TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Større krengestag/stabilisatorstag øk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #250115  av Mr2Even

Noen som skal selge eller vet beste merke/type og stedet hvor man får kjøpt større stabilatorstag (det som går under bilen foran og bak) til mr2 mk2 ?

#250120  av Mr2 Mk2

Skal bestille litt varer fra taka til uken, de har flere typer så kan vi dele frakt.

#250125  av Mr2Even

Har sendt deg PM :wink:

#250128  av Larsen

Whiteline har justerbare. Da kan du fin justere over og understyringen

#250133  av Mr2Even

Larsen skrev:Whiteline har justerbare. Da kan du fin justere over og understyringen
Er de dyre ? Jeg har tenkt å oppgradere lenkearmene(under bilen) til den nyere versjonen enn min 90mod også. har det noe for seg?

#250135  av Larsen

Mr2Even skrev:
Larsen skrev:Whiteline har justerbare. Da kan du fin justere over og understyringen
Er de dyre ? Jeg har tenkt å oppgradere lenkearmene(under bilen) til den nyere versjonen enn min 90mod også. har det noe for seg?
Jeg betalte vel rundt 3500 totalt fra fensport. De som ikke er justerbare koster litt mindre.

De gamle lenkestagene har en tendens til å bøye seg da du setter på større stag. De fleste som greier det har gjordt det med ST stabilisatorstagene som er meget harde iforhold til de orginale. Det samme gjelder også innfestningen til foringene på stab staget foran.

#250139  av Mr2Even

Larsen skrev:
Mr2Even skrev:
Jeg betalte vel rundt 3500 totalt fra fensport. De som ikke er justerbare koster litt mindre.

De gamle lenkestagene har en tendens til å bøye seg da du setter på større stag. De fleste som greier det har gjordt det med ST stabilisatorstagene som er meget harde iforhold til de orginale. Det samme gjelder også innfestningen til foringene på stab staget foran.
Akkurat.. Jeg har 3 kraftigere lenkestag/hundebein liggende, men mangler ett :? . Noen som har et lenkestag ?
 #250159  av kake

Mr2Even skrev:Noen som skal selge eller vet beste merke/type og stedet hvor man får kjøpt større stabilatorstag (det som går under bilen foran og bak) til mr2 mk2 ?
Det finnes ikke noe som heter det beste her. Alt avhenger av resten av oppsettet på bilen din. (f.eks fjærhardhet, høyde, dekkdimensjon, dekktrykk og hjulstilling +++.). Ideelt sett er det forresten bedre å kontrollere krengning med stive fjærer, enn stive stabstag da sistnevnte ikke kontrollerer pitch og yaw.

Jeg har TRD (Japansk) stagene på min og er veldig fornøyd med de. TRD vet tross alt hva de driver med, de samarbeider tett med Toyota og er nok tuner #1 for merket. De kjørte jo SW20 i JGTC/SuperGT og vant vel GT300 klassen i '99 var det vel 8). Har ikke behov for noe justering på bilen min nå, men hvordan de vil fungere på din vet jeg jo ikke, for resten av understellet er jo ulikt.

Andre merker som ST (Suspension Techniques) (Amerikanske) virker mer tilfeldige. Stabstagene deres river jo ut festepunktene i karroseriet om de ikke forsterkes (noe de fant ut etter lang tid) og enkelte må modifisere karroseriet med vinkelsliper for å unngå at de gnisser. Sier seg selv at ST ikke gjør nok research/testing på produktene deres. Det finnes nemlig masse produsenter som ikke vet hva de driver med når det gjelder understell, men likevel så selger de i bøtter og spann. Evnt. så kunne man jo bare montert en lyktestolpe i mellom fjærbeina og fått 0 krenging, men da hadde man jo ikke hatt uavhengig fjæring lenger :shock:. Det finnes jo ganske mange som tror jo at stivest er best så :roll:.

Her er en grunleggende artikkel om stab.stag.

Det går også ann å regne ut hvor stive stagene er, både solide og hule. Formelen finner du på et google søk.
 #250161  av Mr2Even

kake skrev:Det finnes ikke noe som heter det beste her. Alt avhenger av resten av oppsettet på bilen din. (f.eks fjærhardhet, høyde, dekkdimensjon, dekktrykk og hjulstilling +++.). Ideelt sett er det forresten bedre å kontrollere krengning med stive fjærer, enn stive stabstag da sistnevnte ikke kontrollerer pitch og yaw.

Jeg har TRD (Japansk) stagene på min og er veldig fornøyd med de. TRD vet tross alt hva de driver med, de samarbeider tett med Toyota og er nok tuner #1 for merket. De kjørte jo SW20 i JGTC/SuperGT og vant vel GT300 klassen i '99 var det vel 8). Har ikke behov for noe justering på bilen min nå, men hvordan de vil fungere på din vet jeg jo ikke, for resten av understellet er jo ulikt.

Andre merker som ST (Suspension Techniques) (Amerikanske) virker mer tilfeldige. Stabstagene deres river jo ut festepunktene i karroseriet om de ikke forsterkes (noe de fant ut etter lang tid) og enkelte må modifisere karroseriet med vinkelsliper for å unngå at de gnisser. Sier seg selv at ST ikke gjør nok research/testing på produktene deres. Det finnes nemlig masse produsenter som ikke vet hva de driver med når det gjelder understell, men likevel så selger de i bøtter og spann. Evnt. så kunne man jo bare montert en lyktestolpe i mellom fjærbeina og fått 0 krenging, men da hadde man jo ikke hatt uavhengig fjæring lenger :shock:. Det finnes jo ganske mange som tror jo at stivest er best så :roll:.

Her er en grunleggende artikkel om stab.stag.

Det går også ann å regne ut hvor stive stagene er, både solide og hule. Formelen finner du på et google søk.
Takk for info. Ja jeg tenkte på det beste til mitt bruk, men skrev det ikke.

Det er litt å tenke på ja :wink: Jeg har et helt orginalt understell nå, men skal oppgradere det. Jeg skal ikke kjøre på bane, men vil at bilen ligger bedre i svinger og på veien. Jeg tenker også å skifte til gule Koni og senkesett. Vil det holde å bare bytte til senkesett og gule koni til mitt bruk kanskje?
 #250164  av kake

Mr2Even skrev:
Takk for info. Ja jeg tenkte på det beste til mitt bruk, men skrev det ikke.

Det er litt å tenke på ja :wink: Jeg har et helt orginalt understell nå, men skal oppgradere det. Jeg skal ikke kjøre på bane, men vil at bilen ligger bedre i svinger og på veien. Jeg tenker også å skifte til gule Koni og senkesett. Vil det holde å bare bytte til senkesett og gule koni til mitt bruk kanskje?
Da hadde jeg kjøpt inn det først, samt byttet ut litt foringer, bærekuler og topplager osv under der hvis det er slitt og sett hvordan den blir da. Husk 4hjulskontroll hos noen som vet hva de driver med :-)