TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Problemer med boost controller settings (splittet trÃ¥d)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

 #235490  av kennethx
 
tommis skrev:
TOYPARTS skrev:
tommis skrev:521hk på hjula er bra det på 1,15kg. Var det MKII'n din eller?
Lurer på hva min klarer. hm...
er vel bare å komme å prøve det hehe
Ja, jeg må ta turen opp en gang snart. Men må først få boost kontroller'n til å fungere som den skal. Har aldri helt fått den til enda etter turbo byttet. Den lader litt forskjellig, og det er ikke helt sammenheng med det jeg stiller den inn på og trykket som som blir ladet :?
Virker jo som ALLE har det problemet der, er ikke tilfeldigvis Greddy boostkontroller?

 #235602  av sindrejl
 
kennethx skrev:
tommis skrev:
TOYPARTS skrev: er vel bare å komme å prøve det hehe
Ja, jeg må ta turen opp en gang snart. Men må først få boost kontroller'n til å fungere som den skal. Har aldri helt fått den til enda etter turbo byttet. Den lader litt forskjellig, og det er ikke helt sammenheng med det jeg stiller den inn på og trykket som som blir ladet :?
Virker jo som ALLE har det problemet der, er ikke tilfeldigvis Greddy boostkontroller?
redd for det.. har samme problemet selv.. funker liksom ikke at all.. den bare øker litt her og der i histen og pisten.. lurer på om vi kopler noe feil?`samtidig bråker den noe helt jevligt.. kanskje jeg skal gå for en manuell en.. en fra haman eller hva det heter skal funke noe sinnsvakt.

 #235605  av larsst185
 
Hadde samme tullet med min greddy e-01.Den "skjønner" ikke ved hjelp av map sensoren at 1 bar er 1 bar liksom.Men er en kalibrerings prosedyre som er veldi viktig å følge.

 #235623  av kennethx
 
larsst185 skrev:Hadde samme tullet med min greddy e-01.Den "skjønner" ikke ved hjelp av map sensoren at 1 bar er 1 bar liksom.Men er en kalibrerings prosedyre som er veldi viktig å følge.
hva kalibrering? :)

 #235628  av jumbo
 
Nå setter man jo ikke faktisk trykk i det hele tatt, men snarere prosentfaktoren man ønsker å strupe trykket inn på WG aktuatoren med om jeg har forstått/lest det rett.... med andre ord må man vel helt enkelt prøve seg fram inntil ønsket makstrykk er nådd.

Har forresten samme maskingeværklikkingen på min når man går litt halvforsiktig fra vakum til lavt trykk... forsvinner rundt halvkiloen, over der virker det stabilt.... ser heller ikke at denne ratata-klikkingen fra ventilen har noen effekt på hvordan den faktisk justerer trykket

 #235632  av kennethx
 
man har egentlig 3 parameter på en Greddy profec spec B i allefall.

Trykk i kpascal der er det minste trykk man må ha før wastegate ser noe trykk (som en manuell BC egentlig)

En % gain (dette er vel å sammenligne som stigningstallet/gain i regulerings teknikk)

Og den siste den som du nevnte, som er en % slags struping da?

 #235648  av tommis
 
kennethx skrev:
tommis skrev:
TOYPARTS skrev: er vel bare å komme å prøve det hehe
Ja, jeg må ta turen opp en gang snart. Men må først få boost kontroller'n til å fungere som den skal. Har aldri helt fått den til enda etter turbo byttet. Den lader litt forskjellig, og det er ikke helt sammenheng med det jeg stiller den inn på og trykket som som blir ladet :?
Virker jo som ALLE har det problemet der, er ikke tilfeldigvis Greddy boostkontroller?
Nei. Det er en HKS bc. av eldre type. Men den fungerte 100% før byttet til eu-turboene! Da var den meget stabil uasett om jeg satt den til 0,8 eller 1,3. Og den gir ikke fra seg noen lyd som noen her inne har i sin bc.? :?
Er overbevist om at den fungerer, det er vel helst bare at den er koblet feil.

