TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Politiet prøver seg...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#224813  av jumbo

hmsilset skrev:På 116kmt mister man lappen. Hjelper ikke om de har kalibrert speedometeret da.Det er ingen måte å måle på...
36 over er den magiske grensen i 70+ fartsgrense ja (26 over for grenser lavere enn det)

Det viktige poenget man dog skal være klar over er at dette er bare en veiledende grense, det er store rom for skjønn i både skjerpende og formildende retning avhengig av forhold/omstendigheter.

Uansett godt å se at noen har vett til å stå imot... det sørgelige er at 9 av 10 bilførere antakelig hadde vært uten førerkort i det tilfellet der :?

#224834  av FireWalk

Jeg tror politiet elsker å stoppe & plage oss med sportsbil...

Har selv blitt stoppet 4 ganger hittil i år. Ingen av gangene kjørte jeg for fort. De regelrett hiver seg inn i bilen og legger seg på hjul bare de ser bilen.. Så er det jo den vanlige leksa med vognkort og førerkort, og "kjør forsiktig..." med streng stemme..

Sist gang kom jeg kjørende i 40 km/t på en dårlig grusvei... (Det er 50 sone på stedet) og de kom i motgående felt. Så vrenger de over og legger bilen på tverra forran meg... Så var det på'n igjen. Vognkort og førerkort.

Ble som vanlig ganske stressa når jeg blir stoppet (har jo en kraftig modofisert bil så er alltid litt på tuppa for at de skal begynne poke rundt..)

Når jeg kom hjem oppdaget jeg at de glemte å gi tilbake vognkortet mitt..... Så nå må jeg vel ringe å få meg nytt :roll:

Politiet burde finne seg noe bedre å ta seg til... F.eks ta ORDENTLIG kriminelle..

Bra noen har guts til å stå imot!

Slik jeg ser det har du her truffet på den type politifolk bestående av yplinger som ble mobbet i barndommen og som nå skal ta igjen på alle andre ved å bruke sin Voldsomme autoritet og makt de (tror) de har som politi. Ala det samme som befalet i militæret...

Tragisk :p

#224835  av Turbotrille

Feil lysbruk blir faktisk belønnet med 2000kr i bot, og tåkelys har du kun lov å bruke i kombinasjon med parklys og kun når det er lyst ute, etter mørkets frembrudd har du kun lov å bruke ordinære kjørelys.
Sånn er livet dessverre, selv om det er mye tøffere med tåkelys/parklys kombinasjonen. ;)

#224840  av jumbo

FireWalk skrev:Jeg tror politiet elsker å stoppe & plage oss med sportsbil...

Har selv blitt stoppet 4 ganger hittil i år. Ingen av gangene kjørte jeg for fort. De regelrett hiver seg inn i bilen og legger seg på hjul bare de ser bilen.. Så er det jo den vanlige leksa med vognkort og førerkort, og "kjør forsiktig..." med streng stemme..
Hvordan i #"¤&%& er det mulig å bli stoppet 4 ganger på to måneder... For å være ærlig finner jeg det vanskelig å tro at det har 0% å gjøre med hvordan du kjører (eller rettere sagt hva slags oppfatning/erfaring de har med deg)...

Greit nok at politiet gjerne viser overdreven oppmerksomhet overfor biler som våre, men finner det som sagt vanskelig å tro på at det er 100% av forklaringen

#224841  av jumbo

Turbotrille skrev:Feil lysbruk blir faktisk belønnet med 2000kr i bot, og tåkelys har du kun lov å bruke i kombinasjon med parklys og kun når det er lyst ute, etter mørkets frembrudd har du kun lov å bruke ordinære kjørelys.
Sånn er livet dessverre, selv om det er mye tøffere med tåkelys/parklys kombinasjonen. ;)
Det er fullstendig lov å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys, uavhengig av lysforhold (bare til informasjon). De skal imidlertid av så fort du blender til nærlys, så tror det er få som bryr med dette. Dessuten var vel noe av vitsen å hindre folk i å få for mye fokus nærme bilen isteden for å se lenger frem, og dette burde jo gjelde like mye for fjernlys som nær..

