TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• noen som vet hva reg reim koster pÃ¥ toyota?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#150804  av Christian

blixern skrev:husker jeg jeg betalte ca 4-500,- for strammern til GTI`en min.
er en hydraylisk strammer.
Husker ikke helt i farten hva mine kosta (har bytta 2stk), men det stemmer nok bra som Blixern skriver. Ca 400-500kr. Ikke i nærheten av 2K :)

Edit : De er forresten et helvete å få på plass, ødela en masse utstyr før jeg fikk de inn. Ende opp med å bruke ett 3mm bor som jeg satte inn i "hullet" Napp borret uit med ei tang, og alt er ok. :wink:

#150806  av sleeper

Christian skrev:
Husker ikke helt i farten hva mine kosta (har bytta 2stk), men det stemmer nok bra som Blixern skriver. Ca 400-500kr. Ikke i nærheten av 2K :)

Edit : De er forresten et helvete å få på plass, ødela en masse utstyr før jeg fikk de inn. Ende opp med å bruke ett 3mm bor som jeg satte inn i "hullet" Napp borret uit med ei tang, og alt er ok. :wink:
prøv og gjør som meg da.... byttet denne MED motoren i bilen!! fy faen og mange timer jeg brukte på og få klemt inn den strammeren og blokka`n!
men nå er motoren utenfor bilen så da blir det nok litt lettere!:-)

#150971  av chimp

send reg nummeret ditt til meg paa PM saa kan jeg se hvor mye det koster hos oss.. Regner med det er en del billigere enn hos Toyota..

#150977  av blixern

sleeper skrev:
Christian skrev:

prøv og gjør som meg da.... byttet denne MED motoren i bilen!! fy faen og mange timer jeg brukte på og få klemt inn den strammeren og blokka`n!
bytta å mens motorn sto i, bake i mr2en.... udugelig trangt, mye banning,,,,men fant en teknikk på det til slutt,,,satt rema feil to ganger så :| å gruer meg til jeg skal av med dette til våren igjen...har montert kamhjulene mine feil vei :( *FLAU*

#151010  av sleeper

blixern skrev:
sleeper skrev:
Christian skrev: Husker ikke helt i farten hva mine kosta (har bytta 2stk), men det stemmer nok bra som Blixern skriver. Ca 400-500kr. Ikke i nærheten av 2K :)

bytta å mens motorn sto i, bake i mr2en.... udugelig trangt, mye banning,,,,men fant en teknikk på det til slutt,,,satt rema feil to ganger så :| å gruer meg til jeg skal av med dette til våren igjen...har montert kamhjulene mine feil vei :( *FLAU*
hehe... går det ann og montere de feil vei??
 #151105  av 2fast4u

sleeper skrev:Noen som vet hva reg reim med løpehjul, strammehjul og den stramme greia koster??? (vet det er noen som jobber på toyota her! :wink: )

(til 2 gen 3sgte!)
Mye att og frem her, men her er noen priser:

13540-88382 Hyd.strammer fra 5/91-> 456.-
13505-88383 Strammehjul 802.-
13503-63011 Løpehjul 430.-
13568-79045 Registerreim 653.-

Strammeren er såpass billig, så den burde vel skiftes til ny hvis du bygger ny motor.

Det er vanligvis 3 ting man sjekker ang denne strammeren.
1.) Lekasje = Skift !!
2.) Snu strammeren med stempelbolt ned mot ei bordplate el.
press forsiktig med en hånd og sjekk om bolten trykkes inn, gjør den dette = Skift !!
3.) Mål utstikk av bolt (fra hus til boltende) Skal være 10,0 - 11,0 mm
MÃ¥ler du noe annet = Skift !!

Du skal sikkert kjøre med denne motoren når du er ferdig med denne, så min anbefaling ang registerdeler er - Skift alt !

Delenummrene jeg plukket ut er for US 3S-GTE fra midt på 1991 og opp.

:wink:
Vedlegg
3S-GTE.jpg
3S-GTE.jpg (81.66 kiB) Vist 361 ganger

#151108  av blixern

sleeper skrev:
blixern skrev:
sleeper skrev: prøv og gjør som meg da.... byttet denne MED motoren i bilen!! fy faen og mange timer jeg brukte på og få klemt inn den strammeren og blokka`n!
hehe... går det ann og montere de feil vei??
Ja tror det, rema blir liggende utenfor hjulene, snakk om 1-2 mm .
å kan ikke tro det er noe annet at jeg har snudd kamhjulene.,,vis det går da. oppdaga det rett før jul når jeg flytta bilen, bilen starter å snurrer fint, men ble bare litt opps på reima.
flaut ja.
har ikke lyst å bare klæsje på deksle å leve i god tro heller, så _MÅ_ opp med det å sjekke :P

#151321  av jsun

Glad jeg har kjede jeg 8)

#226984  av Mr2Even

Jeg har raslelyd på reg-siden. Er det noe som kan hjelpe meg å sjekke om strammeren min er gåen? Usikker på toyota , om de kan gjøre en god jobb på denne bilen.

#227055  av larsst185

Cluet ang den oljestrammeren er å presse den sammen i skrustikka,låse den av med et 3mm bor,montere den i bilen MEN sett IKKE til de to 12 mm boltene,la dem være løse til reima er helt på da det er avlange hull i strammeren for å lette monteringa.da går hele greia rimelig greit.Jeg har foresten aldri skifta den strammeren dær.

#227056  av larsst185

går ikke å montere dem feil vei tror jeg.har du satt på den "plata" på reimhulet på veiva,bak dekselet.

#227179  av Mr2Even

larsst185 skrev:Cluet ang den oljestrammeren er å presse den sammen i skrustikka,låse den av med et 3mm bor,montere den i bilen MEN sett IKKE til de to 12 mm boltene,la dem være løse til reima er helt på da det er avlange hull i strammeren for å lette monteringa.da går hele greia rimelig greit.Jeg har foresten aldri skifta den strammeren dær.
Ok :) Bra med tips. Tenkte jeg kanskje skulle bytte reg reim og vifte reim med det samme. Er det noe annet jeg må være obs på utenom det å få tenningsmerkene på riktig plass?

Forresten, motoren min var fullt overhaldt av Toyota som forgje eier fikset. kan denne raslelyden og at bilen går litt dårligere være en reklamasjons-sak? (Det er 5 år til sommeren, siden overhaldingen skjedde) På kviteringen til overhaldingen står det at de har byttet styring register(1356688360) og to styrehjul register med to forskjellige dele nr : 1350588382 og 1350363011 ? betyr det at strammeren og hyd-strammeren var byttet da? eller er det noe annet de byttet?

#227251  av Larsen

Priser fra https://www.1sttoyotaparts.com
art Number: 1354088382 Price
TENSIONER ASSY, TIMI $34.94

Part Number: 1350588383 Price
Engine - Camshaft & timing - Camshaft & timing - Tensioner Tensioner, celica, w/turbo - 2.0l, 2.2l 1991-93 1990 - 1993 $75.83

Part Number: 1350363011 Price
Engine - Camshaft & timing - Camshaft & timing - Pulley Pulley, camry - 4 cyl, 1.6l, 1.8l and 2.0l dohc 1991 $40.87

Part Number: 1356879045 Price
Engine - Camshaft & timing - Camshaft & timing - Timing belt Timing belt, mr2, w/turbo - 4 cylinder 1991 - 1994 $27.42