TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Strøm til bensinpumpene.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #238589  av sx-4-ever

Kan noen forklare hvordan jeg skal legge opp ny strøm til bensin pumpene, og hvor jeg skal ta strøm fra får at de skal starte når de skal ??
Trenger jeg relee eller sikring eller begge deler ?

Jeg har greddy e-manage ultimate, og når jeg skrudde på tenninga ville ikke pumpene starte. Har da kopla de på den originale kursen (pluggen som er der baki)

Jeg lurer også på hvor jeg kan ta strøm fra for at trykk instrumentene og boost controlleren skal gå på når tenningen skrus på ?
Jeg har prøvt både bak på cd-spilleren og på kursen til turbo timeren, men det går forsatt strøm til de når jeg tar ut nøkkelen.

SKAL ha start på bilen i morgen ( søndag ) så håper på svæært raske svar og utfylde forklaringer. Er ingen guru innen det ellektriske.

Takker.

#238590  av demon

skal du legge opp ny kurs så MÅ du ha releer og sikringer det er mye strøm som går til 2x pumper.

på gamle sx'en min la jeg opp 4mm3 kabel helt forfra og bak til kontakta på 1 walbro 255 så det burde vi ha 2x av nå når vi skal ha t pumper.

#238593  av sx-4-ever

Lag en slik fin paint teining til meg ;) Vis du kjører den helt fremme fra så vil den jo få strøm konstrant ?? jeg vet ikke hvordan et relee funker :P hehe

Selger de det på bensin stasjoner ?

#238598  av demon

slik tror jeg en slik krets skal se ut i følge de årene jeg har hatt på elektro på skole. :P
Vedlegg
pumpe krets.JPG
pumpe krets.JPG (21.78 kiB) Vist 2395 ganger

#238624  av sx-4-ever

Så det går altså ikke og bruke den originale på dette ? Via greddy e-manage ultimaten.. :P

Hvor selger de releer i måra :P ?

Nå vil jeg ha svar på neste spørsmål som jeg lurte på over. ;)

#238668  av Johansen

selges på bensinstasjoner ;)

#238724  av sx-4-ever

Hva skal jeg spørre etter da ? Noe spesielt relee ? Eller bare si at jeg skal ha 2 releer liksom ? :P

Og hvor plaserer jeg releene ? I den store sikrings boksen på venstre side under panseret ?

Bare legge 2 ledninger fra bensin pumpene under teppet frem over, gjennom torpedoveggen bak abs enheten og inn i sikringsboksen ?

Hvor finner jeg tenningen den ene på releet skal koples til for og starte når nøkkelen vris ?

Trenger en beskrivelse som forteller hvordan dette gjøres og hvor jeg skal plasere sikringer, releer og legge ledninger og gå inn på strøm og tenning. Jord er greit nok.

#238728  av demon

sx-4-ever skrev:Hva skal jeg spørre etter da ? Noe spesielt relee ? Eller bare si at jeg skal ha 2 releer liksom ? :P

Og hvor plaserer jeg releene ? I den store sikrings boksen på venstre side under panseret ?

Bare legge 2 ledninger fra bensin pumpene under teppet frem over, gjennom torpedoveggen bak abs enheten og inn i sikringsboksen ?

Hvor finner jeg tenningen den ene på releet skal koples til for og starte når nøkkelen vris ?

Trenger en beskrivelse som forteller hvordan dette gjøres og hvor jeg skal plasere sikringer, releer og legge ledninger og gå inn på strøm og tenning. Jord er greit nok.
du spør etter helt vanlig relee så for å være sikker så titter du etter den lille tegningen jeg la ut her som da skal være trykket på siden.

et løst relee skrur du bare fast en eller ann plass mellom batteri og pumpene. trenger ikke plassere dem inni en boks.

du legger bare opp 2 nye kabler ja og de ligger vel org under teppe så er vel ingen grunn til å ikke gjøre det samme med disse.

du bruker et volt meter å søker deg fram til en ledning som det kommer 12v på da du vrir om nøkkelen.

har ikke du kompiser som er litt dreven med ledninger a? :)

#238730  av sx-4-ever

Jo :P Men jeg prøvte meg frem på dette igår.. når jeg skulle finne strøm til bc og instrumenter.. men fant ingen steder det ikke gikk konstant strøm. nå i dag kopla jeg meg inn på turbo timer som det ikke er lys i når nøkkelen er ute.. men forsatt er det lys i bc og instrumenter :( trodde dette var rett på tenninga.

#238731  av ErlingK

Standard pinbenevnelser på et rele er:

30=Arbeidsstrøm inn, (fra batteri).
87=Arbeidsstrøm ut, (til pumpe).
86=+styrestrøm inn til rele, (f.eks. fra tenningslås ved tenning på, eller evt. utgang fra motorstyresentral viss du finner det :) ).
85=minus styrestøm/jord.

Slike releer brukes f.eks til 1000-metre og lignende, å tåler vanligvis 25-30 ampere. Hvor mye trekker en slik pumpe du skal bruke?

Erling

edit: er forresten ikke lurt å bruke tenningsstrøm til styring av bensinpumper, viss du skulle ha et uhell hvor det begynner å lekke bensin å du ikke kan skru av tenninga, (du er skadet f.eks), vil pumpene fortsette å pøse på med bensin. Fatalt ved brann seff!! På de fleste biler vil bensinpumpa slutte å gå hvis motoren stopper. Vil tro motorstyringen din har en slik utgang...?
Sist redigert av ErlingK den 06 mai 2007 00:07, redigert 1 gang totalt.

#238732  av sx-4-ever

Hakke peil :D Har 2 x walbro 255l/h pumper.

#238789  av sx-4-ever

Vil jeg ikke få en feil mld på e-manager eller diagnose om jeg gjør dette ?

#238798  av ErlingK

Gidder ikke lese alt om denne "greddy e-manage ultimate"en, er dette istedet for org. styresentral, eller brukes den sammen med org. styresentral??

#238808  av sx-4-ever

Er et piggyback som brukes sammen med den originale. fikk med plug n play lednings nett.

#238817  av ErlingK

Da skulle jeg tro du skal kunne bruke den orginale +føringen til orginalpumpen til styrestrøm på et eller to releer. Husk at du kansje må vri til start før det kommer strøm på "orginal+'en" Har prøvd å finne disse pumpene på Walbro's nettsider, men finner de ikke. Hadde vært morsomt å vite strømtrekket på de! De jeg fant hadde et nominelt strømtrekk på 2 ampere, å da kunne du antagelig brukt orginalforsyningen til å dra to pumper, men pumpene trekker mer strøm akkurat når de starter, så det hadde kansje blitt for mye belastning. Husk at ledningene til tankmåleren også er i samme pluggen, så du må være litt forsiktig når du måler!