sindrejl skrev:
ja en 90/91 understell var laget for "flinkere" sjåfører faktisk.. dog mange "normale" sleit med det understellet, så da produserte dem et litt enklere og mer forutsigbart understell fra 92 og utover.
Har ikke kjørt det senere understellet altfor mye, men vil nå absolutt ikke si at det er mer forutsigbart, tvert imot. Forskjellen i bakstillinga er at rev.2 fikk økt lengden på de øvre kontrollarmene, slik at de må bevege seg lenger, sånn at når bakhjula beveger seg opp og ned så toe'er de inn. Trykk gassen i bånn/flytt vekta bakover, så vil fjærene klemme seg sammen og hjula vil toe'e inn. Brems og flytt vekta forover og bakhjula toe'er inn. Ganske effektivt for å provosere fram understyring, men ikke spesielt effektivt eller gøy. Man kan si det sånn at toyota bygde inn "bumpsteer" da de lagde det slik for å gjøre bilen tryggere for 18 åringer bak rattet

. Om man derimot skulle finne på noe så lurt som å hugge inn bremsen i en sving når man allerede ligger på grensen så er det jo å foretrekke så klart, selv om man sikkert ville snurret uansett

Man må huske på at Rev.2 også fikk et par cm bredere dekk bak der samt litt kortere fjærer og det hjelper på å holde bakenden i sjakk.
Rev.1 bakstillinga har lik lengde på begge kontrollarmene, slik at toe/spissing ikke forandrer seg når hjulet går opp og ned. Det vil jeg si er forutsigbart og akkurat slik det skal være. Da kan man styre bilen med gassen. Man må bare hvite hvordan det fungerer for å ta utnytte av det. Men, man må jo være mer obs på at om man går av gassen i en sving man allerede kjører på grensen i så vil bakenden komme, men det er jo akkurat slik midtmotorbiler skal være. Samme på NSX, Ferrarri og andre midtmotorbiler.
Det er vel en liten fordel med rev.2 bakstillinga, man kan vel ha mindre statisk toe (0 kanskje ?, om man kjører standard høyde), siden den toe'er inn hele tiden når man kjører. Rev.1 må ha littegrann innover toe (jeg kjører 15mm på hver sider, totalt 30mm) fordi vinkelen holdes konstant hele tiden. Og som på stort sett alle bakhjulsdrevne biler må man ha litt toe inn ellers blir bilen nervøs og vil ut med rompa hele tiden

Men, toe sliter dekk (mer enn camber

) så det er mulig dekkene holder lenger på et Rev.2 understell.
I forstillinga på rev.2 så fjernet de også casterjusteringen, de erstattet bare justeringsarmen med en solid foring. Også en nedgradering.