TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp. Konflikt etter salg av bil.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#224341  av angrykid

Så rett du gjør, stå på ditt. Fyren har nada å fare med i denne saken.. Og nei, toyota kan ikke bare sende regning til deg i ditt navn. Om dem er dumme nok å gjøre dette, så er det bare å ta en kjapp telefon til dem, og si at du er tidligere eier på bilen, og en slik avtale som det at du skal betale for utbedringen ikke foreligger. Så da er dem nødt å fakturere eier på bilen.

Jeg ville gjort akkurat det samme som du gjør i denne saken. Laid back holdning, ventet å sett hva han gjorde, for han kommer ikke særlig langt, i allefall. Og når han er så udugelig å utbedre feilen i en tvistsak, så skal han bare sitte der med postkassa full av skjegg..

#224673  av ealixyr

javell.........

da fikk jeg brev fra advokaten hans.

Der stod det kort og godt at jeg måtte betale for clutch (kr 10000) siden dette åpenbart var defekt ved overtakelse.
Så stod det at de hadde funnet en oljelekkasje (rart egentlig, siden bilen aldri har brukt 1 milliliter olje, har heller aldri vært flekker på gulvet i garasjen) og at dette var beregnet til ca 8000 kr. Så alt i alt hadde jeg å dekke ca 18.000 kr. Dette var visst også noe som åpenbart var slik før overtakelse av bilen. Jeg hadde bilen på service hos Toyota ca 1 år før salg og da gikk de over bilen, ingen anmerkninger på noe slikt.
Stod også at enten måtte jeg betale ellers ville de kreve å heve kjøpet og at han skal ha hver krone han ga for bilen igjen.

Har visst funnet rette kjøperen her ja.........

Får vel bare få advokaten min til å svare på brevet som hun ville ha svar på ASAP.

jaja, skal ikke være lett iallefall

#224688  av angrykid

Du får ha lykke til med advokaten din. Dette tror jeg faktisk ikke han kommer så langt med, selv om advokat krever å få hevet kjøpet. Du kan fortsatt stå på ditt i denne saken, fyren har hele tiden visst hva han har kjøpt av deg. Så jeg tror nok denne saken ender i eventuelt forbruksrådet eller en eller annen tvisterett, men tror ikke han kommer så veldig langt der heller, siden du har vært meget behjelpelig til å gjøre ditt for å hjelpe han i den situasjonen han og du er i.

#224695  av arctic_celi

ealixyr skrev:javell.........

da fikk jeg brev fra advokaten hans.

Der stod det kort og godt at jeg måtte betale for clutch (kr 10000) siden dette åpenbart var defekt ved overtakelse.
Så stod det at de hadde funnet en oljelekkasje (rart egentlig, siden bilen aldri har brukt 1 milliliter olje, har heller aldri vært flekker på gulvet i garasjen) og at dette var beregnet til ca 8000 kr. Så alt i alt hadde jeg å dekke ca 18.000 kr. Dette var visst også noe som åpenbart var slik før overtakelse av bilen. Jeg hadde bilen på service hos Toyota ca 1 år før salg og da gikk de over bilen, ingen anmerkninger på noe slikt.
Stod også at enten måtte jeg betale ellers ville de kreve å heve kjøpet og at han skal ha hver krone han ga for bilen igjen.

Har visst funnet rette kjøperen her ja.........

Får vel bare få advokaten min til å svare på brevet som hun ville ha svar på ASAP.

jaja, skal ikke være lett iallefall
Lurer på hvordan reglene er angående påkostede reparasjoner iforhånd av heving av kjøpet.
Han skriver at han skal ha hver krone han gav for bilen.... men han hadde jo fixet clutchen??
SÃ¥ det er ikke nevnt noe om.

Fks hvis du var mekanikker og kunnet fixet cluchen selv... så hadde det jo ikke vært rettferdig at kjøper har fixet det på Toyota og at du måtte betale full pris på noe som du ikke har bestemt.
Hvis du forstår hva jeg mener.

