TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Poliurethane foringer?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #240999  av Ã¦len2
 
Tengte å bytte ut foringene på motorfestene.
Noen som vet av noen som selger feks poliurethane foringer? (mulig stavefeil)
Tips tas imot!

 #241003  av Mr2Even
 
Blir det mye ubehagelig risting i bilen med disse?

 #241006  av Larsen
 
Mr2Even skrev:Blir det mye ubehagelig risting i bilen med disse?
Blir ørlite granne mere hjulstøy, men nesten ikke merkbart og var ikke irriterende på min. Eneste er at kjøring over fartsdumper kan bli litt ubehaglig da det slår litt hardere i starten av fartsdumpa. Men styreresponsen fra bilen og følesen av hjula blir en helt annen. Forskjellen er stor!

 #241008  av Mr2Even
 
Larsen skrev:
Mr2Even skrev:Blir det mye ubehagelig risting i bilen med disse?
Blir ørlite granne mere hjulstøy, men nesten ikke merkbart og var ikke irriterende på min. Eneste er at kjøring over fartsdumper kan bli litt ubehaglig da det slår litt hardere i starten av fartsdumpa. Men styreresponsen fra bilen og følesen av hjula blir en helt annen. Forskjellen er stor!
For det er vel på tide når bilen er 17 år? Hvor lag tid tar det å bytte alt? hvilke er mest hensiktsmessig å bytte?

 #241016  av Larsen
 
Du kjøper et komplett sett hvor du bytter ut foringer på to steder for hvert hjørne. samt for stabilisatorstagene (og styresnekka på mk1) Hvor vanskelig de er å bytte kommer ann på hvor mye rust det er på bilen. En bil med lite rust kan være veldig enkel og tas på en dag, mens jeg slet med en bolt som hadde rustet fast i to uker (inkludert jobb på dagtid da). Verktøy som er nyttig er løftebukk/bukker. Propanbrenner, hammer/slegge og en god latmannsarm.
17 år begynner jo å bli litt gamelt da, men du kan jo sikkert presse en del år til ut av dem. Personlig syns jeg polyforingene er den modden som har gitt meg mest for pengene (sikkert litt delte meninger om det da)!

 #241024  av Mr2Even
 
Larsen skrev:Du kjøper et komplett sett hvor du bytter ut foringer på to steder for hvert hjørne. samt for stabilisatorstagene (og styresnekka på mk1) Hvor vanskelig de er å bytte kommer ann på hvor mye rust det er på bilen. En bil med lite rust kan være veldig enkel og tas på en dag, mens jeg slet med en bolt som hadde rustet fast i to uker (inkludert jobb på dagtid da). Verktøy som er nyttig er løftebukk/bukker. Propanbrenner, hammer/slegge og en god latmannsarm.
17 år begynner jo å bli litt gamelt da, men du kan jo sikkert presse en del år til ut av dem. Personlig syns jeg polyforingene er den modden som har gitt meg mest for pengene (sikkert litt delte meninger om det da)!
Høres bra ut! :D leste om de foringene på Twos nå og tror jeg går for de. Det følger vel motorforinger i den pakka også? Ja det er vel de som ligger til venstre vel?
Bilde

Eller forresten, det står ikke noe om motorforingene i beskrivelsen av innholdet i pakka:
MKII Kit Includes:
1. Front and rear control arm bushings
2. Front and rear strut bar bushings.
3. Front and rear anti-sway bar bushings
4. Rear strut bar control arm to chassis bushings

 #241043  av Larsen
 
Nei de følger ikke med. Har vel også de, men akkurat motorforingene kunne jeg vært foruten. Det rister og durer litt for mye i bilen etter at jeg monterte dem...

 #241044  av Neemi
 
Mr2Even skrev:
Larsen skrev:
Mr2Even skrev:Blir det mye ubehagelig risting i bilen med disse?
Blir ørlite granne mere hjulstøy, men nesten ikke merkbart og var ikke irriterende på min. Eneste er at kjøring over fartsdumper kan bli litt ubehaglig da det slår litt hardere i starten av fartsdumpa. Men styreresponsen fra bilen og følesen av hjula blir en helt annen. Forskjellen er stor!
For det er vel på tide når bilen er 17 år? Hvor lag tid tar det å bytte alt? hvilke er mest hensiktsmessig å bytte?
Brukte rundt ti timer på alt tror jeg, minus de som sitter på krengestaget bak.
Var litt bolter som satt godt fast rundt om på bilen.
Ligger bilder og beskrivelse av alt i prosjekttråden min :)

 #241068  av Mr2Even
 
Neemi skrev:
Mr2Even skrev:
Larsen skrev: Blir ørlite granne mere hjulstøy, men nesten ikke merkbart og var ikke irriterende på min. Eneste er at kjøring over fartsdumper kan bli litt ubehaglig da det slår litt hardere i starten av fartsdumpa. Men styreresponsen fra bilen og følesen av hjula blir en helt annen. Forskjellen er stor!
For det er vel på tide når bilen er 17 år? Hvor lag tid tar det å bytte alt? hvilke er mest hensiktsmessig å bytte?
Brukte rundt ti timer på alt tror jeg, minus de som sitter på krengestaget bak.
Var litt bolter som satt godt fast rundt om på bilen.
Ligger bilder og beskrivelse av alt i prosjekttråden min :)
Såpass ja.. ok da tar jeg nok en titt i prosjekttråden din :wink: Byttet du motorfestene? Var du også mer fornøyd etter bytte?

 #241078  av Neemi
 
Har ikke byttet motorfestene nei, de ser ganske fine ut, og etter kommentaren til Larsen over her ang de så tror jeg nok ikke jeg kommer til å bytte de heller.

Jeg er kjempefornøyd etter å ha byttet foringer.
Bilen er stivere og mer presis enn tidligere.

 #241285  av kghaas
 
Det går også ann å lage egne motorfester. Ta av de gamle, fyll opp med polyuhretan fra Biltema, la tørke i 3 dager og monter. funker fint som snus.

Bilde

 #241299  av Mr2Even
 
Mr2Even skrev:
kghaas skrev:Det går også ann å lage egne motorfester. Ta av de gamle, fyll opp med polyuhretan fra Biltema, la tørke i 3 dager og monter. funker fint som snus.
Akkurat :) Og det ble mye forbedret etter det? Hva gir det utslag på?

 #241316  av Larsen
 
Gir utslag på hvor mye motoren beveger seg. Du vil også kanskje merke at klutsjen blir litt mer direkte, men for min del så oppveide ikke fordelene ovenfor ulempene.

 #241417  av kghaas
 
Mine fester var utslitt. Dette var den billigste måten å få "nye" fester igjen. Jeg tok og vasket den gammle morkne gummien grundig og fyllte igjen med polyuhretan. Det betyr at disse festene er 50/50 gummi og polyuhretan.

Jeg merker at det er bitte litt mer bråk og vibrasjoner.