#224853  av joyce

jumbo skrev:
Turbotrille skrev:Feil lysbruk blir faktisk belønnet med 2000kr i bot, og tåkelys har du kun lov å bruke i kombinasjon med parklys og kun når det er lyst ute, etter mørkets frembrudd har du kun lov å bruke ordinære kjørelys.
Det er fullstendig lov å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys, uavhengig av lysforhold (bare til informasjon). De skal imidlertid av så fort du blender til nærlys, så tror det er få som bryr med dette. Dessuten var vel noe av vitsen å hindre folk i å få for mye fokus nærme bilen isteden for å se lenger frem, og dette burde jo gjelde like mye for fjernlys som nær..
ja det var det jeg trodde fordi de nye tåkelysa mine lyser utrolig mye og kunne omtrent like gjerne
vært kjørelys til tider....
men HALLO en advarsel kunne vært nok det synes jeg
men det er vel for mye til å tenke på for di
BOT tenker di vel med det første....
forferdelig synd spør du meg ja .....
men,men det er jo bare til å bite i det sure eplet da ja

har ihvertfall fått meg vest:)ehhehehehe

#224858  av FireWalk

jumbo skrev:

Hvordan i #"¤&%& er det mulig å bli stoppet 4 ganger på to måneder... For å være ærlig finner jeg det vanskelig å tro at det har 0% å gjøre med hvordan du kjører (eller rettere sagt hva slags oppfatning/erfaring de har med deg)...

Greit nok at politiet gjerne viser overdreven oppmerksomhet overfor biler som våre, men finner det som sagt vanskelig å tro på at det er 100% av forklaringen
Du kan jo tro det du vil. Jeg kjører faktisk veldig forsiktig nå. Kjører aldri over lappegrensen. konsekvensene av å miste lappen EN gang var nok for meg til å innse at de minuttene en sparer ikke er verd det. Kjører faktisk mer gris med andre biler. Som sagt er her mye dårlig vei og ofte kjører jeg faktisk under fartsgrensen også. Blir forbikjørt rett som det er. Har fått høre kommentarer som: hva skal du med sånn bil?? du kjører jo som ei gammel kone..... osv..

Men så er jeg av den oppfatning at: hva er vitsen med å kjøre fort med en bil som alle VET går fort? bedre å kjøre i normal fart og la alle tro at den går enda fortere enn den faktisk gjør :twisted:

Jeg må påpeke at jeg har aldri fått bot for noe noen av de gangene jeg har blitt stoppet. Men hver gang spør de om det er min bil, hvor jeg bor... hvor jeg skal osv osv.. syntes det er litt merkelig at de skal spørre om slike ting hele tiden.

Ålesund har jo vært plaget med en del narko i det siste, GHB saken og diverse. Kan jo være de tror jeg kommer fra østlandet med dop inn til byen, at jeg er en slags narko baron eller noe som kommer i fin bil inn til byen siden jeg har KT skilter (Porsgrunn?) mens 95% av bilene i ålesund har UE skilter..

En gang i fjor ble jeg stoppet og fortalt at jeg hadde blitt observert i å kjøre gris innover mot moa. kjefta meg huda full. Men da tente jeg på alle plugger, for det hadde jeg faktisk ikke gjort, og jeg fant meg ikke i å sitte der å bli beskyldt for noe jeg ikke hadde gjort. Jeg hadde faktisk akkurat kommet inn til sentrum fra MOTSATT ende av byen, og jeg hadde en kompis som satt på som kunne bekrefte det også. Måtte nesten bare le av hele greia.

siden det er MANGE sportsbiler i ålesund, hvorav 90% er RØDE og lett kan forveksles med min så kan jeg skjønne at folk kan ta feil, selv venner av meg ringer meg støtt og stadig og sier de "så meg akkurat" mens jeg faktisk har vært hjemme hele dagen. Noe som er mye av grunnen til at jeg nå vil skifte farge på bilen så jeg slipper å bli forvekslet med andre hele tiden.