Tror jeg villa ha valgt heving av kjøpet jeg gitt. Hvis det ikke er noen "bakside" ved det.
Den kjøperen der kan nok finne mye annet rart også. Så... kan jo være greit å selge det til noen som ikke ødelegger nattesøvnen din.

#224704  av sindrejl

arctic_celi skrev: Tror jeg villa ha valgt heving av kjøpet jeg gitt. Hvis det ikke er noen "bakside" ved det.
Den kjøperen der kan nok finne mye annet rart også. Så... kan jo være greit å selge det til noen som ikke ødelegger nattesøvnen din.
baksiden er jo at bilen hans er mer eller mindre ødelagt.. noe den ikke var før salg. Galskap å ta bilen i retur da. Dessuten er det ikke alle som har råd til å ta bil i retur da man som oftest har kjøpt seg ny.

#224707  av Tomera

Vet dette innlegget ikke er til stor hjelp men må bare på utrykke hvor mektig irritert jeg blir på slike folk!
At det skal gå ant og være så trangsynt og lite villig til og finne den løsningen som passer best for BEGGE parter! Utrolig at folk ikke skjønner at de og så kanskje har en finger med i spille, men heller legger all skyld på forige eier! Ting skjer ved eierskifte av en gamel bil! Endring i kjøremønster, annen belastning osv. Sånn er det bare! Er jo en 1992 modell det er snakk om! En bil som er 15 år gammel.
Hvor er den sunne fornuften blandt folk?

#224732  av sindrejl

nesten like dumt dette nå som at jeg burde saksøke alf fordi bilen min er snødd ned.. dette burde han vite og sagt til meg før salg..

#224733  av ealixyr

Er jo veldig lite lysten på å ta igjen bilen når jeg vet at den er totalt skamkjørt, noe han beviste at han var i stand til ved prøving av bilen. Og at han lå i 4 gir i en oppoverbakke på vei hjem da clutchen røk.

Og nå har plutselig bilen fått en oljelekkasje påstår han. Hadde den på Toyota for ca 1 år siden da gikk de over den, de fant ingen tegn til noe lekkasje. Bilen bruker eller brukte jo iallefall ikke olje før salg, tok service på den rett før salg, kunne ikke da finne noen lekkasje, og bilen hadde ikke brukt noe olje siden sist service.

Heller ingen flekker eller noe under bilen på garasjegulvet.

Synest da det blir helt feil å kreve at jeg skal ta den tilbake....og det oljegreiene har han ikke nevnt noe om før heller, stod bare i brevet fra advokaten hans.

#224740  av arctic_celi

sindrejl skrev:baksiden er jo at bilen hans er mer eller mindre ødelagt.. noe den ikke var før salg. Galskap å ta bilen i retur da. Dessuten er det ikke alle som har råd til å ta bil i retur da man som oftest har kjøpt seg ny.
Så sant så sant.
Men krever kjøper å heve kjøpet så har man ingenting å si på det.
Nekter man kjøper å gjøre dette så er du i "big shit" for å si det slik.
Der er loven krystallklar!

Når man selger bruktbil så man regne med at det er mulighet for at kjøper klager og hever kjøpet.
Husker ikke hvilken tidperiode dette må skje innen.
Men kjøper har jo klaget ganske så raskt, så han er innen den tidsfristen.

Angående hvem som er skyld i de feilene som er oppstått er veldig vannskelig å bevise begge veier. Kipt for selger hvertfall... og sikker ikke så kult for kjøper heller.

Som jeg ser det, så er det mulig kjøper har mer loven på sin side.

Men angående den reparasjonen som har blitt utført på bilen.
Den tror jeg ikke han kan belaste deg ved "heving" av kjøpet.
Så hvis tosken hever kjøpet så må han levere bilen med ny fixet clutch :)
Noe som han sikker ikke vil når han finner det ut... så... hva gjør han da? :)

#224745  av ealixyr

Så i utgangspunktet kan man kjøpe en skraphaug, fixxe alt på verksted sende regning til selger?

Og man kan kjøpe en bil grisekjøre den totalt også angre og få hver krone igjen selv om bilen er i dårligere stand enn ved overtakelse?

