TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nordmenn er de beste sjÃ¥førene

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#222829  av Larsen

Har noe med kjøreflyt å gjøre og ikke bare å tolke tolke reglene mest mulig rett frem. Det er en god grunn til at kjørelærerene lærer bort det å blinke til venstre i rundkjøringen.

#222848  av sindrejl

chris skrev: Om jeg ser en som blinker til venstre så sier jeg til meg selv "hvor i helv... har han der tenkt seg hen da?".
det der sier jeg passe mange ganger pr dag skal jeg si deg.. :) Kanskje du må ta en alvorsprat med kjørelæreren hennes.. Lurer på hvor lite som skal til for å bli kjørelærer egentlig.

#222849  av sindrejl

chris skrev: Værste er.. at kjørelæreren til Eva sa også at hun godt kunne ligge i ytterste fil hele veien rundt. :roll:
dette er jo helt på trynet!!! er jo livsfarlig, for jeg vil jo tro at de skal ut i neste avkjørsel og skal jeg ut i den avkjørselen etter der igjen legger jeg meg i innerste og gjør meg klar til å kjøre ut i ytterste. Det blir det fort ulykke av...

#222850  av sindrejl

Larsen skrev:Har noe med kjøreflyt å gjøre og ikke bare å tolke tolke reglene mest mulig rett frem. Det er en god grunn til at kjørelærerene lærer bort det å blinke til venstre i rundkjøringen.
det er jo ikke kjøreflyt! det er ingen kryss til venstre! Jeg blir helt forvirra, for om man blinker til venstre før en rundkjøring tolker jeg det som at dem skal til venstre i et kryss før, eller snu eller lignende.. iallefall ikke at dem har tenkt seg inn i siste avkjøringa i rundkjøringa... er helt på trynet.

Merker meg at mange av disse gjøkene som blinker til venstre også kjører helt ufattelig dårlig, ligger i feil felt, konstant 20 under fartsgrensa, vingler osv

#222863  av Nils

Flyttet til Stavanger fra sørlandet i fjor sommer, og her blinker samtlige til venstre i god tid før en rundkjøring.

Var veldig uvant i starten, og helt motsatt av det jeg er vant til, som er å blinke ut av rundkjøringen.

Noen som har peil på hvorfor det er blitt slik? Har kun opplevd dette i Rogaland.

#222872  av sindrejl

Nils skrev:Flyttet til Stavanger fra sørlandet i fjor sommer, og her blinker samtlige til venstre i god tid før en rundkjøring.

Var veldig uvant i starten, og helt motsatt av det jeg er vant til, som er å blinke ut av rundkjøringen.

Noen som har peil på hvorfor det er blitt slik? Har kun opplevd dette i Rogaland.
gale kjørelærere.. har selv stortsett kun opplevd dette i rogaland og agder.

#222873  av EvolutionTurbo

Skjer i østfold også dette..
Lærte det av den ene kjørelæreren jeg kjørte med på lett mc lappen:p

#222874  av jumbo

Larsen skrev:Har noe med kjøreflyt å gjøre og ikke bare å tolke tolke reglene mest mulig rett frem. Det er en god grunn til at kjørelærerene lærer bort det å blinke til venstre i rundkjøringen.
De eneste gangene jeg kan finne på å blinke til venstre, og hvor jeg til nød kan være enig i at det har noe for seg, er i VELDIG små rundkjøringer kombinert med at man bryter vanlig kjøremønster (f.eks skal helt rundt og tilbake ut der man kom fra). Det hender dette bidrar til å hjelpe folk å vike for deg i de tilfellene du overrasker med å bryte kjøremønster kraftig.

I alle andre tilfeller (og egentlig også i dette) er blinking til venstre både feil og meningsløst.

Er helt enig i at det går an å vise skjønn, men det er langt mellom DET konseptet kontra det kjøreskolene lærer bort - som i mitt syn (og iht reglene) er direkte vranglære.

Ellers er egentlig kjøreflyt et ikke tema for blinking til venstre.... blinke til venstre i en normal rundkjøring gir ingen informasjon som ikke mangel på blinking gjør like godt. Begge deler betyr like fordømt mye at du skal fortsette i rundkjøringen og ikke kjøre av.

#222910  av cameleon

jeg er glad jeg ikke kjører fin bil nå på vinteren. har allerede hatt tre som har sklidd inni meg ved at de ikke har overholdt fart og vikplikt i rundkjøringer. heldigvis er det ikke blitt noe store skader. kun lettere bulker. MEN penger skal gutten selvfølgelig ha!! banna bein.

når det kommer til blinking til venstre inn i rundkjøringen, så har jeg kun gjort det et få ganger der det er to felt og hvor på det tidspunktet har vært så distre å lagt meg i feil fil med tanke på avkjøringen. dette er kun i tilfeller hvor det er rushtrafikk og den står bom stille.

#222911  av James

cameleon skrev: har allerede hatt tre som har sklidd inni meg ved at de ikke har overholdt fart og vikplikt i rundkjøringer.
Tre biler :shock: At det er mulig! Har ikke akuratt hatt flaksen med deg då nei.. Var no bra du ikke kjørte Mr2en

#222912  av cameleon

James skrev:
cameleon skrev: har allerede hatt tre som har sklidd inni meg ved at de ikke har overholdt fart og vikplikt i rundkjøringer.
Tre biler :shock: At det er mulig! Har ikke akuratt hatt flaksen med deg då nei.. Var no bra du ikke kjørte Mr2en
ja. folk har en tendens til å kjøre litt vel fort virker det som. selv om det er speilblank is til underlag. har kun blitt lakk og småting som har forsvunnet litt her og der og en sprekk i bakfangeren. så er ikke noe krise. men jævlig irritabelt alikevel :?

#223105  av lexusmann

Dette med blinking til venstre KAN være greit noen ganger...tenk deg at man skal rett frem i rundkjøringa, mens den motgående bilen skal til venstre...altså rundt og til høyre for deg. Da er det greit at vedkommende blinker hvor han/hun skal, det er IKKE sikkert bilen ligger i rett fil!!Min erfaring da...

#223109  av Kilgallon

lexusmann skrev:Dette med blinking til venstre KAN være greit noen ganger...tenk deg at man skal rett frem i rundkjøringa, mens den motgående bilen skal til venstre...altså rundt og til høyre for deg. Da er det greit at vedkommende blinker hvor han/hun skal, det er IKKE sikkert bilen ligger i rett fil!!Min erfaring da...
Det hjelper jo litt, men min erfaring er at svært mange ikke klarer å kjøre i rundkjøringer..

#223116  av BrennaRacing

lexusmann skrev:Dette med blinking til venstre KAN være greit noen ganger...tenk deg at man skal rett frem i rundkjøringa, mens den motgående bilen skal til venstre...altså rundt og til høyre for deg. Da er det greit at vedkommende blinker hvor han/hun skal, det er IKKE sikkert bilen ligger i rett fil!!Min erfaring da...
Det er sant...Men i stede for å lære på kjøreskolen at man skal blinke inn i rundkjøringa, så er det vel like greit å bare lære å legge seg riktig i rundkjøringa så slipper vi det problemet :D

#223139  av Larsen

Sitat fra biltilsynets side
Bruk av blinklys
Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.