Jeg har eid en GTi i noen måneder nå, og har fulgt med på forumene angående den evinnelige Turbo vs. Gti- praten. Er 160 hk nok på denne bilen eller ei? Det er visst ganske få som mener de klarer seg med det her.
Før jeg hadde denne bilen eide jeg en Rover Mini Cooper. Halvparten av vekta til MR2'en, med omtrent samme effekt. Dette var rett og slett galskap, og jeg solgte bilen i frykt for liv og helse. Har prøvd og vurdert mye rare biler siden da. BMW M3, Impreza, 200sx s14 og Honda Integra/Civic typeR er noen av bilene jeg tenkte på i tillegg til Toyotaen. Men etter å ha kjørt samtlige må jeg innrømme at jeg satt igjen med en litt skuffa følelse. Kanskje jeg hadde for store forventninger når det gjaldt motorer med opp mot tre hundre foler, men jeg følte liksom ikke at det ga meg så himla mye i forhold til en bil med halvparten av kreftene og god vektfordeling. Jeg fikk dessverre ikke anledning til å prøve en MR2 Turbo da det eneste likandes eksemplaret var til salgs på andre kanten av landet, men jeg velger å tro at de 150-160 hestene du får ut av denne blokka er fullstendig kurant mht. størrelse på bil og driftssikkerhet.
En annen grunn til at jeg valgte denne, er fordi jeg gjerne drar til et hellig sted i Tyskland kalt NÜRBURGRING NORDSCHLEIFE ca en gang i året. Mine erfaringer fra denne banen, som på mange måter utgjør et tverrsnitt av hva man møter på av veier ellers i verden, er at hestekrefter kan ofte være et hinder hvis man ikke doserer de riktig. Og på våt veibane kan alt over 200 hk være direkte livsfarlig, hvis man ikke er våken.
Derfor kom jeg frem til at en helt "streit" GTi holdt i bøtter og spann, og kan fortsatt bidra til himla mye moro i bana rundt N'urburg
Før jeg hadde denne bilen eide jeg en Rover Mini Cooper. Halvparten av vekta til MR2'en, med omtrent samme effekt. Dette var rett og slett galskap, og jeg solgte bilen i frykt for liv og helse. Har prøvd og vurdert mye rare biler siden da. BMW M3, Impreza, 200sx s14 og Honda Integra/Civic typeR er noen av bilene jeg tenkte på i tillegg til Toyotaen. Men etter å ha kjørt samtlige må jeg innrømme at jeg satt igjen med en litt skuffa følelse. Kanskje jeg hadde for store forventninger når det gjaldt motorer med opp mot tre hundre foler, men jeg følte liksom ikke at det ga meg så himla mye i forhold til en bil med halvparten av kreftene og god vektfordeling. Jeg fikk dessverre ikke anledning til å prøve en MR2 Turbo da det eneste likandes eksemplaret var til salgs på andre kanten av landet, men jeg velger å tro at de 150-160 hestene du får ut av denne blokka er fullstendig kurant mht. størrelse på bil og driftssikkerhet.
En annen grunn til at jeg valgte denne, er fordi jeg gjerne drar til et hellig sted i Tyskland kalt NÜRBURGRING NORDSCHLEIFE ca en gang i året. Mine erfaringer fra denne banen, som på mange måter utgjør et tverrsnitt av hva man møter på av veier ellers i verden, er at hestekrefter kan ofte være et hinder hvis man ikke doserer de riktig. Og på våt veibane kan alt over 200 hk være direkte livsfarlig, hvis man ikke er våken.
Derfor kom jeg frem til at en helt "streit" GTi holdt i bøtter og spann, og kan fortsatt bidra til himla mye moro i bana rundt N'urburg
