TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svaens 4AGZE prosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #220216  av svaen

hybrid skrev:det der polerte pluggdekselet.. kjøpte du det på ebay? har lysst på et slik et selv..
Hei, pluggdekselet er kjøpt via ebay. Så faktisk ganske bra ut.

#220316  av svaen

Hei, da har jeg endelig klart å finne ut av den herjete tomgangen min.
En kombinasjon av TPS i noe feil vinkel, og en litt for stram gasswire førte til at gass-spjeldet sto noen grader åpent, slik at motoren gikk høyt opp til ca. 4-5000 rpm ved tomgang. Dermed ble det bensinkutt e.l., slik at tomgangen falt ned til ca. 2000 rpm, før det ble matet på med bensin og turtallet steg til 4-5000 rpm igjen, osv. Samtidig fant jeg en liten justeringsskru for tomgangen på spjeldhuset, så nå ligger tomgangen på ca. 12-1500 rpm ved kald motor. :mrgreen:

Fikk endelig min første etterlengtede kjøretur med kompressoren montert, men fikk dessverre ikke utforsket effekten så nøye, pga en litt for slakk gasswire. Får prøve å stramme den opp senere, er såpass fornøyd med å få bilen til å gå skikkelig på tomgang, så det får være nok for i kveld.

#222945  av Darkstar

Noe nytt her? Eller er det bare jobbing på deg for tiden?

#222949  av svaen

Darkstar skrev:Noe nytt her? Eller er det bare jobbing på deg for tiden?
Hei, her er det mye frustrasjon og jobbing. :mrgreen:
Den kjemiske metall-bøtinga i toppen sprakk dessverre opp igjen. Etter utallige nye forsøk på å tette med kjemisk metall, ble det til slutt besluttet å gjøre ting skikkelig og plukke av toppen, og levere den til sveising. Så nå er det bare å håpe at sveiseverkstedet sveiset inn biten - i verste fall har jeg en bigport-topp liggende i reserve, men er redd for å tape bunndrag og effekt i forhold til den originale smallport-toppen.
Håper på å få montert toppen i helga, samt få på de justerbare kamdrevene og annet småtteri.

#222950  av Darkstar

svaen skrev: Den kjemiske metall-bøtinga i toppen sprakk dessverre opp igjen. Etter utallige nye forsøk på å tette med kjemisk metall, ble det til slutt besluttet å gjøre ting skikkelig og plukke av toppen, og levere den til sveising. Så nå er det bare å håpe at sveiseverkstedet sveiset inn biten
Såpass... Får håpe det går seg til med ny sveiset topp da. :wink: Så du har ikke fått prøvd bilen noe særlig med kompressoren altså?

#222953  av svaen

Darkstar skrev:
svaen skrev: Den kjemiske metall-bøtinga i toppen sprakk dessverre opp igjen. Etter utallige nye forsøk på å tette med kjemisk metall, ble det til slutt besluttet å gjøre ting skikkelig og plukke av toppen, og levere den til sveising. Så nå er det bare å håpe at sveiseverkstedet sveiset inn biten
Såpass... Får håpe det går seg til med ny sveiset topp da. :wink: Så du har ikke fått prøvd bilen noe særlig med kompressoren altså?
Hei, har dessverre knapt fått erfart 4-agze med kompressoren montert foreløpig. Men den som venter på noe godt..

#223000  av lauby_f

fått delene? hvordan går montering evt?

#223002  av svaen

lauby_f skrev:fått delene? hvordan går montering evt?
Hei, har fått toppen, men satser som sagt på at smallport-toppen lar seg reparere først og fremst. Venter også på toppakning, registerreim, løpe-/strammehjul, slipesett, m.m. før jeg kan begynne montering.

#223775  av svaen

Hei, da var toppen sveiset og montert igjen. Brukte noen timer i helga på å bytte ventiltetninger og montere toppen igjen, så slenger ut noen bilder av den foreløpige statusen.

Toppen sveiset. La imellom en fuge med kjemisk metall på innsiden av toppen for å være sikker på at det ble 100% tett.
Bilde

Demontering av ventiler, etc.
Bilde

Ventiler, m.m.
Bilde

Nye tetninger på plass.
Bilde

Avleiringer og annet møkk måtte skrapes vekk før ny toppakning ble montert.
Bilde

Topp montert.
Bilde

Monterte også "femi-kamdrevene" mine, og nullstilte de før ny registerreim og løpehjul ble montert.
Bilde

Brukte bladsøkeren for å undersøke klaringen mellom ventil-shims'ene og kammene, og det var dessverre noen klaringer som faktisk blir så små at jeg må avsted og få freset av shims'ene litt, siden det er vanskelig å finne shims med mindre klaring enn 2,5mm.
Samtidig må jeg også anskaffe et originalt reimhjul til 4-age, for å få justert tenninga på motoren.
Men ellers bør jeg være på god vei... igjen. :mrgreen:

#229218  av Darkstar

Hvordan går det med prosjektet? Er bilen tilbake på veien?

#231176  av svaen

Hei, på tide med en liten oppdatering her;
Etter en del knoting, feiljustert tenning og oljelekkasje fra toppen (-som viste seg å være en "opp-ned-toppakning", så er bilen endelig på veien igjen. Har fortsatt store problemer med tomgangen på bilen, men har rett og slett ikke hatt tid til å feilsøke så mye mer.
Ellers har det blitt montert diverse deler på bilen i ettertid, mens andre ting har blitt handlet inn.

Nyvasket motorrom med nytt Apexi-filter og GReddy breather-tank.
Bilde

Bi-xenonkit har også blitt montert.
Bilde

Sommerdekk (Federal SS-595 205/40-16) og Slicks (Federal RS595 195/50-15).
Bilde

Banefelger - 15" sorte OZ Chrono HT
Bilde

Sommerdekkene skal på 16" sorte Compomotive MO, som jeg får tilbake fra pulverlakkering iløpet av dagen.
Ellers beregner jeg å ha bilen ferdig lakkert i løpet av april, om alt går som jeg vil. :mrgreen:

#231177  av Darkstar

Ser Rått ut dette Svaen. De OZ Chrono felgene er virkelig rå. 8) Blir det orginal farge eller? Blir bilen å se på noen treff i sommer?

#231267  av svaen

Darkstar skrev:Ser Rått ut dette Svaen. De OZ Chrono felgene er virkelig rå. 8) Blir det orginal farge eller? Blir bilen å se på noen treff i sommer?
Hei, bilen blir nok å se på noen treff i sommer, ihvertfall på de treffene hvor Big Wheels skal ha stand.
Slenger ut noen bilder av bilen med Compomotive-felgene montert. Ble ikke helt fornøyd med finishen på felgene etter pulverlakkering, da slyngrensingen har tært en del på aluminiumen. Men felgene er i det minste avstandspene, og passer greit på bilen..
De blå senterkoppene som Kollevold sendte meg, passet selvfølgelig ikke på felgene, så der må jeg ha nye.

Bilde

Bilde