TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken intercooler?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #224842  av Mr2 Mk2

Noen som har sett dynagrafer eller vet hvilken intercooler som er "best"?Har sett på den fra Berk,Greddy og xs power, er det noen andre som er bedre kanskje?

#224849  av Morten

Hva er målene dine? Alle disse (ja også Ebay sin) er en god forbedring i forhold til den orginale som hører hjemme i søpla. :lol:

Hvis du absolutt skal ha montert på orginalplassen så vil jeg tro Phoenixs Power sin er den som flower best. Denne er vel basert på Apexi sin, men med 3" inn/ut. Desverre er den ikke i produkjon lengre, så brukt er alternativet. Spearco sin med 3" har og godt rykte.

Når det er sagt er det ikke noe å satse på med orginal plassering hvis du har tenkt deg over 350rwhp-400rwhp. HKS'en jeg hadde før ble restriksjon fra ca. 300rwhp og opp, Greddy/Ebay/Berk ser ut til å bli brems ihvertfall fra ca. 350rwhp. Da snakker jeg kun flow, og ikke temperaturer. :wink: Mer effekt enn det (og spesielt i kombinasjon med kjøringa/herjinga di :mrgreen:) så blir vannkjølt eller trunkmount veien å gå.

PS: Personlig ville jeg definitivt oppgradert til et av de siste alternativene allerede rundt 300-350rwhp.

#224856  av Mr2 Mk2

Morten skrev:Hva er målene dine? Alle disse (ja også Ebay sin) er en god forbedring i forhold til den orginale som hører hjemme i søpla. :lol:
Har ikke satt meg noe spes mål,tenkte jo at det skulle holde lenge originalt, men skjønner jo allerede nå at mye vil ha mer....
Morten skrev:Hvis du absolutt skal ha montert på orginalplassen så vil jeg tro Phoenixs Power sin er den som flower best. Denne er vel basert på Apexi sin, men med 3" inn/ut. Desverre er den ikke i produkjon lengre, så brukt er alternativet. Spearco sin med 3" har og godt rykte.
Hadde tenkt å ha stock plassering ja, men det er ikke ett "must" er åpen for forslag. ;) Hvor får jeg evt tak i spearco?
Morten skrev:Når det er sagt er det ikke noe å satse på med orginal plassering hvis du har tenkt deg over 350rwhp-400rwhp. HKS'en jeg hadde før ble restriksjon fra ca. 300rwhp og opp, Greddy/Ebay/Berk ser ut til å bli brems ihvertfall fra ca. 350rwhp.
Hadde vært greit med noe over 300,holdbare.Men vil ikke ha sprut, er det hull i hodet?
Morten skrev:det (og spesielt i kombinasjon med kjøringa/herjinga di :mrgreen:) så blir vannkjølt eller trunkmount veien å gå.
Hehe behandler ikke Mr2`en på samme måte som rollaen ;) Får man ferdige kit til trunkmount? Kenneth har jo en cs kjøler til overs, hadde det vært noe?Men samtidig så skal dette ikke bli noen "værsting" og jeg vil gjerne ha bagasjeplassen :S
Morten skrev:PS: Personlig ville jeg definitivt oppgradert til et av de siste alternativene allerede rundt 300-350rwhp.
Blir en tung kamel å svelge isåfall,men trenger ikke ta helt av før jeg evt får en godkjent :P

#224935  av Morten

Mr2 Mk2 skrev:Har ikke satt meg noe spes mål,tenkte jo at det skulle holde lenge originalt, men skjønner jo allerede nå at mye vil ha mer....
Hihi, tar ikke lange tiden nei. :lol:
Mr2Mk2 skrev:Hadde tenkt å ha stock plassering ja, men det er ikke ett "must" er åpen for forslag. ;) Hvor får jeg evt tak i spearco?
http://www.turbohoses.com/mr2_turbo.htm Stage 9, litt ned på siden. Men koster jo *litt* mere enn de billige variantene, så om det er verdt prisen når en likevel må bytte ut såpass tidlig... :wink:
Mr2Mk2 skrev:Hadde vært greit med noe over 300,holdbare.Men vil ikke ha sprut, er det hull i hodet?
300 motor, eller 300 hjul hester? På motor er det nok realistisk, men 300 på hjula driftsikkert med orginal ecu er jeg litt skeptisk til med 3.gen ecu som er map-basert. Da har en endret såpass på den volumetriske effektiviteten at orginal tabellene nok ikke akkurat stemmer perfekt lengre... :? Sier ikke at det er umulig å oppnå, men heller at det er litt risky med tanke på driftsikkerheten (og spes stempel nr.3) :wink:
Mr2Mk2 skrev:Hehe behandler ikke Mr2`en på samme måte som rollaen ;) Får man ferdige kit til trunkmount? Kenneth har jo en cs kjøler til overs, hadde det vært noe?Men samtidig så skal dette ikke bli noen "værsting" og jeg vil gjerne ha bagasjeplassen :S
Kan ikke huske å ha sett noen ferdige kit til trunkmount. skyldes nok at de fleste som trekker strikken såpass ofte har både uorginalt turbo oppsett og innsugsmanifold og da vil ikke det som passer på en nødvendigvis passe på en annen lengre. :wink: Mener å ha sett noe w2i kit som vel var ca bolt on på det engelske forumet en gang, men husker ikke detaljene på det. :lol: CS kjøleren flower (og kjøler) bedre enn den orginale, men ikke natt og dag. ST205 er endel bedre, men da legger du uansett såpass arbeid i det at det kanskje er likegreit å bruke en god ic istedenfor en ok.
Mr2MK2 skrev:Blir en tung kamel å svelge isåfall,men trenger ikke ta helt av før jeg evt får en godkjent :P
Hehe, kan jo snu på den og. Hvis du først godkjenner som turbo, og så trimmer videre så er jo bilen uansett lite like godkjent som før den ble regga om.... :?