#224746  av sindrejl

ealixyr skrev:Så i utgangspunktet kan man kjøpe en skraphaug, fixxe alt på verksted sende regning til selger?

Og man kan kjøpe en bil grisekjøre den totalt også angre og få hver krone igjen selv om bilen er i dårligere stand enn ved overtakelse?
nei er nok ikke fult så enkelt heldigvis.. man kan ikke bare heve et kjøp helt uten videre heller.. det må være en vesentlig mangel som selger har med vilje ikke opplyst om..

#224747  av hmsilset

Hvist ikke kjøperen har tatt en tilstandsrapport på verksted skal du bare drite i hva denne karen mener og hva den sannsyneligvis overbetalte advokaten skriver. Er glad jeg ikke har solgt bil til en sånn kverulant av en bilmishandler.Kontakt en i slekt med deg eller andre bekjentskaper som kan kjøp/salg,eller en som kan å selge biler NÅ! Ikke gjør som jeg ville ha gjort :wink:

#224773  av ealixyr

Har lest den siden der ørten ganger, også sendt mailer til dem og snakket med dem på telefon.

#224781  av arctic_celi

ealixyr skrev:Har lest den siden der ørten ganger, også sendt mailer til dem og snakket med dem på telefon.
Ja, leste nå.
Så ikke ut som det var så veldig dekkende.

Feil og mangler ved varen

Kjøperen kan kreve at varen har de egenskaper som ble lovet da varen ble kjøpt, eller som framgår av annonser for varen, varens emballasje e.l.
Har kjøperen gjort selgeren oppmerksom på hva varen skal brukes til, anses det som en mangel dersom selgeren ikke har sagt fra om at tingen ikke kan brukes til dette formål.

Varer som ikke samsvarer med sikkerhetskrav o.a. forskrifter fastsatt av offentlig myndighet, er mangelfulle.

Det er ikke enhver feil ved en vare som er mangel etter kjøpsloven.
Dette gjelder f.eks. feil man må regne med på grunn av slitasje eller feil som oppstår som følge av uforsvarlig bruk.
Så jeg tror det med clucthen vil han med andre ord på vanskligheter med å bevise at feilen var levert med bilen og ikke skapt av kjøper.
Heving, omlevering, retting, prisavslag, erstatning

Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning.
På visse vilkår kan han også kreve erstatning.
Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs.
få pengene tilbake, eller å få byttet varen.
Hadde vært fint noen uavheninge kunne ta stilling til om clutch er en alvorlig feil eller mangel.
Om dette kan faktisk kvalifiseres som alvorlig kontraktbrudd.
Olje problem
Angående bruk av olje osv ser jeg på som en slik alvorlig feil/mangel.
Men det virker mildt sagt merkelig at du ikke har merket at bilen har brukt olje eller at det har vært en lekkasje i det heletatt.
Tror heller ikke at han kunne klart å skape denne feilen/ødlegge motoren på denne korte tiden.
Så enten så fant advokaten ut at clutch ikke var god nok grunn og slengte på et motorproblem. Eller så er det faktisk en feil der.
Objektivitet:
Hvis du fks er NAF kunde så kunne du bestille time hos NAF å be de sjekke bilen,
samt være spesielt nøye med sjekke at de to tingene som kjøper klager på.
Forhåpentligvis så får du en objektiv status på bilen da.
Toyota trenger ikke å være objektiv siden det er muligheter for at de har en godt kundeforhold med kjøper og kanskje faktisk kjenner noen der.

Kostnaden på dette må avtales med kjøper.
Fks at dere avtaler å dekke halvt om halvt, eller at "taper" i saken må betale dette.

Spør gjerne først om de kjenner noen på NAF slik at du sjekker om de har kontakter der.
Hvis han har det, kunne kanskje alternativet være at bilen ble sjekket på NAF i en annen by/tettsted.
Slik at objektiviten er siktret.

NAF har også advokater/spesialister på kjøp og salg av bruktbil som kan kanskje ta stilling til denne saken eller fks støtte deg.
http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid ... 84:2:::0:0
Ã… det er gratis for medlemmer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9