TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nye godkj.regler?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #234085  av hmsilset
 
Snakket med en bilmekaniker i kveld og han sa at etter en viss dato i år så kan man ikke få godkjent bremser,ratt,dempere osv i vognkortet lengre. Er dette virkelig sant? Det er jo bare helt sykt.Da må jo nesten alle biler her inne avskiltes eller settes på originale deler om de blir stoppa og må vise bilen hos biltilsynet... Ikke bare er systemet så galt fra før av at det tar livet av sikkert 150 mennesker årlig pga idiotisk politikk,men nå skal vi vel ikke ha mulighet for å få på skikkelige bremser og dempere for å unngå flere heller. Faen,jeg trenger en drink :x ............... :lol:
Vedlegg
random148.png
random148.png (74.28 kiB) Vist 694 ganger

 #234369  av cameleon
 
De er nok på god vei allerede :? Dempere og bremser kan dere bare glemme å få godkjent samma F. Jeg får f.eks ikke godkjent de 4 potts calipperne mine på bilen, heller får man ikke godkjent coilovers. Ratt går fint så lenge det er rett størrelse på de TUV godkjent eller ikke. Kommer du derimot med et knøttlite OMP ratt så får du den ikke godkjent med det. Så at dette er noe som kommer til å SKJE er vel å henge litt etter. Hva du får godkjent hos de forpulte jævlene der i dag er ikke mye. Den bilen som jeg har nå er jo så og si demontert nå. Men heldigvis så har jeg kommet inn på skole i utlandet og blir ikke for all evighet, og det landet jeg skal til har jeg allerede fått papirer på at bilen min med både coilovers, bremser, motor, sjall og ball ikke er noe problem. Såfremt den består CO utslippet. og det har jeg papirer på at den gjør så. Såååå... jeg ser bare fram til å kjøre bilen om bor i Airbusen og fyke. Jaja mensann :D

 #234373  av celicat23
 
cameleon skrev:heller får man ikke godkjent coilovers.
Det må være noe VELDIG nytt, for det er ikke lenge siden en kompis fikk bilen sin godkjent med det. Og jeg har gode planer om og godkjenne avensis'en når coilover'ene er på plass.

 #234374  av milcom
 
Å ikke få godkjent bedre bremser er jo helt på tryne!! Va i faen har til argument for dette?

 #234384  av cameleon
 
celicat23 skrev:
cameleon skrev:heller får man ikke godkjent coilovers.
Det må være noe VELDIG nytt, for det er ikke lenge siden en kompis fikk bilen sin godkjent med det. Og jeg har gode planer om og godkjenne avensis'en når coilover'ene er på plass.
da har han kompisen din truffet på en særdeles forståelsesfull fyr på biltilsynet. jeg f.eks får ikke godkjent bilen med mine coilovers noen som helst plass her i nord og sør trøndelag. grunnet null dokumentasjon og bla bla bla. du kjenner sikkert til regla. alt dette med biler hos biltilsynet går mer eller mindre på skjønn. jeg kjenner utrolig mange som kjører med coilovers på bilene sine her oppe og som har blitt stoppet i disse tekniske kontrollene som de er så hyppige på å ha. så da er det rett hjem med mangellapp på ikke godkjent dempere og så skru på de gamle når bilen skal til visning.
så om du skal motnere coilovers på bilen din så ville jeg bruke samme fyren som kompisen din brukte.

 #234385  av cameleon
 
milcom skrev:Å ikke få godkjent bedre bremser er jo helt på tryne!! Va i faen har til argument for dette?
de har ikke dokumentasjon på bremsene og at de er kraftigere enn de orginale.

 #234390  av celicat23
 
cameleon skrev:grunnet null dokumentasjon og bla bla bla. du kjenner sikkert til regla.
Hvis du ikke har TUV papirer så er det jo rimelig håpløst. Men så lenge de er TUV godkjent så SKAL det ikke være mye verre enn og montere de, ta en 4-hjuls kontroll + justering av lysa - og så vise bilen hos biltilsynet med TUV papirer + dokumenter på 4 hjuls kontroll + justering av lys.

Problemet med biltilsynet er at de lager sine egene regler og krav, helt etter hvilket humør de er i den dagen du kommer dit.

F.eks. så er det mange som har godkjent senkesett og felger, uten at det står noen plass i papirene til senkesettet at felg/dekk kombinasjonen de har montert er godkjent for det senkesettet. Mens andre igjen har fått krav om at den dimensjonen dekk/felg de setter på bilen må være spesifisert i TUV papirene til senkesettet.

Når jeg måtte vise celica'n til etterkontroll så demonterte jeg eksosen som satt på, og monterte på orginal eksosen igjen. Når jeg dro og viste bilen så sa kontrolløren at jeg måtte ha papirer på at eksosen som satt på bilen er den orginale. Wtf?!?

Kompis ble stoppet i samme tekniske kontrollen, og han fikk mangel lapp pga. åpent luftfilter. Kontrolløren sa at han måtte få norske veritas til og teste filteret og dokumentere at det ikke støyet for mye eller gav bilen mer effekt enn tillat :!: Det er i sånne tilfeller du er glad det ikke er like lett og ha våpen som i usa - for du hadde blitt morder den kvelden.

Satt og leste en tråd på VW-AUDI forumet hvor en hadde hatt problemer med og godkjenne senking + felger på bilen sin. Han ringte biltilsynet og klagde, og fikk beskjed om og bestille ny time med en annen kontrollør. Og da gikk plutselig bilen igjennom. Ergo: de på biltilsynet VISSTE at de hadde en KUKK jobbende hos seg som aldri skulle fått lov til og ha med andre folk og gjøre - men han får bare fortsette der og være helt idiot. Flott system.

Så biltilsynet er ett sjansespill. Enten er du heldig og møter en med over 50 i IQ, eller så møter du en av entusiastene for suging av mannlige kjønnsorgan som beskrevet ovenfor.

Har ingen tro på at det blir så enkelt som og møte opp med en helt lovlig bil og få ting skrevet inn i vognkortet jeg heller :roll: men skal prøve.

 #234391  av cameleon
 
hehe ja det er helt rett det du sier. For meg så er biltilsynet blitt som et casino. du går inn og du kan vinne eller komme ut med det samme du hadde når du gikk inn, eller rett og slett loppa deg fullstendig på alle mulige måter.
Egentlig burde det vært såre enkelt. Og hadde dette vært USA så hadde jeg vært grilla i stolen for en god stund tilbake.

 #234398  av Th4 Ghost
 
cameleon skrev:hehe ja det er helt rett det du sier. For meg så er biltilsynet blitt som et casino. du går inn og du kan vinne eller komme ut med det samme du hadde når du gikk inn, eller rett og slett loppa deg fullstendig på alle mulige måter.
Egentlig burde det vært såre enkelt. Og hadde dette vært USA så hadde jeg vært grilla i stolen for en god stund tilbake.
hadde det vært usa så hadde vel vi vel ikke hatt dette problemet til å begynne med? :P får godkjent alt der, om bilen ikke lengre har 4 hjul, taket er borte og eksosen går fra en pipe ut av panseret..null problem!
Sist redigert av Th4 Ghost den 16 apr 2007 06:53, redigert 1 gang totalt.

 #234406  av cameleon
 
Th4 Ghost skrev:
cameleon skrev:hehe ja det er helt rett det du sier. For meg så er biltilsynet blitt som et casino. du går inn og du kan vinne eller komme ut med det samme du hadde når du gikk inn, eller rett og slett loppa deg fullstendig på alle mulige måter.
Egentlig burde det vært såre enkelt. Og hadde dette vært USA så hadde jeg vært grilla i stolen for en god stund tilbake.
hadde det vært usa så hadde vel vi vel ikke hatt dette problemet til å begynne med? :P får gokjent alt der, om bilen ikke lengre har 4 hjul, taket er borte og eksosen går fra en pipe ut av panseret..null problem!
hehe moro du sier det for det er usa jeg reiser til. skole på hawaii og allting. så det var ikke noe problem å godkjenne bilen der borte. :D

 #234562  av jumbo
 
milcom skrev:Å ikke få godkjent bedre bremser er jo helt på tryne!! Va i faen har til argument for dette?
Det er positivt FEIL at man blankt ikke får godkjent ditt eller datt. Med riktige papirer, riktig saksprosess og professjonell gjennomføring FÅR man godkjent det som godkjennes kan (etter norsk regelverk). Det flyr altfor mye rare rykter om at det ene eller det andre er "helt slutt" etc etc, bare se bort fra slikt tull.

Det er helt riktig at bremser og dempere etc kan være VANSKELIG å få godkjent og at svært få merker kommer med de nødvendige papirene, men det er totalt feil å si at hverken dempere eller bremser overhodet ikke kan godkjennes lenger. Tull og ball. Man kan heller ikke basere seg på enkelthenvendelser til vegvesenet eller spesifikke trafikkstasjoner her - de har like mange ulike og feilaktige oppfatninger av regelverket og hvordan det skal praktiseres som et gjennomsnitlig menneske har fingre og tær...

