TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Typisk????

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#221944  av inzane2012

jumbo skrev:Ser ikke hva slags relevans til biltema dette har egentlig... (vet at dette subforumet er for OT stuff, bare ser ikke sammenhengen andre tydeligvis prøver å trekke fram)

Ellers er jeg faktisk veldig glad for at det slår ned på at folk tar loven i egen hånd. Det er noe som VELDIG lett utarter seg langt over alle grenser dersom det ikke kjøres fullstendig null toleranse i utgangspunktet.

Sivile rundt meg har faktisk ingen ting med om jeg følger loven eller ei, de må mene hva de vil om det, rapportere til myndighetene alt de føler for, men det man som privatperson IKKE har anledning til er å GJØRE noe basert på at andre bryter loven. Dersom politiet ikke følger opp - too bad. Man tar ikke loven i egen hånd uasett, og jeg er glad det ble reagert hardt mot det i dette tilfellet også
ehh, jo, sivile folk rundt deg har en plikt til å gjøre noe vist du bryter loven, di kan til og med ta sånn der sivilarrestasjon på deg og holde deg inntil politiet kommer, men den loven der er ganske høl i huet siden den som foretar den sivile arrestasjonen ikke har lov å legge en hånd på den begår lovbruddet, du har knapt lov til å holde han i jakka så han ikke stikker av, om du skjønner, så vist du ser noen som begår ett lovbrudd er det faktisk din sivile plikt å enten melde fra til poliet med en gang, eller prøve å stoppe det selv.
berre for å ta ett ganske vanling eks, vist du hadde sett meg voldta og banka opp ei kjerring, hadde du berre snudd deg og gått videre da??

#221953  av Jøran

Sant at det er lov med sivil arestasjon, men det er vel kun når gjerningen har en strafferamme på min 6mnd fegsel,

#221981  av Larsen

Hvis jeg ikke husker feil så kan du pågripe en person hvis du er vitne til tyveriet, men må slippe han hvis han viser legitimasjon.

#222924  av inzane2012

Jøran skrev:Sant at det er lov med sivil arestasjon, men det er vel kun når gjerningen har en strafferamme på min 6mnd fegsel,
kan ikke si noe sikkert innenfor vilke omstendigheter du kan foreta en sicil arrestasjon, men det jeg vet helt sikkert er at det er like straffbart å ikke enten gripe inn/melde fra når du ser lovbrudd...men det å gripe inn gjelder nok ikke vist du ser noen begår ett ran eller drap, da skal du nok bare ringe å si ifra...men sånn vist du ser noen forgriper seg på noen, prøver å begå andre "mindre" lovbrudd er du faktisk pliktig til å gripe inn...

#222938  av Kilgallon

Herregud at det går ann.

#222992  av FireWalk

Er helt sykt dette her. Er forsåvidt litt enig med Jumbo i at folk ikke bør drive å ta loven i egene hender. F.eks var det en som forsøkte å legge bilen bredt forran meg og sperre for meg/tvinge meg av veien når jeg snek i en bomstasjon en gang. Det syntes jeg lite om... Hva skal han bry seg om hva jeg gjør for?... sjalu fordi han måtte betale mens jeg snek meg unna sikkert.

Men uansett, i visse situasjoner syntes jeg at man nesten MÅ ta loven i egene hender, slik som i dette tilfellet når tyven GANG PÅ GANG har vært på ferde, og verksted-eieren har levert video med høy oppløsning til politiet, der det kommer klart frem hvem tyven er og hva han gjør!

Når dette skjer gang på gang og politiet HENLEGGER saken. Hva skal man gjøre da? man føler seg uten tvil maktesløs.. Her har han jo FORSØKT å gjøre det eneste riktige, å gå til politiet.. når politiet ikke ville hjelpe han installerte han kamera og SKAFFET bevis og gjorde hele jobben til politiet for dem. men LIKEVEL ville de ikke ta tyven.

Så hva gjør man da?

I dette ekstreme tilfellet syntes jeg ikke det er rart at han tar loven i egene hender. Jeg hadde sikkert gjort det samme om jeg var i en lignende situasjon.

