jumbo skrev:Ser ikke hva slags relevans til biltema dette har egentlig... (vet at dette subforumet er for OT stuff, bare ser ikke sammenhengen andre tydeligvis prøver å trekke fram)ehh, jo, sivile folk rundt deg har en plikt til å gjøre noe vist du bryter loven, di kan til og med ta sånn der sivilarrestasjon på deg og holde deg inntil politiet kommer, men den loven der er ganske høl i huet siden den som foretar den sivile arrestasjonen ikke har lov å legge en hånd på den begår lovbruddet, du har knapt lov til å holde han i jakka så han ikke stikker av, om du skjønner, så vist du ser noen som begår ett lovbrudd er det faktisk din sivile plikt å enten melde fra til poliet med en gang, eller prøve å stoppe det selv.
Ellers er jeg faktisk veldig glad for at det slår ned på at folk tar loven i egen hånd. Det er noe som VELDIG lett utarter seg langt over alle grenser dersom det ikke kjøres fullstendig null toleranse i utgangspunktet.
Sivile rundt meg har faktisk ingen ting med om jeg følger loven eller ei, de må mene hva de vil om det, rapportere til myndighetene alt de føler for, men det man som privatperson IKKE har anledning til er å GJØRE noe basert på at andre bryter loven. Dersom politiet ikke følger opp - too bad. Man tar ikke loven i egen hånd uasett, og jeg er glad det ble reagert hardt mot det i dette tilfellet også
berre for å ta ett ganske vanling eks, vist du hadde sett meg voldta og banka opp ei kjerring, hadde du berre snudd deg og gått videre da??
Fortune Favors The Brave