Coilovers er definitivt godkjennbart forutsatt TUV eller andre godkjenningsorganer, samt dokumentert montasje og justering i.h.t godkjente innstillinger.

Det samme gjelder i utgangspunktet bremser, men grunnen til at akkurat dette er forbanna restriktivt (og med rette!) er at altfor mange tullinger tror at jo større og kraftigere dess bedre, og ender opp med bremser som er fullstendig ubalansert.

Strengt tatt er det ikke mulig å oppgradere til "bedre" bremser for vanlig veibruk. Det er MANGE år siden det ble typegodkjent biler uten bremser som i massevis er i stand til å låse hjulene. Og mer bremsekraft enn det er fysisk sett helt meningsløst. Den eneste faktoren som er interessant slik sett er fading, men dette er jo heller ikke et realistisk problem for veibruk.

 #234572  av Th4 Ghost
 
jumbo skrev:
milcom skrev:Å ikke få godkjent bedre bremser er jo helt på tryne!! Va i faen har til argument for dette?
ta å les igjennom alle postene før du begynner. når man ikke får det godkjent med en kontrolør, og får det godkjent med en annen..er det da "norsk regelverk" som sier at halvparten av kontrolørene skal være noen forbanna kranglefanter?

 #234579  av cameleon
 
Th4 Ghost skrev:
jumbo skrev:
milcom skrev:Å ikke få godkjent bedre bremser er jo helt på tryne!! Va i faen har til argument for dette?
ta å les igjennom alle postene før du begynner. når man ikke får det godkjent med en kontrolør, og får det godkjent med en annen..er det da "norsk regelverk" som sier at halvparten av kontrolørene skal være noen forbanna kranglefanter?
Er rett det Jumbo sier. I teorien så får man godkjent. Problemet er at det skal utrolig mye til for å få tak i papirer på slike ting såfremt det ikke er TUV godkjent.
Problemet oppstår når man ikke vet hvor man skal henvende seg for å få tak i denne dokumentasjonen. Biltilsynet har ingen referanser what so ever som hjelper til for å få godkjenningspapirer på slike ting. Uansett hvordan man vrir å vrenger på det så er det til syvende og sist de som kontrollerer bilene som gir sitt svar som er enten ja eller nei. Noen mener at coilovers som ikke har dokumentasjon er greit, kontra andre som mener det stikk motsatte. Greia er hvor langt man gidder å jobbe for å få dette godkjent for her til lands er det ikke bare å knipse med fingrene så er alt plutselig ok.

Når det gjelder bremser så har Jumbo også rett, og slik jeg ser det så bør det være strenge krav rundt det området. Problemet oppstår da man f.eks har pairer fra et verksted som meg at bremsene er rett i forhold til hverandre og har en den samme eller strengere bremsekraft enn de orginale, og uansett ikke får det godkjent fordi det ikke sier noen plass at disse bremsene står til stil med resten av bilen. Har papirer f.eks på hvor sterk bremsekraften er foran og bak med orginal bremsene og bevis på at det er kraftigere kraft nå med de bremsene som nå står på. Men uansett så er ikke det godt nok fordi jeg ikke har som nevnt tidligere dokumentasjon på de.

I teorien kan man få godkjent hva som helst så lenge man har dokumentasjon på det. Men det handler om å få tak i dokumentasjon fra rett folk og at de er en forståelsesfull fyr du møter på.

 #234759  av jumbo
 
Th4 Ghost skrev:ta å les igjennom alle postene før du begynner.
Å nei, å nei! Noen kom til å poste noe som var skrevet fra før! Nå står sannelig ikke verden til påske :lol:

Bare kødder selvsagt, men herregud ikke gidd å ta ting så forbanna seriøst :D Om plass hadde vært noe stort problem på dette forum tviler jeg på om en off topic post på over 300 sider (!) hadde overlevd lenge, hehe

når man ikke får det godkjent med en kontrolør, og får det godkjent med en annen..er det da "norsk regelverk" som sier at halvparten av kontrolørene skal være noen forbanna kranglefanter?
Er vel heller at flerparten av de gjetter langt mer om hva reglene faktisk er isteden for at de gidder å faktisk kunne jobben sin... og der det er den minste tvil lar men heller være å godkjenne for å være på den sikre siden...