TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mulig Ã¥ overføre disse 94mod-spec til min 90mod gti :

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #235592  av Mr2Even

Hvilke ting er egentlig forbedret på 94 kontra 90 mod? vil fjærbeina/alt med fjæringen å gjøre, passer fra 94mod-gti over på min 90mod-gti ? og er 94mod-gti noe lavere enn 90mod-gti ? vil bremsene/kalipperne passe?

#235599  av kake

Det som er forbedret fra '93 og utover er bremsene som ble 1" større, og de har en større og matchende hovedsylinder. Det er bolt-on hvis du skal bytte. Fjærene er litt kortere, så bilen er endel lavere enn original '90 suv høyde ja. Fjærbein osv er helt likt.

Resten av understellet ble ikke forbedret, men forenklet og tilpasset de som vanligvis kjører FWD.

Synkringene er også sterkere på senere revisjoner, men det var jo understell du spurte om... :wink:

#235603  av Mr2Even

kake skrev:Det som er forbedret fra '93 og utover er bremsene som ble 1" større, og de har en større og matchende hovedsylinder. Det er bolt-on hvis du skal bytte.
Det var bra :) men bilen min har abs, men dette kan kanskje bare fjernes visst 94mod ikke har det, eller er det ikke så enkelt?

#235610  av kake

Skal vel gå greit å bruke ABS'en videre, bremsetrykk fordeling foran/bak er jo så og si likt (under 0,2% forskjell). Vet ikke om de omprogramerte ABS'en på de senere modellene ? Med større bremser så øker jo bremsekraft på samme pedaltrykk og da kan jo kalkuleringa bli noe feil, men ABS er jo uansett kjekt å ha det i de aller fleste situasjoner og ABS'en er jo ganske ålreit på MR2. Det er jo bare å prøve.

#235611  av Mr2Even

kake skrev:Skal vel gå greit å bruke ABS'en videre, bremsetrykk fordeling foran/bak er jo så og si likt (under 0,2% forskjell). Vet ikke om de omprogramerte ABS'en på de senere modellene ? Med større bremser så øker jo bremsekraft på samme pedaltrykk og da kan jo kalkuleringa bli noe feil, men ABS er jo uansett kjekt å ha det i de aller fleste situasjoner og ABS'en er jo ganske ålreit på MR2. Det er jo bare å prøve.
ok får prøve det ut ja. Den større og matchende hovedsylinder må vel også overføres ? synd jeg nylig kjøpte 2 nye kalippere og nye skiver da, men får vel solgt d kanskje.

#235612  av kake

Må ikke bruke den nye hovedsylindern, men det anbefales for da blir pedalfølelsen perfekt :)

#235621  av Mr2Even

kake skrev:Må ikke bruke den nye hovedsylindern, men det anbefales for da blir pedalfølelsen perfekt :)
Perfekt pedalfølelse liker vi :) Vil bare bytte av hovedsylideren føre til bedret pedalfølelsen også ?

#235679  av kake

Ja for den matcher de større større calipperne og skivene.

#235729  av sindrejl

kake skrev:Det som er forbedret fra '93 og utover er bremsene som ble 1" større, og de har en større og matchende hovedsylinder. Det er bolt-on hvis du skal bytte. Fjærene er litt kortere, så bilen er endel lavere enn original '90 suv høyde ja. Fjærbein osv er helt likt.

Resten av understellet ble ikke forbedret, men forenklet og tilpasset de som vanligvis kjører FWD.