Uansett, jeg har selv store problemer med å skjønne hvorfor jeg blir stoppet så ofte.

2. siste gangen jeg ble stoppet (for ca 2 uker siden) kom jeg kjørende gjennom byen en torsdags kveld. Mye folk ute og jeg tenkte jeg skulle kjøre en runde gjennom byen på vei hjem for å se om det var noe kjentfolk ute.

Kjørte da forbi selve sentrum i ca 5 km/t.. skle sakte forbi for å se om det var noen jeg kjente der.

Så det stod 3 politibiler der (som det pleier å gjøre på dager det er mye folk ute på byen). Kom meg ca 100 meter videre så ser jeg en av politifolka hiver seg inn i bilen og kjører etter meg. På med blålys og inn til siden.

Vognkort og førerkort? - jada... her..
er det din bil? - ja..
Hvor skal du? - eh.. hjem?
Hvor har du vært? - eeeh.. har vært på bowling...

Så forsvinner han med vognkort og førerkort for å sjekke med sentralen.. så kommer han tilbake, alt stemte tydeligvis.

Så får jeg kjøre videre.

Omtrent samme rutinen hver gang. Nå rister jeg bare på hodet og ler hver gang de legger seg på hjul. Om det er noen med tilsvarende bil de er på "jakt" etter eller om det bare er på faen det vet jeg ikke, men irriterende er det iallefall.. og OM det var noen andre som de Visste hvem var, hvorfor begynner de da å skal ha vognkort og førerkort hver gang?..

Edit:

Jeg har ALDRI blitt stoppet med noen annen bil enn MR2en. Til tross for at jeg kjører mer "aktivt" med disse bilene.. Siden jeg VET MR2en skiller seg ut..

Litt rart?..

#224861  av Kilgallon

FireWalk skrev:
jumbo skrev:

Edit:

Jeg har ALDRI blitt stoppet med noen annen bil enn MR2en. Til tross for at jeg kjører mer "aktivt" med disse bilene.. Siden jeg VET MR2en skiller seg ut..

Litt rart?..
Politiet har det med å stoppe "gatebiler" framfor familiebiler.
Da jeg hadde en strøken stylet Calibra, ble jeg stoppet i sett. Mens i vinterbilen har ikke dette skjedd en eneste gang.

#224862  av sindrejl

Kilgallon skrev:
FireWalk skrev:
jumbo skrev: Politiet har det med å stoppe "gatebiler" framfor familiebiler.
Da jeg hadde en strøken stylet Calibra, ble jeg stoppet i sett. Mens i vinterbilen har ikke dette skjedd en eneste gang.
blir aldri stoppet i supraen :lol:

#224868  av Kilgallon

sindrejl skrev:
Kilgallon skrev:
FireWalk skrev: blir aldri stoppet i supraen :lol:
De gangene jeg har kjørt Supraen min så har jeg heller ikke blitt stoppet. (men det er jo bare snakk om ca 8 ganger da)

#224870  av FireWalk

Tror det kommer litt an på hvor modofisert bilen er og. virker som (iallefall her) at jo mer styling osv det er på bilen jo mer interessert blir de i å stoppe deg... Altså, så lenge bilen ikke er orginal (samme hvilken bil det i utgangspunktet er) så skal de stoppe deg.

Ofte når de stopper meg så aner de jo ikke hvilken bil jeg har engang siden jeg har "MR" logoen istedetfor toyota logoen på bilen min..

#224872  av Kilgallon

FireWalk skrev:Tror det kommer litt an på hvor modofisert bilen er og. virker som (iallefall her) at jo mer styling osv det er på bilen jo mer interessert blir de i å stoppe deg... Altså, så lenge bilen ikke er orginal (samme hvilken bil det i utgangspunktet er) så skal de stoppe deg.

Ofte når de stopper meg så aner de jo ikke hvilken bil jeg har engang siden jeg har "MR" logoen istedetfor toyota logoen på bilen min..
Får du noen intr spørsmål da eller ang bilen?

