TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ENDA en Turbo vs. GTi diskusjon!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #240839  av Stølen

Jeg har eid en GTi i noen måneder nå, og har fulgt med på forumene angående den evinnelige Turbo vs. Gti- praten. Er 160 hk nok på denne bilen eller ei? Det er visst ganske få som mener de klarer seg med det her.

Før jeg hadde denne bilen eide jeg en Rover Mini Cooper. Halvparten av vekta til MR2'en, med omtrent samme effekt. Dette var rett og slett galskap, og jeg solgte bilen i frykt for liv og helse. Har prøvd og vurdert mye rare biler siden da. BMW M3, Impreza, 200sx s14 og Honda Integra/Civic typeR er noen av bilene jeg tenkte på i tillegg til Toyotaen. Men etter å ha kjørt samtlige må jeg innrømme at jeg satt igjen med en litt skuffa følelse. Kanskje jeg hadde for store forventninger når det gjaldt motorer med opp mot tre hundre foler, men jeg følte liksom ikke at det ga meg så himla mye i forhold til en bil med halvparten av kreftene og god vektfordeling. Jeg fikk dessverre ikke anledning til å prøve en MR2 Turbo da det eneste likandes eksemplaret var til salgs på andre kanten av landet, men jeg velger å tro at de 150-160 hestene du får ut av denne blokka er fullstendig kurant mht. størrelse på bil og driftssikkerhet.

En annen grunn til at jeg valgte denne, er fordi jeg gjerne drar til et hellig sted i Tyskland kalt NÜRBURGRING NORDSCHLEIFE ca en gang i året. Mine erfaringer fra denne banen, som på mange måter utgjør et tverrsnitt av hva man møter på av veier ellers i verden, er at hestekrefter kan ofte være et hinder hvis man ikke doserer de riktig. Og på våt veibane kan alt over 200 hk være direkte livsfarlig, hvis man ikke er våken.

Derfor kom jeg frem til at en helt "streit" GTi holdt i bøtter og spann, og kan fortsatt bidra til himla mye moro i bana rundt N'urburg :-)

#240851  av GhostRider88

Helt enig med deg Stølen. Synes at drag, akslerasjon og den hærlige brumme lyden i motoren rett bak ryggen er helt super. Har også prøvd 200sx, bmw 325i, celicia gti, mazda mx3. Men ingen av disse bilene (untatt celiciaen) kan måle seg med kjørekonforen og den deilige følelsen. Dette er en drivers car :D

156hk er mer enn nok for meg. Og om du vil ha litt ekstra hk så kan man jo skifte eksos og luftfiler som de letteste modifikasjonene. Eller du kan gjøre som Nemii her på forumet å gå skikkelig til verks.

syns også 0-100 på ca 7sec er bra også :)

#240853  av Nikko

Hvis du drar en gang i året ned på nurburgring så vet du like godt som meg at å cruise i 120 føles som 50 på den banen, og at en GTi bare ikke er nok. GTien er kanskje sprek, men hallo... det er ikke noe å rope hipp hurra for.

Hvis du mener alt over 200HK er farlig på den veien hvis en byge nettopp har passert så må du lære deg å begrense gassen. gasspedalen er ikke en AV/PÅ knapp den kan begrenses ;)

Jeg har hatt en GTi i 2 år nå og nettopp kjøpt meg en turbo. GTien er morsom, men Turboen er morsommere. jeg hadde prøveskilt på turboen hele lørdagen som var nå og kjørte for første gang på høyresida og det hølja ned på slutten av dagen. Ingen problem å holde styr på.

skal innrømme det at turboen er ganske vill og at jeg skrenset et par ganger, men den er helt kontrolerbar.

#240857  av GhostRider88

denne diskusjonen om gti og turbo kan pågå i all evighet :P man må bare godta det faktum om at folk har forskjellige meinger. Har selv bare sitti på med en mr2 turbo, og vist var det morro, men ikke SÅ mye morroere enn en GTI ;)

Om du akslererer opp til 55kmt og ligger mellom 3-4000omd i 2.gir og trykker ned gassen så får du et hærlig rykk og en GOD følelse :D digger det ;) men husk at motoren burde være varm da :P

#240861  av Nikko

Stemmer det GhostRider, men med turboen har du drag uansett :p

#240862  av Elstad

Det blir aldri nok hester. Men ville heller hatt turbo enn GTI

#240863  av GhostRider88

Nikko skrev:Stemmer det GhostRider, men med turboen har du drag uansett :p
joa sant det ;) men spm er jo om det er verdt å bruke ganske mye mer tid å penger for å regge og kjøpe en mr2 turbo ;) Jeg ville ikke det. :P

#240865  av Nikko

å bruke tid og penger på det man er glad i er jo ikke stress :p

#240866  av GhostRider88

Nikko skrev:å bruke tid og penger på det man er glad i er jo ikke stress :p
hehe så lenge man HAR tid og penger :P

#240868  av cameleon

Spørsmålet er jo hva man ønsker med en bil. Turbo eller NA uansett merke. Husker da jeg kjøpte min første mr2 gti, så syntes jeg den gikk som et uvær. I dag så synes jeg gtien er utrolig dau, uansett om motoren er varm og du drar ut alle gira. Gtien er helt klart en morsom bil å kjøre. Men etter man har hatt turboutgaven ei stund og lærer seg å håndtere den på samme måte som gtien, så vil jeg i 98% av tilfellene tro at ingen vil gå tilbake til gti igjen.

