Litt vanskelig å synes noe om Toyota-konsernet.... de gjør det jo greit de, størst i verden, satser for fullt på hybridbiler, redder miljøet osv.
Vil derimot si noen ord om Toyota Nordvik i Bodø. Første møtet med dem var en pirkete EU-kontroll, greit nok. Etter det positiv erfaring, hyggelige folk i delelageret som er veldig hjelpsomme og som regel får tak i det jeg skal ha.
Problemene har oppstått etter jeg skulle sette inn motorn fra Japan. Absolutt ingen hjelp å få ang dette lokalt. De skrev ut en spesifikasjonsside ang gen4 3S-GTE for Celica, men that's it. De har tilogmed fortalt meg at de ikke installerer brukte deler for kunder, og hvis de gjorde det kunne de ihvertfall ikke dokumentere jobben som var gjort. Jeg prøvde å få et annet verksted til å dokumentere bremseskiftet, men da de tok kontakt med Toyota Nordvik for å få spesifikasjoner på originalbremsene for min bil ville de ikke gi ut info pga fare for "piratkopiering av bremsene"!!! Har boikottet Nordvik etter dette, og kjøper deler fra Hegre Bil istedet, eller fra utlandet.
Som så mange andre henvist til Toyota Norge som istedet for å gi meg en email-addresse til Toyota i Japan, skriver at det ville være dokumentforfalskning å gi meg noe dokumentasjon på motorn jeg har! Så her dreier det seg ikke om å hjelpe til eller finne løsninger for kunden, men å fantasere vilt om alle slags potensielle problemer det vil medføre for dem.
For oss som er interessert i sportsbiler (snakker her om å mekke selv, trimme litt, bygge om osv) er Toyota (og forsåvidt Nissan også har jeg hørt) generelt umulige å ha med å gjøre, da de regner med at snuten er på døren om de gir oss noe dokumentasjon eller hjelp. Ganske så tydelig at de kun er interessert i å selge deler og nybiler.
Sett det i kontrast til Volvo f.eks: Kjøp en gammel 240 og du kan dra til din lokale Volvo-forhandler å få papir på at du kan sette hvilken som helst motor inn, men må huske å bytte til ventilerte bremser om effekten går over 200hk!
Vil derimot si noen ord om Toyota Nordvik i Bodø. Første møtet med dem var en pirkete EU-kontroll, greit nok. Etter det positiv erfaring, hyggelige folk i delelageret som er veldig hjelpsomme og som regel får tak i det jeg skal ha.
Problemene har oppstått etter jeg skulle sette inn motorn fra Japan. Absolutt ingen hjelp å få ang dette lokalt. De skrev ut en spesifikasjonsside ang gen4 3S-GTE for Celica, men that's it. De har tilogmed fortalt meg at de ikke installerer brukte deler for kunder, og hvis de gjorde det kunne de ihvertfall ikke dokumentere jobben som var gjort. Jeg prøvde å få et annet verksted til å dokumentere bremseskiftet, men da de tok kontakt med Toyota Nordvik for å få spesifikasjoner på originalbremsene for min bil ville de ikke gi ut info pga fare for "piratkopiering av bremsene"!!! Har boikottet Nordvik etter dette, og kjøper deler fra Hegre Bil istedet, eller fra utlandet.
Som så mange andre henvist til Toyota Norge som istedet for å gi meg en email-addresse til Toyota i Japan, skriver at det ville være dokumentforfalskning å gi meg noe dokumentasjon på motorn jeg har! Så her dreier det seg ikke om å hjelpe til eller finne løsninger for kunden, men å fantasere vilt om alle slags potensielle problemer det vil medføre for dem.
For oss som er interessert i sportsbiler (snakker her om å mekke selv, trimme litt, bygge om osv) er Toyota (og forsåvidt Nissan også har jeg hørt) generelt umulige å ha med å gjøre, da de regner med at snuten er på døren om de gir oss noe dokumentasjon eller hjelp. Ganske så tydelig at de kun er interessert i å selge deler og nybiler.
Sett det i kontrast til Volvo f.eks: Kjøp en gammel 240 og du kan dra til din lokale Volvo-forhandler å få papir på at du kan sette hvilken som helst motor inn, men må huske å bytte til ventilerte bremser om effekten går over 200hk!