#224873  av FireWalk

Kilgallon skrev:
FireWalk skrev:Tror det kommer litt an på hvor modofisert bilen er og. virker som (iallefall her) at jo mer styling osv det er på bilen jo mer interessert blir de i å stoppe deg... Altså, så lenge bilen ikke er orginal (samme hvilken bil det i utgangspunktet er) så skal de stoppe deg.

Tja... får av og til slike: "Ja den går vel bra denne her?" spørsmål osv. Men man kan liksom ikke svare noe annet enn: ja det gjør den sikkert :)

En gang jeg ble stoppet av en eldre kar i rutinekontroll. Da kom han med den vanlige: Du får kjøre forsiktig nåda. Også la han til: Må være forsiktig med en slik fin bil vet du! også gliste han. :-)

Felles for alle er at de sier ALLTID: kjør forsiktig. Uansett hvilken bil du har..
Nå sist gang jeg ble stoppet i MR2en sa han: Du får kjøre forsiktig videre nåda, selv om du har bil som tilsier at du ikke gjør det...

Det får meg til å tenke at for politiet så er det et fett at om du har bil som SER ut som den kan gå fort så kjører du fort. Man blir på en måte stemplet som fartsynder automatisk. Ser bilen rask ut så er den rask. Nesten sånn at de får lyst til å gi deg fartsboten selv om bilen står stille..

Kan jo være at noen stopper slike biler av ren nysgjerrighet også, mens andre gjør det på pure faen. Men jeg har jo alt i orden så for meg spiller det ingen rolle.

Blir jeg stoppet i nærmeste fremtid uten vognkort så får jeg bare svare at: vel, det har dere fra før, siden jeg ikke fikk det tilbake sist gang dere stoppet meg.. :P

#224875  av jumbo

FireWalk skrev:Men så er jeg av den oppfatning at: hva er vitsen med å kjøre fort med en bil som alle VET går fort? bedre å kjøre i normal fart og la alle tro at den går enda fortere enn den faktisk gjør :twisted:
Er helt enig jeg, kjører mye penere med MR2 enn med stort sett alt annet jeg kjører. Er egentlig mye mer tilfredsstillende å IKKE ta imot enhver invitasjon fra alle sure bimmere etc som alltid skal yppe, men snarere holde seg for god til å gidde å sette de på plass hehe

Jeg må påpeke at jeg har aldri fått bot for noe noen av de gangene jeg har blitt stoppet. Men hver gang spør de om det er min bil, hvor jeg bor... hvor jeg skal osv osv.. syntes det er litt merkelig at de skal spørre om slike ting hele tiden.
Bare lurer på hva pokker som har fått de til å bli så rabiate... men det gjør vel i og for seg du selv også hehe

KT skilter (Porsgrunn?) mens 95% av bilene i ålesund har UE skilter..
KT er Kongsberg

Mulig du har et poeng

En gang i fjor ble jeg stoppet og fortalt at jeg hadde blitt observert i å kjøre gris innover mot moa. kjefta meg huda full. Men da tente jeg på alle plugger, for det hadde jeg faktisk ikke gjort, og jeg fant meg ikke i å sitte der å bli beskyldt for noe jeg ikke hadde gjort. Jeg hadde faktisk akkurat kommet inn til sentrum fra MOTSATT ende av byen, og jeg hadde en kompis som satt på som kunne bekrefte det også. Måtte nesten bare le av hele greia.

Sånt er jo bare latterlig. Hadde tørna selv, det er sikkert og visst.

#224879  av Kilgallon

FireWalk skrev:
Kilgallon skrev:

Blir jeg stoppet i nærmeste fremtid uten vognkort så får jeg bare svare at: vel, det har dere fra før, siden jeg ikke fikk det tilbake sist gang dere stoppet meg.. :P
Er vel ikke det lurteste du kan si :wink: Men morro å sjekket ut hva betjenten hadde sagt da.