Mr2Even skrev:Noen som skal selge eller vet beste merke/type og stedet hvor man får kjøpt større stabilatorstag (det som går under bilen foran og bak) til mr2 mk2 ?
Det finnes ikke noe som heter det beste her. Alt avhenger av resten av oppsettet på bilen din. (f.eks fjærhardhet, høyde, dekkdimensjon, dekktrykk og hjulstilling +++.). Ideelt sett er det forresten bedre å kontrollere krengning med stive fjærer, enn stive stabstag da sistnevnte ikke kontrollerer pitch og yaw.
Jeg har TRD (Japansk) stagene på min og er veldig fornøyd med de. TRD vet tross alt hva de driver med, de samarbeider tett med Toyota og er nok tuner #1 for merket. De kjørte jo SW20 i JGTC/SuperGT og vant vel GT300 klassen i '99 var det vel

. Har ikke behov for noe justering på bilen min nå, men hvordan de vil fungere på din vet jeg jo ikke, for resten av understellet er jo ulikt.
Andre merker som ST (Suspension Techniques) (Amerikanske) virker mer tilfeldige. Stabstagene deres river jo ut festepunktene i karroseriet om de ikke forsterkes (noe de fant ut etter lang tid) og enkelte må modifisere karroseriet med vinkelsliper for å unngå at de gnisser. Sier seg selv at ST ikke gjør nok research/testing på produktene deres. Det finnes nemlig masse produsenter som ikke vet hva de driver med når det gjelder understell, men likevel så selger de i bøtter og spann. Evnt. så kunne man jo bare montert en lyktestolpe i mellom fjærbeina og fått 0 krenging, men da hadde man jo ikke hatt uavhengig fjæring lenger

. Det finnes jo ganske mange som tror jo at stivest er best så

.
Her er en grunleggende artikkel om stab.stag.
Det går også ann å regne ut hvor stive stagene er, både solide og hule. Formelen finner du på et google søk.