TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• tenningsbank, rÃ¥debank, banke meg her og banke meg der

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #248615  av inzane2012

ser at det er en god del poster på forumet her med folk som sliter og har slitt med tenningsbank og sånt, men aldri helt forstått hva di forskjellige "bankene" er for noe?? så tenkte jeg skulle åpne en egen post(så slipper jeg og kapre noen andre sin) for og nett se om noen kan gi meg en grei og forståelig forklaring på dette??

#248630  av Mani@c

Tenningsbank oppstår i sylindrene når bensin/luft blandingen tenner på feil tidspunkt. Dvs. Enten tenner blandingen for tidlig så eksplosjonen skjer når stempelet er på vei opp, noe som fører til at stempelet prøver å komprimere den luften som allerede er "utvidet". Eller så skjer det når stempelet er helt på topp og er "låst fast" derfor er det ikke rom til at blandingen kan ekspandere. Dette fører til voldsomt høyt trykk og veldig høye temperaturer. Som igjen kan føre til f.eks hull i stempler, bøyde råder osv...

Rådebank oppstår ved slitte rådelagre enten ved veiven eller ved stempel, men som oftest ved veiv. (Her er det snakk om stakene som forbinder stemplene med veiven) Grunnen til dette er ofte mangel på oljetrykk, eller f.eks tenningsbank. Det som er spesielt med disse lagrene er at det er ikke kulelagre, men lagre som er konstruert for at en film av olje skal ligge mellom de to komponentene. F.eks mellom råden og veiven. Når oljetrykket faller eller forsvinner helt, forsvinner også funksjonen i dette lageret og dermed blir det stål mot stål. Da tar det ikke lange tiden før dette lageret blir slitt og mellomrommet blir såpass stort at selv om oljetrykket kommer tilbake, vil ikke denne filmen av olje dannes og du hører en dyp klakkelyd da råden vil "dunke" mot veiven hver gang stempelet skifter retning. (dvs. fra opp til ned og omvendt)

Er ikke den beste forklaringen dette, men jeg kan utdype det mer om det skulle være nødvendig. Kan godt lage en forklaring med bilder om folk skulle ønske det...

#248646  av sleeper

Tenningsbank hører ut som en slangs knitring under fullt pådrag ( må lytte for og høre det!) som oftest det momentet er høyest på motoren.. ( er der cyl trykket er høyest..

rådebank hører du som en mekanisk bankelyd hvis du ruser bilen opp til 1500-2500rpm uten at motoren må jobbe for at den skal gå fremover.. ( altså ikke spenn i driverket..)

#248647  av ErlingK

Tenning av bensin/luftblandingen skjer før stempelet når toppen i kompresjonsslaget. Dette er helt normalt, å skal være sånn. Når man justerer tenningen på en bil ser man at dette er f.eks. 5-10 eller kansje 15 grader før topp eller "0" merket på reimskiven. Dette er individuelt etter motortype. Det kalles jo også "fortenning" ikke sant? Når motoren ruses opp vil den ha enda høyere fortenning en på tomgang, dette skjer mekanisk i fordeleren på en "gammeldags" motor, eller elektronisk på en mer moderne motor. Problemene oppstår hvis man får for mye fortenning, eller kjører på bensin med for lavt oktantall. En motor med bankesensor skal oppfatte dette å justere ned fortenningen elektronisk, men det er ikke alle motorer som har dette. Jeg vil tro at flere brenner hull i stemplene grunnet for mager blanding, (for lite bensin i forhold til luft), enn direkte p.g.a. tenningsbank.

