TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• En dags prosjekt trÃ¥d. Bytte av automatkasse.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #234328  av sx-4-ever

Vi har da byttet girkasse på Sindrej's supra. Den nye kassen og converteren kommer fra en Soarer (97-98mod??)
Det eneste som ikke var likt på dessen kassene var bak delen der vi måtte skifte over fra den gamle. Også måtte vi kappe 5cm av tuppen på akslingen på den nye kassen som vist på bilde. Mellomakslingen på soarer er kun festet med 3 bolter mot kasse, å så er det en "senter bolt" som mellomakslingen henger på. Dette hullet er ikke i mellomakslingen på supran som er festet med 4 bolter mot girkassen, om dermed måtte vi kappe.

Er det noen som lurer på noe om dette, så kan vi prøve og hjelpe.

Fremgangs måte : Demonter olje måle pinne, eksos, deksler og bære brankett. Ta så av mellomaksling.
Så drar du ut gummi plata som dekker et hull i enden av kassen mot motoren der du skal komme til for og løsne converteren.
Raske måte og få dette til på er og sette en 22mm pipe på reimhjulet fremme på motoren for eg holde igjen og dra converteren rundt til neste bolt. Dette er tunge saker :P
Sår alle boltene på converteren er av senker du kassa ved å løsne de 4 boltene bak som står opp i kaosoriet. Åsså setter du en gjekk under. Dermed kan du sette sammen 4 lange forlengere og komme lett til alle boltene på toppen og sidene av kassen, samt starter. Før du fjerner boltene er det en fordell og løsne de 2 olje rørene som går på høyre side av kassa. Så drar du ut alle pluggene og løsner nettet helt fra kassa. Er litt trangt, men det går. Så løsner du alle boltene rundt kassa mens 1-2 står under og holder. Dermet når du får alle ut er det bare og løfte kassa rett ned uten noe problem.

HÃ¥per dette er til hjelp for noen ;)

EDIT : Boksa nedi sokkene funker bra når du ikke vil gå og trø på den :D

Bilder :
Vedlegg
DSC00725.JPG
DSC00725.JPG (224.58 kiB) Vist 429 ganger
DSC00727.JPG
DSC00727.JPG (245.31 kiB) Vist 428 ganger
DSC00719.JPG
DSC00719.JPG (176.94 kiB) Vist 428 ganger
DSC00013.jpg
DSC00013.jpg (32.48 kiB) Vist 967 ganger
DSC00012.jpg
DSC00012.jpg (36.04 kiB) Vist 967 ganger
Sist redigert av sx-4-ever den 15 apr 2007 09:36, redigert 1 gang totalt.

#234329  av sx-4-ever

Jeg er imponert over innsatsen til dama til Sindre ! :D

Flere bilder :
Vedlegg
DSC00723.JPG
DSC00723.JPG (111.43 kiB) Vist 433 ganger
DSC00724.JPG
DSC00724.JPG (187.57 kiB) Vist 438 ganger
DSC00722.JPG
DSC00722.JPG (107.42 kiB) Vist 455 ganger
DSC00730.JPG
DSC00730.JPG (208.68 kiB) Vist 438 ganger
DSC00726.JPG
DSC00726.JPG (221.24 kiB) Vist 429 ganger

#234331  av sx-4-ever

Enda noen :
Vedlegg
DSC00014.jpg
DSC00014.jpg (34.74 kiB) Vist 963 ganger
DSC00720.JPG
DSC00720.JPG (175.62 kiB) Vist 428 ganger

#234337  av Stiansen

Nice job :)
Bra det ble kjapp ordning på dette da Sindre :wink:

#234392  av sindrejl

sliten! skrudde i en del timer .. men nå vet vi hvordan det skal gjøres! :)

bilen gikk som et skudd etterpå den og giret særdeles smooth og kjapt :)

#234394  av sx-4-ever

Jah.. Ble en del timer. Har aldri hatt så vondt i skuldrene som nå !! Og så trett :P hehe.

ble 22 timers arbeidsdag på meg igår ;) hoho!!

#236115  av Shyggen

Er Soarer kassa kraftigere en A340 kassa? eller er det omtrent samme kassa? shimset dere opp akumulatorene på den kassa så den girer
mer sportslig å hardere?

#236118  av sindrejl

Shyggen skrev:Er Soarer kassa kraftigere en A340 kassa? eller er det omtrent samme kassa? shimset dere opp akumulatorene på den kassa så den girer
mer sportslig å hardere?
samme kassa og vi shimsa ikke nei, tenkte på det men siden jeg skal selge så valgte jeg å beholde den mest mulig holdbar :)

#236149  av Shyggen

er jo bedre for automat kassa å være shimsa.. sliter mindre å utvikler mindre varme som er automat kassas værste fiende :D

Men, skal man selge.. så er det jo lite vits ja.. :)

#236193  av sindrejl

Shyggen skrev:er jo bedre for automat kassa å være shimsa.. sliter mindre å utvikler mindre varme som er automat kassas værste fiende :D

Men, skal man selge.. så er det jo lite vits ja.. :)
nja altså om det hadde vært så mye bedre for kassa hadde nok utviklerne laget kassen slik, tror du ikke? Vet derimot at den girer raskere ved shimsing og øking av trykk..

#236209  av Shyggen

grunnen til at det ikke blir lagd slik er at det blir mer behagelig giring ved sluring.

En mekanier som jeg kjenner jobber med automatkasser og han sier og det samme.. hadde det vært kun for driftsmessige årsaker hadde den slått i gir men, da river man løs ved vær giring.. :)

i statene er det flere som har laget den stum de akumulatorene og di sier
at det er helt vilt.. men, finnes ikke behagelig :)

MEN, hvor bra der er for resten av driv verket :D det får jo stå til prøve..

#236214  av sindrejl

Shyggen skrev:grunnen til at det ikke blir lagd slik er at det blir mer behagelig giring ved sluring.

En mekanier som jeg kjenner jobber med automatkasser og han sier og det samme.. hadde det vært kun for driftsmessige årsaker hadde den slått i gir men, da river man løs ved vær giring.. :)

i statene er det flere som har laget den stum de akumulatorene og di sier
at det er helt vilt.. men, finnes ikke behagelig :)

MEN, hvor bra der er for resten av driv verket :D det får jo stå til prøve..
såpass.. ja da vet jeg det :D

#236243  av 2fast4u

Har alltid fått bygd om automatkassen på alle disse amerikanske bilene jeg har hatt, og på disse er det enorm stor forskjell. Blir egentlig ganske rått i forhold til orginalkassen.
Men når det gjelder Toyota-automaten så har jeg ingen erfaring med ombygging, men regner med at det kan være noe å hente også her, har planer om å få til noen ombygging, og endringer i, evnt ny converter.

Men det er STOR forskjell på Japse og USA kasser, en orginal TH350 (USA) f.eks bruker flere meter (utrolig lang tid) på gearing ved fullgassaks, mens en noe bearbeidet kasse bare bruker få cm.
Supra-kassen er ganske kjapp på gearing, men jeg vet at det er flere som får disse bearbeidet og tjener mye på stripa.

:wink: