TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp. Konflikt etter salg av bil.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#224815  av jumbo

arctic_celi skrev:Så sant så sant.
Men krever kjøper å heve kjøpet så har man ingenting å si på det.
Nekter man kjøper å gjøre dette så er du i "big shit" for å si det slik.
Der er loven krystallklar
Ikke nødvendigvis. Rettigheten til å heve et kjøp må jo nødvendigvis frafalle dersom kjøperen drastisk reduserer varens verdi/tilstand i mellomtiden... hvilket er akkurat hva som er hendt her.

Problemet er selvsagt hvordan man beviser det ene eller det andre i slike saker, det er jo nesten umulig. Og jeg tror desverre at hovedtyngden av bevisbyrde ligger hos selger i slike saker.

Uansett, la advokaten håndtere det, og for all del ikke la deg skremme av motpartens advokat. Det er helt normalt å gi skarpe formuleringer og korte frister for å skremme folk til å gi seg etc.

#225070  av lexusmann

Håper det går det bra til slutt!! :D

#225086  av Andy_Celica

Jeg snakker av erfaring!

Han får alldrig til å heve kjøpet, og ender opp med å betale reperasjonene selv,

Jeg kjøpe en celica gt4 wrc februar 2006 mars 2006 fikk jeg totalt motorhavari + turbohavari som kostet meg 50000 kr, vi kontaktet advokat for tidligere eier måtte ha vist om det, vi holdt på frem og tilbake i 6 mnd, uten hell, helt til advokaten min frarådet me pga at bilen var for gammel å gå videre med saken.

Det er alltid slik at advokaten presser på i førsten men hvis du holder igjen, så vil de til slutt gi seg, koster fort 30-40 000 å føre en rettsak med advokater og greier, så han sjønner nok snart at han bare må betale regninga selv og leve med det.

Må ikke glemme at oppi dette er det en bil som er 14-15 år gammel bil det er snakk om, og da kan man ikke forvente at clutchen kan ryke.

Trenger du noe info eller slik så ring meg på 95060625, har masse brev og info om dette.

#229472  av grimfer

Hvordan har det gått med denne saken?

#242846  av ealixyr

Liten oppdatering i saken.

I dag fikk jeg nytt brev ifra hans advokat. Og der blir jeg krevet for 1000 kr for slitte bremseklosser, 10 for clutch som tidligere nevnt, skifte av vannpumpe og reg.reim (ble sist byttet på ca 113k nå er den vel kjørt ca 165k). I tillegg har han vært på verksted for å konstatere at turbotrykket var for høyt (dette har jeg jo allerede fortalt og han har papir på, dette var jeg hos Toyota og fikk svar på.
Vannpumpe og reg.reim skulle han ha 8500 for.
Sjekken av turbotrykket kostet visstnok 1500 kr.

Dette beløper seg visstnok til kr 20000.

Det er også ifølge advokaten hans tatt en tilstandssjekk av bilen (ukjent hvor) og da er det anslått at det vil koste 25000 for å bilen i lovlig godkjent stand og stilling. Og dette må jeg da ifølge dem betale, eller heve kjøpet som de krever og betale han kr. 20000 i tillegg til det kjøper ga for bilen. Ellers vil alle andre reparasjoner som skjer nå i ettertid bli krevd betalt av meg.

At bremseklossene begynte å bli slitte ble jo påpekt når de overtok bilen, dette var et argument for at han ville jeg skulle dekke hele årsavgiften som vi egentlig skulle dele. Dette var greit.

Og nå krever han at jeg skal dekke skifte av disse uansett, jaha?

Regreim ble jo som skrevet byttet på ca 113.000 km og bilen har nå gått litt over 50.000 km siden dette. Vannpumpen var helt i orden når jeg hadde bilen, ble jo tatt service rett før salg av bilen.

Clutch har jo allerede vært diskutert og er jo ikke noe nytt.

Lei sak det her, både for meg og han.

Men får vel bare ta dette til en rettsak eller noe og få det opp og avgjort...

Får iallefall aldri lyst til å selge en bil privat igjen noen gang etter dette, er vel bedre å bytte den inn hos en forhandler og slippe ting som dette.

#242850  av oleb

Hæ? Hvordan kan han kreve at du skal betale for ting du har opplyst om? Og hvorfor skal du betale for bytte av reg.reim og vannpumpe??

#242853  av arctic_celi

Er ikke alt det du har nevnt slitedeler?? (Hvis man ser bort i fra vannpompa?)
Fatter ikke hvordan han kan kreve noe slikt jeg.

#242855  av ealixyr

Jo alt er vel egentlig slitedeler......

#242857  av oleb

Men uansett, hvorfor skal du betale for bytte av registerreim når denne bare hadde gått 50.000km? Hvorfor skulle du ha betalt for den uansett hvor langt den hadde gått, kjøper ble vel opplyst om når den var byttet?

#242861  av ealixyr

Kjøper ble opplyst om dette med reg.reim ja.

Samme med turbotrykk uten at det så ut til å bekymre han.

Det med bremsene ble også diskutert under beskuelse av bilen og medførte at jeg dekket hele årsavgiften istedet for hele...

#242862  av oleb

:shock: Vet ikke helt hva jeg skal si. Fyren virker jo å være helt høl i hue.

#242864  av hmsilset

Kjøperen av bilen din er en drittsekk som du ikke skal synes synd på.
Om du så kjøper en "strøken" gammel bil så må man regne med store utgifter.Synes å huske at kjøperen av bilen må ha kjørt den ganske hardt også.Personelig hadde jeg nok brukt ganske hard makt på en som hadde kommet med sånne krav enda jeg er en ærlig kar.Jeg tipper du føler at du har alt på din side både muntlig og skriftlig så en liten rettsak går nok både lett og fort om det finnes noen rettferdighet.KNUS HAN :P

#242867  av espenk

Alt som han krever penger for er jo slitedeler! Det er tydelig at han ikke vil ut med penger selv for å fikse det, og prøver seg på skitne metoder for å spare dem.
Som du skrev i den første posten i topicen; "Kjøper krevde heller ikke noe NAF test eller noe." Det er hans egen feil at han ikke krevde noen papirer på tilstanden til bilen. Man har selvfølgelig visse rettigheter uansett, men når det kommer til vanlige slitedeler så står man ikke sterkt i slike saker. Anbefaler deg å ta kontakt med advokat gjennom NAF (hvis du ikke allerede har gjort det) og få han til å hjelpe deg med å skrive et brev og hjelpe deg i en evt. rettsak.
Er trist at sånt skjer, både useriøse selgere og kjøpere er noe herk!

#242869  av ealixyr

Håper uansett at dette tar en ende snart, irriterende å ha hengende over seg. Føler ikke jeg har lurt noen som helst og det føles ganske så urettferdig. Bilen er jo 1992 men den var i GOD stand når jeg leverte den ifra meg.

Bilen var jo på service hos Toyota 1 år før jeg solgte den og de gikk over den, og fant noen småting som alle ble utbedret. Hadde og mekaniker som tok service på den og gikk over den rett før den ble solgt.

Han kan sikkert være en grei fyr og alt det der, men føler ikke han er særlig rettferdig eller grei med meg. Skulle nok bare solgt den til noen andre, hadde jo masse henvendelser.

#242874  av CelicaTurbo

Etter min mening har han ikke belegg for at du skal dekke noen av de utgiftene advokaten krever, så lenge du har opplyst som du har. Og jeg lurer virkelig på hva grunnlaget er for at du skal dekke regreim+vannpumpe, samt at bremseklosser var jo en avtale dere imellom. Den halvparten du betale ekstra av årsavgiften overstiger jo kravet deres til det samme :roll:

....og at kjøper bruker penger på advokat i saken. Nei, jeg synes du skal kontakte en jurist hos forbrukerrådet, eventuellt en NAF-advokat om du kan det.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9