TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Prosjekt: "Lekebil i Ã¥r?" (AE86 - 64k bewar

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#247942  av Mr2 Mk2

Det var såpass ja :? Jaja du kan nå hvertfall være glad du ikke stresset mer med det før du dro, og heller tok starleten ;) Håper du slipper "billig" unna.

#247976  av Morten

Hell i uhell. Kammen hadde låst seg i en vinkel der ingen av ventilene var skikkelig åpne og ting ser tilsynelatende ut til å ha gått bra. :shock: :D Må ta en trykktest på ventilene i morra for å sikre meg, men ser litt lysere på det nå uansett. Ny(e ) kam(mer) og fordeler må skaffes, og muligens et kamdrev (men tror det kan fikses).

Var visst ikke så lett å ta gode bilder i det lyset ser jeg... men her kommer nå et par uansett.
Vedlegg
100_0081v1.JPG
100_0081v1.JPG (103.49 kiB) Vist 1532 ganger
100_0076v1.JPG
100_0076v1.JPG (25.55 kiB) Vist 3415 ganger
100_0075v1.JPG
100_0075v1.JPG (47.4 kiB) Vist 1525 ganger
100_0071v1.JPG
100_0071v1.JPG (51 kiB) Vist 1521 ganger

#251100  av Morten

Tihi, da er "nye" kammer i hus. Har denne gangen gått fullstendig av skaftet, så må nok vente litt med å få de i da det trengs litt andre bearbeidinger for å kunne bruke de. Må nok uansett ha i de orginale for å kunne klare avgass på EU kontrollen... :lol:

Et lite sammenligningsbilde av orginal- og "ny" innsugskam... :mrgreen:
Vedlegg
100_0089v1.JPG
100_0089v1.JPG (79.2 kiB) Vist 1527 ganger

#251106  av Anders gullstein

Hvor mange grader er den nye kammen da? HKS kam eller?

#251115  av Larsen

Var bra forskjell der ja.
Mener den orginale 4age motoren er "non interference" mellom ventilene og stempelet, så er kanskje det som har reddet den?

#251239  av Morten

Anders gullstein skrev:Hvor mange grader er den nye kammen da? HKS kam eller?
De "nye" er 304 inn og 288 ut, begge med 10.0mm løft. :wink:

#251240  av Morten

Larsen skrev:Var bra forskjell der ja.
Mener den orginale 4age motoren er "non interference" mellom ventilene og stempelet, så er kanskje det som har reddet den?
Men min var ikke orginal... For å få opp kompresjonen er både topp og blokk høvla av litt + 0.8mm toppakning. I tillegg sto det kammer med mere løft i. Så den er/var definitivt ikke noe "non interference" lengre. :wink:

#251537  av Anders gullstein

Brukbare trimmkammer det ja. MHva må til av modding for å få slike trimkammer til å funke da? Jeg har tenkt på den mildeste trimkammen til min egen, 256 grader'n.

#251824  av Morten

Anders gullstein skrev:Brukbare trimmkammer det ja. MHva må til av modding for å få slike trimkammer til å funke da? Jeg har tenkt på den mildeste trimkammen til min egen, 256 grader'n.
Reint mekanisk er det minimum med andre ventilfjører og shimless/shim-under bucket konvertering. Har og en liten følelse av at muligens rampen der loben passerer må masseres litt med fres og muligens forsenking av nedre feste til ventilfjørene for å få nok bevegelsesmulighet uten at fjørene bunner. Vet ikke sikkert før jeg har sett nærmere på det.

Funksjonsmessig for å utnytte de trengs det nok en god del mer i forhold til orginalt. (ITB's, høyere kompresjon, et bra grenrør, eksos, datasprut osv osv) Men noe av det er jo på plass allerede uansett.