#222996  av jumbo

Christian skrev:Så du mener på en måte at det er ok? :lol:
Skjønner jo at ikke alle skal kunne gjøre dette, men om man sitter på håndfaste beviser som man gir til politiet og de likevel henlegger saken, så må man jo faktisk gjøre noe. Hvordan skal man ellers bli kvitt problemet?
Det er en stooooor forskjell på hva jeg selv mener og ville gjort, kontra hva jeg anerkjenner at jeg har rett og lov til kontra ikke :wink:

Om jeg har en søster og hun voldtas, jeg ser det, vet hvem det er, kanskje til og med får det festet på kamera - politiet henlegger saken - hva gjør jeg? Stiller opp med en gjeng å sørger for at han aldri gjør det igjen selvsagt!

Jeg er ikke hakket bedre enn andre på hvordan jeg ville reagere i en slik situasjon - forskjellen er at jeg innser at jeg ville gjøre noe som er galt og som jeg burde holde meg for god for - uansett for urettferdig det måtte føles.

Og angående sivil arrest er det fullstendig uten hjemmel i noe som helst å som sivilist forsøke å holde igjen noen som motsetter seg dette.

#222999  av jumbo

inzane2012 skrev:så vist du ser noen som begår ett lovbrudd er det faktisk din sivile plikt å enten melde fra til poliet med en gang, eller prøve å stoppe det selv.
Førstnevnte - ja, sistnevnte - nei.

#223004  av FireWalk

Problemet med slike saker er at politiet ikke gjør jobben sin. Og når de først gjør jobben sin så er det en av "the good guys" som blir tatt mens de virkelig kriminelle går fri. Slik denne saken er et godt eksempel på. Dette strider mot folks rettsoppfatning og skaper:

1. politi forakt.
2. folk får mindre respekt for politiet og loven.
3. De blir mer tilbøylig til å ta loven i egene hender

Greit nok at politiet vil slå ned på folk som tar loven i egene hender. Men de skyter seg i foten ved å gjøre det, fordi det skaper bare ENDA mer politiforakt som i det lange løp er langt farligere totalt sett enn folk som tar loven i egne hender.

Hva er værst?

a: et helt land bestående av folk som ikke har respekt for verken politiet eller loven fordi de syntes politiet er en gedigen vits som kun tar lovlydige mennesker og driter i å fange ekte forbrytere.

b: et land der ingen griper inn når de ser en forbrytelse av frykt for å gjøre noe de ikke har lov til.. så får det bare skure. Om noen ser noen som blir ranet, så er det ingen som griper inn..

[EDIT]

Det er forøvrig alternativ B som vi allerede er plaget med i dette landet her. Folk er livredd for å gjøre noe ulovlig og tør ikke si ifra. Det er typisk norsk å la det skure og tenke at: tja, noen andre gjør sikkert noe med det...

I andre land sperrer folk veier og står samlet for å få frem kravene sine når det er snakk om grov urettferdighet. Ola nordmann er livredd for å gjøre noe gale og lar det bare skure.

Ingen tør å si ifra, også skjer det heller ingenting... I situasjoner der protester og handling kunne ført frem skjer det ingenting fordi ingen tør å si ifra. De kunne økt avgiftene slik at bensinprisen ble 30 kroner literen og nordmenn haddfe betalt. Alle hadde vært sure, men ingen handde turt å markere sin avsky offentlig av frykt for å gjøre noe galt......

I alle andre land hadde folk gått amok og FORLANGT reduserte avgifter..

#223163  av inzane2012

det du sier her firewalk fikk vi jo ett prakteksempel på for en god stund siden da det var 2 jenter som ringte til politiet og meldet ifra om en person som ikke holdt siden sin, vinglet over hele veien og minnet ganske mye om fyllekjøring, da politet stoppet denne mannen og fant ut at han ikke var påvirket av alkohol ble jenta som ringte tiltalt for å ha avgitt falsk forklaring til politiet. I etterkant har denne jenta sagt at hun kommer i framtiden til å vere mye mer forsiktig før hun ringer politiet neste gang hun ser noen som ser ut til å fyllekjøre eller begå andre lovbrudd...

greit nok at noen folk kanskje rett og slett er elendige sjåfører og ikke klarer å kjøre beint, eller at det var noe gale med bilen(i så tilfelle burde den ikke vert på veien) men jeg hadde selv ringt til politiet vist jeg hadde mistanke at føreren forran meg ikke var edru, men det skal ikke kunne gå ann å tiltale noen for å avlegge falsk forklaring når du raporterer om "uaktsom kjøring"...blir helt jo helt skadd...er ikke bakvendt land vi lever i heller...

#223244  av FireWalk

inzane2012 skrev:...er ikke bakvendt land vi lever i heller...
Jo det er jo akkurat det vi gjør... :?