Synkringene er også sterkere på senere revisjoner, men det var jo understell du spurte om... :wink:
ja en 90/91 understell var laget for "flinkere" sjåfører faktisk.. dog mange "normale" sleit med det understellet, så da produserte dem et litt enklere og mer forutsigbart understell fra 92 og utover.

samt 92 og utover har også en elektrisk servo så burde ikke være for vanskelig å hive på det. Ligger i fronten :)

#235731  av Mr2Even

akkurat :wink:

#235756  av kake

sindrejl skrev:
ja en 90/91 understell var laget for "flinkere" sjåfører faktisk.. dog mange "normale" sleit med det understellet, så da produserte dem et litt enklere og mer forutsigbart understell fra 92 og utover.
Har ikke kjørt det senere understellet altfor mye, men vil nå absolutt ikke si at det er mer forutsigbart, tvert imot. Forskjellen i bakstillinga er at rev.2 fikk økt lengden på de øvre kontrollarmene, slik at de må bevege seg lenger, sånn at når bakhjula beveger seg opp og ned så toe'er de inn. Trykk gassen i bånn/flytt vekta bakover, så vil fjærene klemme seg sammen og hjula vil toe'e inn. Brems og flytt vekta forover og bakhjula toe'er inn. Ganske effektivt for å provosere fram understyring, men ikke spesielt effektivt eller gøy. Man kan si det sånn at toyota bygde inn "bumpsteer" da de lagde det slik for å gjøre bilen tryggere for 18 åringer bak rattet :-). Om man derimot skulle finne på noe så lurt som å hugge inn bremsen i en sving når man allerede ligger på grensen så er det jo å foretrekke så klart, selv om man sikkert ville snurret uansett :) Man må huske på at Rev.2 også fikk et par cm bredere dekk bak der samt litt kortere fjærer og det hjelper på å holde bakenden i sjakk.

Rev.1 bakstillinga har lik lengde på begge kontrollarmene, slik at toe/spissing ikke forandrer seg når hjulet går opp og ned. Det vil jeg si er forutsigbart og akkurat slik det skal være. Da kan man styre bilen med gassen. Man må bare hvite hvordan det fungerer for å ta utnytte av det. Men, man må jo være mer obs på at om man går av gassen i en sving man allerede kjører på grensen i så vil bakenden komme, men det er jo akkurat slik midtmotorbiler skal være. Samme på NSX, Ferrarri og andre midtmotorbiler.

Det er vel en liten fordel med rev.2 bakstillinga, man kan vel ha mindre statisk toe (0 kanskje ?, om man kjører standard høyde), siden den toe'er inn hele tiden når man kjører. Rev.1 må ha littegrann innover toe (jeg kjører 15mm på hver sider, totalt 30mm) fordi vinkelen holdes konstant hele tiden. Og som på stort sett alle bakhjulsdrevne biler må man ha litt toe inn ellers blir bilen nervøs og vil ut med rompa hele tiden :) Men, toe sliter dekk (mer enn camber :P) så det er mulig dekkene holder lenger på et Rev.2 understell.

I forstillinga på rev.2 så fjernet de også casterjusteringen, de erstattet bare justeringsarmen med en solid foring. Også en nedgradering.

#236132  av Mr2Even

Dette hadde du peiling på :) Fint å få info om dette. Utrolig fin bil du har forresten.. De forbedringene du har gjort med understellet og div, er disse noen vits for meg som ikke skal kjøre på bane ? Er det noen forbedringer du vil anbefale meg ?

#236234  av kake

Nå har jeg ikke kjørt bilen siden oktober i fjor, og det går nok enda minst en ukes tid til før jeg er ferdig. Det er endel som skjer på jobb om dagen, men jeg håper på å bli ferdig i løpet av helga kanskje. Så om det er verdt det kan jeg svare på da :-) Men, hadde f.eks aldri satt i uretan motorfester om jeg kun hadde brukt bilen på vei :D

#236270  av Mr2Even

Høres bra ut ! Får ikke håpe du blir helt "kake" da Kake.. hehe :lol:

Det er da potensiale i bilen min også... :roll: :lol:
Vedlegg
H mørkt. siden på skrå forfra.JPG
H mørkt. siden på skrå forfra.JPG (224.59 kiB) Vist 222 ganger

#236285  av kake

Fin den dær ja. Sender konvolutten din imorra forresten :)