EDIT: ...og om de er "brukbare trimkammer" eller ikke vil tiden vise. :mrgreen: Spesifikasjonsmessig er de som kammene N2 motorene brukte (japansk baneracing serie), og på de var jo stort sett hele motoren utenom topp (modifisert) og blokk bytta ut (annen veiv, råder, stempler, større ventiler, tørrsump, osv osv) så sjansen for at den "usselt modifiserte" motoren her ikke klarer å utnytte de er absolutt til stede (kan blant annet ikke gå like høyt i turtall med orginal innmat før ting ryker). I tillegg er det jo risiko for både tomgang på 2-2,5k og ingen brukbar effekt før f.eks 5-6k... isåfall detter den jo også fort utenfor hva den orginale girkassa er gira for osv osv. Er totalpakken som vil bære eller briste. Men hadde nå bare så lyst å prøve sånne engang :lol: :mrgreen:

#253286  av Morten

Et varsko til alle andre som modder på 4ag motorer:

Fant ut hva som gjorde at det gikk galt. ARP topp studsene er litt lengre enn de orginale bitene. Spesielt i kombinasjon med lavere toppakning og høvling var det nok til at fordeler akslingen tok borti selve studsen og dermed ble dratt skeiv når de siste mm ble stramma til på fordeleren. Hadde jeg vært litt mere våken, og litt mindre hastverk mekk for å rekke Dagali hadde det nok muligens blitt merka før ting gikk galt. Men men, godt å finne ut hva som var grunnen så en kan unngå å gjøre samme tabben igjen ihvertfall.. :?

#253287  av Morten

Endelig fått rota meg til litt putling igjen nå. Har montert i de snopne kammene fra orginal motoren sammen med ny regreim osv. S k i k k e l i g snop jobb å justere ventiler med shimless buckets må jeg si.... da både kammer, deksler og register må av mellom hver justering. :lol: Var heldigvis bare en som var utenfor de ganske vide orginale kravene til klaring, så har fått kjøpt ny bøtte med (forhåpentligvis) riktig tykkelse som jeg skal ned og hive i nå.

Da mangler vel egentlig "bare" ny fordeler eller ombygging av tenningsbiten til EDIS før nytt oppstartsforsøk 8)

#253318  av Morten

Da var alle klaringene ok, og ting begynner å komme sammen igjen. :D
Begynt på tilpasninga av panser og skjermer i kveld også.

noen status bilder:
Vedlegg
100_0094v1.JPG
100_0094v1.JPG (81.12 kiB) Vist 1522 ganger
100_0093v1.JPG
100_0093v1.JPG (37.25 kiB) Vist 1518 ganger
100_0092v1.JPG
100_0092v1.JPG (38.53 kiB) Vist 1517 ganger

#253355  av CelicaTurbo

Bra prosjekt det der, men jeg så ikke de kammene før nå og det ser ikke ut til at det er duration som er mest gromt der, men den enorme ramp'en når det begynner å løfte :shock:

#258497  av Morten

Da har jeg fått fatt i "ny" fordeler, og modifisert den så ikke det samme skal skje igjen... Fikk litt angst av de ekle orginal kammene og, så snopa fatt i en Toda 272/7.9 kam som jeg kan bruke istedenfor den som røyk til jeg er klar til galning-kam-montering. Men den TRD kammen som røyk var nok en 288 kam, var goooood forskjell på lobene ihvertfall. Jaja, bedre enn de uggne orginal kammene ihvertfall :lol: TRD xxx grader insug og Toda 272 graders eksos kam er nå ihvertfall montert. :mrgreen:
Vedlegg
Fordeler modifikasjon for klaring mot ARP (hadde difinitivt vært enklere å modda ARP stud'en om jeg ikke hadde vært så lat før jeg satt på toppen igjen)
Fordeler modifikasjon for klaring mot ARP (hadde difinitivt vært enklere å modda ARP stud'en om jeg ikke hadde vært så lat før jeg satt på toppen igjen)
101_0122.JPG (275.79 kiB) Vist 1510 ganger

#258743  av Morten

IT'S ALIVE! *MUAHAHAHAHAHA* :mrgreen: :lol:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15