TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Even's Mr2 GTI

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #230283  av Mr2Even

Etter en del spaning, tenkte jeg det var på tide at jeg også lagde en tråd om mine fremtidige oppgraderinger. 8)
Jeg har hatt bilen i ca 2 år nå. Det er en orginal 90mod Gti som var importert fra Sveits i 1998. motor har gått 65000 km etter full overhalding på Toyota av forrige eier.

Har ikke gjort så mye estetisk med bilen, jeg har mest rettet på div feil.

Det som er gjort med bilen er:

Byttet girkasse (Kjøpt fra danmark - 55000km)
Nye kabler, fordelerlokk og rotor.
Sjekket tenning
Satt inn Green filter.
Byttet 2 bremse-kalippere
1 ny demper foran m/dempertopp
Satt inn ny motorisert anntenne.
Fikset heismekanismen venstre dør.
Ny og lavere girkule (kuttet stangen med ca1,5 cm)
Folie på sidevindu og bakvindu.
Sprayet tektyl i kanaler, dører og div + lakkert opp sten-sprut partiet på sidene(skjørta) og fjernet litt rust.
Satt på ekstra kjørelys med ny grill. (Fjernet de gamle tåkelysene som var defekt)
Oppgradert sterio (8" sub i forstørret org kasse bak sete m stoff rundt, 5kanals forsterker og satt inn Pioneer 6,5" og diskant i dørene)

Det som er planen videre er å få oppgradert fjærer, dempere, understell, stålomspunnede bremseslanger, og kanskje andre felger mm. ..(Kanskje NA trimme også 8) borre opp til 2,2, 264' kammer m 9,3 i løft - bytte skims til bøtter-eksos m ny katt m high flow, chippe osv )

Bilder av bilen kommer senere..

Det jeg nylig har gjort er å sjekke ventilene, justert litt her og der, lakkert topplokk, innsug og div.
Vedlegg
Ferdig lakka topplokk m maskering siden fin.JPG
Ferdig lakka topplokk m maskering siden fin.JPG (147.79 kiB) Vist 1295 ganger
Ferdig lakka innsug. u maskering.JPG
Ferdig lakka innsug. u maskering.JPG (188.44 kiB) Vist 1286 ganger
Ferdig lakka topplokk mm. siden, uten maskering.JPG
Ferdig lakka topplokk mm. siden, uten maskering.JPG (152.38 kiB) Vist 1296 ganger
Ferdig lakka topplokk mm. Rett fra siden.JPG
Ferdig lakka topplokk mm. Rett fra siden.JPG (161.87 kiB) Vist 1290 ganger
Ferdig lakka. nærbilde vakum klokka.JPG
Ferdig lakka. nærbilde vakum klokka.JPG (135.64 kiB) Vist 1293 ganger
Sist redigert av Mr2Even den 23 apr 2007 09:10, redigert 9 ganger totalt.

#230307  av mr2cato

Ble pent det :D

brukte du grunning før du lakkerte eller pusset du bare?

#230309  av Mr2Even

Ja ble veldig fornøyd egentlig :D Jeg har jobbet litt med lakkering før. Du trenger ikke grunne, men viktig å gjøre det helt rent først. Først vasket jeg det godt med avfetting med bruk av oppvask-kost og tannbørste, til slutt vasket jeg det med tynner og witesprite. Maskerte og lakket det i ca 3 "tynne" lag. Brukte den biltema lakken som tåler 600grader. Lønner seg å herde lakken i en ovn før bruk. Jeg brukte stekeovnen :)
Sist redigert av Mr2Even den 25 mar 2007 12:33, redigert 4 ganger totalt.

#230310  av Mr2Even

obs, Ja jeg pusset også litt etter grundig vask, og vasket det etter pussing igjen. Jeg brukte også litt vannslipepapir før det siste strøket, for å få finere finnish :)
Sist redigert av Mr2Even den 24 mar 2007 22:58, redigert 1 gang totalt.

#230313  av mr2cato

Ok. takk for tips :)

Jeg kommer nok ikke til å bruke biltemalakk igjen jeg. Har en boks stående av den lakken du brukte. Av tidligere erfaring når jeg har lakkert diverse andre komponenter på tidligere motorer etc. På innsuget og toppdekselet tror jeg det holder med 160 graders lakk.
Har gode erfaringer fra de litt "dyrere" lakkene både med resultat, kvalitet og varende utseende.

#230318  av Mr2Even

Jeg har ikke hatt noen dårlig erfaring med den. lakkerte en annen motor jeg hadde også, og det holdt. Grunnarbeidet er alfa omega

#230322  av mr2cato

Mr2Even skrev:Jeg har ikke hatt noen dårlig erfaring med den. lakkerte en annen motor jeg hadde også, og det holdt. Grunnarbeidet er alfa omega
Det er akuratt det med grunnarbeidet!
Er klar over det er vanvittig viktig, men jeg er relativt svak på akuratt det området :? hehe.

Får bare øve meg litt på gamle motoren først ;)

#230392  av Kilgallon

Ble jo strøkent det der :wink:

#230463  av Pitchyou

hehe nå fikk jeg å lyst å lakere litt! så meget bra ut!

#230476  av inzane2012

går det greit om jeg betaler deg for å komme hit å gjøre det samme med motoren min?? hehe, ganske bra resultat, kudos to u my friend:)

#230483  av Mr2Even

Kilgallon skrev:Ble jo strøkent det der :wink:
Ja ble bra. Det ble nesten for blankt :)

#230484  av Mr2Even

Andread skrev:hehe nå fikk jeg å lyst å lakere litt! så meget bra ut!
ja bare å begynne. det er ikke så vanskelig, men må være nøye og tolmodig for det tar faktisk litt tid

#230485  av Mr2Even

inzane2012 skrev:går det greit om jeg betaler deg for å komme hit å gjøre det samme med motoren min?? hehe, ganske bra resultat, kudos to u my friend:)
hehe :lol: Visst du skrur det fra hverandre, og vasker det litt, så kan jeg godt gjøre grunnarbeidet og lakkinga jeg! :wink:

Jeg skal legge inn noen bilder her imorgen når det er ferdig montert, så får dere se hvordan sluttproduktet blir

#230507  av Mr2Even

Lurte på et par ting, vil 5S-FE blokka passe på en 3S-GE ?

Jeg kan ikke se noe annet i BGB manualene enn at 5S-FE stempelet vil passe fint visst man borrer opp 1mm i 3s-ge blokka. Har noen gjort dette ?

#230509  av Larsen

Det er ganske vanlig å (på litt kraftgere 3sgte motorer) bruke 5s-fe blokk, råder og veiv med 3sgte toppen. Da får du altså en stroker 2.2L. Du får da en motor som har mer dreimoment på lavt turtall, men ikke er så turtalls villig. Hvordan det fungere med 3sge topp vet jeg ikke, men antar at du får en lignede effekt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18