#248648  av sleeper

ErlingK skrev:Tenning av bensin/luftblandingen skjer før stempelet når toppen i kompresjonsslaget. Dette er helt normalt, å skal være sånn. Når man justerer tenningen på en bil ser man at dette er f.eks. 5-10 eller kansje 15 grader før topp eller "0" merket på reimskiven. Dette er individuelt etter motortype. Det kalles jo også "fortenning" ikke sant? Når motoren ruses opp vil den ha enda høyere fortenning en på tomgang, dette skjer mekanisk i fordeleren på en "gammeldags" motor, eller elektronisk på en mer moderne motor. Problemene oppstår hvis man får for mye fortenning, eller kjører på bensin med for lavt oktantall. En motor med bankesensor skal oppfatte dette å justere ned fortenningen elektronisk, men det er ikke alle motorer som har dette. Jeg vil tro at flere brenner hull i stemplene grunnet for mager blanding, (for lite bensin i forhold til luft), enn direkte p.g.a. tenningsbank.

tenningsbank kan også komme av for lite bensin.. ( for lite bensin gir et veldig varmt forbrenningskammer og dermed MYE større sansynlighet for tenningsbank!)
så vil si at de aller fleste biler raser pga tenningsbank! men det er ikke altid tenninga det er feil med..)

#248656  av Larsen

Helt enkelt så er det de fleste som banking en detonasjon av drivstoffet. Altså at alt drivstoffet forbrenner med en gang. Det fører til et volsomt trykk i sylinderen som da vil føre til skader på stempel,topp og/eller rådelagerene M.M Da bilen går til vanlig så vil bensinen brenne (forbrennes mye saktere og ikke spontant) og ikke detonere. Derfor kan man antenne blandingen før stempelet er på topp. Da vil man få best trykk på stempelet ned fordi det tar litt tid før hele blandingen er anntent.

#248679  av inzane2012

superdupert:) da vet jeg det, og slipper og gå rundt og tenke på det lenger:P helt til jeg høre noen mistenksome lyder av motoren:) hehe

#248686  av James

Visst man monterer større bensinpumpe og gjerne også bensintrykksregulator så vil man slippe tenningsbank? Hvor mye hk å hente ut på dette?

#248692  av Mani@c

James skrev:Visst man monterer større bensinpumpe og gjerne også bensintrykksregulator så vil man slippe tenningsbank? Hvor mye hk å hente ut på dette?
Det du spør om her er vanskelig å svare riktig på uten å vite alt rundt... For det er bevist at f.eks på 2. gen 3sgte er det ikke lurt å montere større pumpe da trykkfallet blir forsterket. Det vil si at om du skal montere større pumpe på disse, så må også fuelrail og dyser oppdateres. Det beste å gjøre når man skal trimme, er å kontakte noen som har peil på mapping osv. F. eks. Toyparts, polly osv...

#248712  av Larsen

Det er ihvertfall inge Hk å hente på bensinpumpe. Tanken er jo at alle 4 dysene skal få lik mengde bensin tilført hele tiden. Hvis du har en na bensinpumpe og en turbo/kompressor motor så kan det hende at den ikke klarer å levere nok bensin slik at trykket stiger og du får mager blanding

#248714  av James

Larsen skrev:Hvis du har en na bensinpumpe og en turbo/kompressor motor så kan det hende at den ikke klarer å levere nok bensin slik at trykket stiger og du får mager blanding
Så vil ikke oppnå maksimal effekt visst man kjører med na bensinpumpe på turbo/kompressor motorer?

#248719  av Larsen

James skrev:
Larsen skrev:Hvis du har en na bensinpumpe og en turbo/kompressor motor så kan det hende at den ikke klarer å levere nok bensin slik at trykket stiger og du får mager blanding
Så vil ikke oppnå maksimal effekt visst man kjører med na bensinpumpe på turbo/kompressor motorer?
Det kommer jo ann på kapasiteten, men hvis den ikke er kraftig nok så er det stor risiko for motorhavari

#248754  av sleeper

James skrev:
kommmer ann på HVOR mye for liten den er.. er den ALT for liten så vil du nok ikke få den effekten du skal ha, mens er den litt for liten så vil du antagligvis rase motoren...

(får du alt for lite bensin så kan du være heldig og gå så magert at det ikke er nok energi til og brenne et stempel... mens hvis du er litt for mager så er det nok energi der til og brenne hull i stempelet og dermed ras...)

dette er tatt forbehold om at det er en turbomotor...