper, men hvorfor gå for et gammelt turbo design når man kan få et kit med dagens teknologi?

PS: hvordan blir det med turbo trykk på ekstern wastegate? etter at jeg byttet til 3" eksos så økte ladetrykket mitt til 0,95 bar uten å ha tuklet noe med turbotrykksreguleringen..

Skulle gjerne hatt muligheten til å stille det lavere enn som så også. Hvordan blir det med ekstern wastegate? hvilket baseline boostnivå får en der? f.eks da på dette kitet fra KO racing? ser ikke noe spesifisert eller valg av fjerbelastning der. Så da er det vel ikke så lett å si hvordan baseline turbotrykket blir ?..

#222009  av larsst185

på min td06 med tial wg så var den oppgitt til 0.9 bar men jeg klarer ikke å få den til å lade under 1 bar.mulig jeg gjør no feil men.(profec E01 boostcontroller)