 #235666  av jumbo
 
kennethx skrev:Og den siste den som du nevnte, som er en % slags struping da?
Ja, om jeg leser forklaringen på "set" verdien riktig, er dette en prosentvis struping av trykket WG ser, som i neste rekker betyr at det er denne som til syvende og sist definerer maks oppnåelig trykk.... 0% = mekanisk factory default, 100% = max av hva turboen klarer å levere (WG åpnes ikke i det hele tatt)

 #235712  av kennethx
 
jumbo skrev:
kennethx skrev:Og den siste den som du nevnte, som er en % slags struping da?
Ja, om jeg leser forklaringen på "set" verdien riktig, er dette en prosentvis struping av trykket WG ser, som i neste rekker betyr at det er denne som til syvende og sist definerer maks oppnåelig trykk.... 0% = mekanisk factory default, 100% = max av hva turboen klarer å levere (WG åpnes ikke i det hele tatt)
men du oppnår i praksis det samme om du skrur den kpascal parameteren i taket, da den angir hvilket trykk ventilen skal åpne. Denne ønsker du å sette så høy så mulig uten at du spiker over "målet" ditt. Da du vil få bedre spoolup enn om den står i bunn.

Altså, kpascal saken holder helt stengt til det trykker du definerer. Som en manuell BC gjør. (bortsett fra at en manuelll BC åpner ved ett gitt trykk FØR IC, mens denne gjør det vel på et gitt trykk ETTER IC? I.o.m at trykket den måler er etter IC, mens en manuell BC åper på ett gitt trykk FØR IC, som da resulterer i et hvis trykk etter IC. Mens her åpner den altså BC ved et gitt trykk ETTER IC sånn som jeg forstår det. Så blir det en litt annen virkemåte. Ble veldig rotete og komplisert forklaring :oops:

 #235755  av jumbo
 
kennethx skrev:men du oppnår i praksis det samme om du skrur den kpascal parameteren i taket, da den angir hvilket trykk ventilen skal åpne. Denne ønsker du å sette så høy så mulig uten at du spiker over "målet" ditt. Da du vil få bedre spoolup enn om den står i bunn.
Om man gir fullstendig faen i turboslitasje og skal ha maks performance - ja :wink:

Altså, kpascal saken holder helt stengt til det trykker du definerer.
Ja, det er dette de kaller Start Boost. For spool-up sin del bør jo denne så høyt som mulig før det gir spikes, men sliter jo til gjengjeld turboen mer.


Leste forresten også en relevant sak i manualen som angår denne tråden: It's normal for the valve unit to make a clicking sound while it is operating.

 #235790  av kennethx
 
jumbo skrev:
kennethx skrev:men du oppnår i praksis det samme om du skrur den kpascal parameteren i taket, da den angir hvilket trykk ventilen skal åpne. Denne ønsker du å sette så høy så mulig uten at du spiker over "målet" ditt. Da du vil få bedre spoolup enn om den står i bunn.
Om man gir fullstendig faen i turboslitasje og skal ha maks performance - ja :wink:

Altså, kpascal saken holder helt stengt til det trykker du definerer.
Ja, det er dette de kaller Start Boost. For spool-up sin del bør jo denne så høyt som mulig før det gir spikes, men sliter jo til gjengjeld turboen mer.


Leste forresten også en relevant sak i manualen som angår denne tråden: It's normal for the valve unit to make a clicking sound while it is operating.
Slitasje eller ikke, jeg har jo kjørt med manuell boost kontroller, som fungerer nettopp slik, WG ser ingen trykk før det trykket ventilen er skrudd til. Den var stillt inn slik at trykket i innsug var ca 1.2bar. Slik kjørte jeg i 2 år med min ct20b, og den har fortsatt ingen slakk ut/inn. Så så voldsomt kan det nå ikke slite...

 #235802  av jumbo
 
Goodies

Kommer nok til å lage en Hi setting med litt slem Start Boost setting, og heller bruke Lo til vanlig :D

 #235824  av kennethx
 
jumbo skrev:Goodies

Kommer nok til å lage en Hi setting med litt slem Start Boost setting, og heller bruke Lo til vanlig :D
Kjappt å greit å bytte program ja. Det er kjekt :)

EDIT: splitta tråden, siden det dro helt offtopic

 #235830  av sindrejl
 
genialt.. da tror jeg at jeg vet åssn jeg skal justere mer nøyaktig.. thnx :)

 #235988  av Mr2 Mk2
 
Min boostcontroller har totalt tatt kveld....surt.... :( profec b spec II, men virket greit når den var i orden og jeg fant ut hvordan den skulle justeres...