#224936  av Morten

Men for å være litt mer spesifikk: Hvis du ikke er 100% sikker på mål osv (blir en noen gang det? hehe), hva med å kjøpe en ebay ic og så heller ta steget videre til skikkelig hvis/når effekten seinere kommer opp i nok til at den er blitt flaskehals? Den er så billig at du ikke taper stort ved eventuelt videresalg, og da har du noe enkelt som er bedre enn den orginale imens. Hadde en sånn i Lillegul midlertidig i fjor for å få kjørt litt mens jeg putla med W2I prosjektet, og er ikke i tvil om at den flower bedre enn den orginale. En ting du BØR gjøre i såfall er å kappe til en aluplate til å ha i mellom karosseri og IC for lukke gapet rundt IC og tvinge luften igjennom kjernen. :wink:

#224964  av Morten

Hehe, for å gni det inn ser ut som om det ble solgt en brukt Phoenixs Power IC på mr2oc så seint som slutten av forrige uke. :wink:

Kosta litt selv brukt da ($750).

Bilder for eventuelle interesserte:
Vedlegg
PP 005.jpg
PP 005.jpg (34.14 kiB) Vist 932 ganger
PP 004.jpg
PP 004.jpg (48.34 kiB) Vist 932 ganger
PP 06.jpg
PP 06.jpg (77.55 kiB) Vist 316 ganger

#225015  av Mr2 Mk2

Morten skrev:300 motor, eller 300 hjul hester? På motor er det nok realistisk, men 300 på hjula driftsikkert med orginal ecu er jeg litt skeptisk til med 3.gen ecu som er map-basert. Da har en endret såpass på den volumetriske effektiviteten at orginal tabellene nok ikke akkurat stemmer perfekt lengre... :? Sier ikke at det er umulig å oppnå, men heller at det er litt risky med tanke på driftsikkerheten (og spes stempel nr.3) :wink:
Rundt 300 rwhp hadde vel vært greit men det er nok et stykke opp dit,får nok klare meg hvertfall 1 sesong uten sprut..:roll: Litt off topic men hvor mye tror du jeg har sånn ca nå med 3"dp,eksos og ca 0.9 bar?260 i motor?
Morten skrev:Hehe, kan jo snu på den og. Hvis du først godkjenner som turbo, og så trimmer videre så er jo bilen uansett lite like godkjent som før den ble regga om.... :?

Men er greit å ha den "original" Når den skal regges fra gti til turbo da ;)

Takk for gode svar som vanlig :) Tror jeg bare kjøper en Berk intercooler eller noe i første omgang.

#226406  av sethro

Hvis du har tid og penger, kjøp eller lag vann avkjølt intercooler...

:-)

#227639  av guffen85

tenkte å oppgradere interccoleren nå men en ting som er viktig er jo pass fort ekke så intr. i å stresse for mye hehe noen som har forslag eller?

#229205  av tojo

guffen85 skrev:har funnet en ic nå kommer på 3500-4000 ca
http://shop.jma.no/product_info.php?cPa ... ucts_id=74
hva tror folket om det. er med alt av rør deler osv.
Ser da mistenkelig ut som denne: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MR2-MR-2 ... 5117QQrdZ1
Bare at her får du rør og IC til under halve prisen :wink:

#232552  av Dr.Ling

Ang. Turbohoses sitt Spearco-kit: Er det ikke hull i hodet å kjøpe en så dyr luftkjølt IC? Kan vel ikke bli såååå mye dyrere for en vannkjølt Spearco, selv med rør, pumpe, vannrør, og noe slags radiator for vannet, sa da kan man liksågodt ta steget dit?

#232865  av Dr.Ling

....også vært interessant å høre fra Mr.Two som visst kjøpte Radtec sitt A2W kit fra Rogue Motorsports. Skulle være komplett, men var ganske så mangelfullt...?

Ville ikke et bra og rimelig alternativ være ST205 A2W-kjøler montert midt mellom snurrbo'en og TB? Har jo sett endel eksempler på dette. Må vel få bedre respons / mindre lag med så lite IC-rør og bra kjøling? Og samtidig mye billigere enn en Spearco A2W kjerne?