Tenningsbank oppstår i sylindrene når bensin/luft blandingen tenner på feil tidspunkt. Dvs. Enten tenner blandingen for tidlig så eksplosjonen skjer når stempelet er på vei opp, noe som fører til at stempelet prøver å komprimere den luften som allerede er "utvidet". Eller så skjer det når stempelet er helt på topp og er "låst fast" derfor er det ikke rom til at blandingen kan ekspandere. Dette fører til voldsomt høyt trykk og veldig høye temperaturer. Som igjen kan føre til f.eks hull i stempler, bøyde råder osv...
Rådebank oppstår ved slitte rådelagre enten ved veiven eller ved stempel, men som oftest ved veiv. (Her er det snakk om stakene som forbinder stemplene med veiven) Grunnen til dette er ofte mangel på oljetrykk, eller f.eks tenningsbank. Det som er spesielt med disse lagrene er at det er ikke kulelagre, men lagre som er konstruert for at en film av olje skal ligge mellom de to komponentene. F.eks mellom råden og veiven. Når oljetrykket faller eller forsvinner helt, forsvinner også funksjonen i dette lageret og dermed blir det stål mot stål. Da tar det ikke lange tiden før dette lageret blir slitt og mellomrommet blir såpass stort at selv om oljetrykket kommer tilbake, vil ikke denne filmen av olje dannes og du hører en dyp klakkelyd da råden vil "dunke" mot veiven hver gang stempelet skifter retning. (dvs. fra opp til ned og omvendt)
Er ikke den beste forklaringen dette, men jeg kan utdype det mer om det skulle være nødvendig. Kan godt lage en forklaring med bilder om folk skulle ønske det...
- Merkelig det der... Det er en tydelig samenheng mellom vekten på høyrefoten min og økonomien!!!?? -