#240890  av mralp

Disse diskusjonene sporer som oftest av til "hva jeg har er best", men jeg tillater meg like fult å oppsummere mine erfaringer. ;)

Etter å ha eid 3 stk mk2 med følgende motorvalg opp igjennom tiden... ;

GTi 156hp, original
- Senere oppgradert med eksos og filter
Turbo - Japansk gen 2
- Først original
- Med 3" eksos/filter og boostcontroller
Turbo - Japansk gen 3
- Original
- 3" DP, original eksos, Unichip
- 3" DP/3" eksos, 0 katt, DTA-datasprut og mya annet moro

...kan jeg oppsummere som følger:
MR2 GTi med ok oppsett og eksos/filter gir best respons og er tryggest på aktiv kjøring.
Gen 2 turbo er litt smådødt originalt, og havner under en topp GTi i min bok.
Gen 3 turbo er gen 2 overlegen (imo) og et soleklart førstevalg (for meg).

Som noen poengterer helt korrekt så blir disse bilene spenna gærn når man sniffer seg mot/over 300hp, og krever aktsom pedal i mange situasjoner. Budsjettmessig tror jeg en GTi med BEAMS hadde vært veien å gå. Da har man noe ikke alle andre har også. Mulig det blir mitt neste prosjekt? :)

#240898  av Zepticon

Driver å lurer å tenker på dette her selv... MR2 skal jeg ha... spørsmålet er bare om det blir GTi eller Turbo...
Bilen skal da bare brukes til sommerkjøring på bare veier, og skal være av nyere årgang (dvs enten 245hk eller 176hk)

Selv hadde jeg tenkt å gå for GTi siden disse er letter å skaffe med rattet på venstre side, samt at du da igjen har større sjangse for å finne en strøken GTi enn Turbo i europa?

En annen ting er at jeg ikke har erfaring med RWD, eller noe med mer enn 150 hk, så er nok tryggest med jevnt drag og lite hester. Så er det jo abre å putte i en snurre hos Toyparts om lysten skulle komme?

Det som etter min mening teller mest er at GTi er billigere å kjøpe, og at den er mer driftsikker enn Turbo(sant?)

#240901  av GhostRider88

mralp skrev:Disse diskusjonene sporer som oftest av til "hva jeg har er best", men jeg tillater meg like fult å oppsummere mine erfaringer. ;)

Etter å ha eid 3 stk mk2 med følgende motorvalg opp igjennom tiden... ;

GTi 156hp, original
- Senere oppgradert med eksos og filter
Turbo - Japansk gen 2
- Først original
- Med 3" eksos/filter og boostcontroller
Turbo - Japansk gen 3
- Original
- 3" DP, original eksos, Unichip
- 3" DP/3" eksos, 0 katt, DTA-datasprut og mya annet moro

...kan jeg oppsummere som følger:
MR2 GTi med ok oppsett og eksos/filter gir best respons og er tryggest på aktiv kjøring.
Gen 2 turbo er litt smådødt originalt, og havner under en topp GTi i min bok.
Gen 3 turbo er gen 2 overlegen (imo) og et soleklart førstevalg (for meg).

Som noen poengterer helt korrekt så blir disse bilene spenna gærn når man sniffer seg mot/over 300hp, og krever aktsom pedal i mange situasjoner. Budsjettmessig tror jeg en GTi med BEAMS hadde vært veien å gå. Da har man noe ikke alle andre har også. Mulig det blir mitt neste prosjekt? :)
veldig bra beskrevet :)

men en ting kan vi i allefall være enige i og det er at MR2 er en nydlig bil ;)

#240906  av Nikko

mralp, Definer overlegen fra 2 gen til 3 gen... er det pga de ekstra hestene, eller er den vanvittig overlegen på andre ting? vennligst utdyp er du snill, av ren nyskjerrighet :D kjøpte selv en 2 gen iom at den får jeg godkjent i GTien min :twisted:

#240909  av inzane2012

jeg må innrømme at jeg noen ganger mer en gjerne skulle hatt en turbo motor i min gti, men andre ganger så tenker jeg at ca 160 gamp er mer enn godt nok, for 120-130 i en sving er 120-130 om det turbo eller ikke, dessuten så synes ikke jeg det å kjøre fort på ei rett strekke er det som best, men heller på litt svingete veier når man virkelig får en følelse av fart!

er og mulig som andre her sier at vist du først har hatt turbo så blir det ganske dødt å gå tilbake til en gti, men sånn er det vel stort sett med alle sånne biler, har du først hatt en bil med 300 gamp, så vil du ikke gå tilbake til en annen bil av samme typen med bare halvparten, sier seg selv at følelsen da blir ganske dau...

og seff, kommer jo helt ann på hva du bruker bilen til, skal du kjøre litt mer på bane og sånt så er vel en turbo og foretrekke, men skal den brukes mest til å kjøre til daglig med og ta en og annen tur så ville jeg heller hatt en gti, for som sagt, 120 er 120 uansett om du har 50 gamp eller 500;)