TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• PÃ¥ls MR2 Turbo

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#253127  av PÃ¥l

Ivar skrev:
"tie rod ends"(hva heter det på norsk, styrestag?)
Ytre endeledd. :)
Aye! Kjekt navn!

#253153  av Mr2Even

Pål skrev:mr2even: Takk for sist :) var kult å møte en fellow mr2 entusiast :) har ikke vært flink med å legge ut bilder av bilen, men her skal du få et par :) I tillegg har jeg tatt litt bilder av stæsjet mitt :) ingen ting er montert ennå, som sagt venter jeg til bilen er EU godkjent. Si fra når du besøker søstra di i Sandefjord da, så kan vi treffes :)
Jeg skal kanskje til sandefjord imorgen eller tirsdag Pål, så da kan vi kanskje møtes igjen :) Du hadde ikke hatt lyst på 94baklykter da ? De crystal clear blinkerne som du hadde lyst på har jeg desverre ikke fler igjen av, men jeg kan få tak i fler..

Hva er forresten bedre med de ball Joint/Tie Rod Combo, de ytre endeleddene og aluminium "shifter base" - foringene du har kjøpt ?

#253161  av PÃ¥l

Mr2Even skrev:
Pål skrev:mr2even: Takk for sist :) var kult å møte en fellow mr2 entusiast :) har ikke vært flink med å legge ut bilder av bilen, men her skal du få et par :) I tillegg har jeg tatt litt bilder av stæsjet mitt :) ingen ting er montert ennå, som sagt venter jeg til bilen er EU godkjent. Si fra når du besøker søstra di i Sandefjord da, så kan vi treffes :)
Jeg skal kanskje til sandefjord imorgen eller tirsdag Pål, så da kan vi kanskje møtes igjen :) Du hadde ikke hatt lyst på 94baklykter da ? De crystal clear blinkerne som du hadde lyst på har jeg desverre ikke fler igjen av, men jeg kan få tak i fler..

Hva er forresten bedre med de ball Joint/Tie Rod Combo, de ytre endeleddene og aluminium "shifter base" - foringene du har kjøpt ?
Jeg begynner å jobbe igjen imorra, og skal montere bremserør på corollaen etter jobb. Hvis du har lyst kan du stikke innom for en prat :) er ferdig på jobb kl 14. Hmm, ja, jeg har lyst på 94 baklykter, men har rett og slett ikke råd nå, ferie tar på økonomien dessvere hehe. Ang blinklys, så fant jeg ut at http://www.twosrus.com hadde dem, og det var ganske billig. Husker ikke i farta hva det kosta, men du kan jo sjekke ut hjemmesida, og se om du kan matche prisen hehe :)

Ball joint/tie rod combo er rett og slett bare kuleledd foran og bak og ytre endeledd foran. Like greit å bytte, siden bilen begynner å dra på åra nå :)

Har faktisk akkurat skifta foringene til "shifter-base" nå. Prøvde så godt jeg kunne å merke forskjell, men det var så og si det samme. Kan hende det blir bedre på biler med slitte foringer da. Var sikkert ørlitegranne forskjell, men jeg kunne ikke merke noe hvertfall. bilder fra monteringa kommer her.
Vedlegg
Gummiforingene fjernet
Gummiforingene fjernet
SSA40008.JPG (310.04 kiB) Vist 1510 ganger
Sånn går det. Skarpe kanter ;)
Sånn går det. Skarpe kanter ;)
SSA40007.JPG (194.62 kiB) Vist 1501 ganger
Drop-platen
Drop-platen
SSA40006.JPG (326.54 kiB) Vist 1500 ganger
Fjernet midtarmlene for å komme til. Legg merke til originale foringer i gummi.
Fjernet midtarmlene for å komme til. Legg merke til originale foringer i gummi.
SSA40004.JPG (339.57 kiB) Vist 1507 ganger
Fjernet mansjett. Ops, er viss rust på gearstanga! sikkert pga at bilen har stått ute en del i vinter...
Fjernet mansjett. Ops, er viss rust på gearstanga! sikkert pga at bilen har stått ute en del i vinter...
SSA40001.JPG (384.72 kiB) Vist 1516 ganger

#253163  av OrIoN89

Pål skrev:orion: okay, da får du også komme med tilbakemeldinger åssen bilen blir :) har du noen andre mods på bilen?

mr2even: Takk for sist :) var kult å møte en fellow mr2 entusiast :) har ikke vært flink med å legge ut bilder av bilen, men her skal du få et par :) I tillegg har jeg tatt litt bilder av stæsjet mitt :) ingen ting er montert ennå, som sagt venter jeg til bilen er EU godkjent. Si fra når du besøker søstra di i Sandefjord da, så kan vi treffes :)
Ja, men har forsatt ikke fått byttet DP, så lite merkbart effektøkning. Nå skal det sises at Det effektanlegget er meget stille ;) Jeg kunne godt ha tenkt meg noe som ga mer lyd, men det kan man jo borre til. Det som er av lyd er ihvertfall fint å høre på ;)

Har også bestilt en HKS SSQV til min, så det kommer til å hjelpe på. Greit å ikke ha ett veldig høylytt effektanlegg, når man har ett så deilig effektfilter, dump og lyden fra turboen spoler opp rett bak ryggen :wink:

Edit: Nei ikke så mange mods; KN filter, Kalde tennplugger, HKS Silent Hi-power anlegget, 98- baklyktene... Men snark kommer det angeleyes på bilen, og håper jeg er den eneste her som har det ;) Kommer sikekrt til å lage en how to eller noe, men vet ikke helt, ettersom jeg ikke vil at alle andre skal ha det. Får se hvor egoistisk jeg er :roll:

#253170  av Mr2Even

Pål skrev:Jeg begynner å jobbe igjen imorra, og skal montere bremserør på corollaen etter jobb. Hvis du har lyst kan du stikke innom for en prat :) er ferdig på jobb kl 14. Hmm, ja, jeg har lyst på 94 baklykter, men har rett og slett ikke råd nå, ferie tar på økonomien dessvere hehe. Ang blinklys, så fant jeg ut at http://www.twosrus.com hadde dem, og det var ganske billig. Husker ikke i farta hva det kosta, men du kan jo sjekke ut hjemmesida, og se om du kan matche prisen hehe :)

Ball joint/tie rod combo er rett og slett bare kuleledd foran og bak og ytre endeledd foran. Like greit å bytte, siden bilen begynner å dra på åra nå :)

Har faktisk akkurat skifta foringene til "shifter-base" nå. Prøvde så godt jeg kunne å merke forskjell, men det var så og si det samme. Kan hende det blir bedre på biler med slitte foringer da. Var sikkert ørlitegranne forskjell, men jeg kunne ikke merke noe hvertfall. bilder fra monteringa kommer her.
Ok.. Jeg får nok ikke tid å møte deg før på tirsdag for jeg kommer til sandefjord litt sent imorgen. De crystal clear hjørneblinkerne de hadde på twosrus var billige ja, kostet rundt 800kr uten frakt og moms, men de er jo ikke orginale. Jeg har hørt at plastikken er i dårligere kvalitet og at de er i en annen finnish, men de ser jo helt ok ut.
Jeg kan melde deg på tirsdag :)

#253171  av PÃ¥l

Mer
Vedlegg
Alt på plass igjen.
Alt på plass igjen.
SSA40015.JPG (417.34 kiB) Vist 1503 ganger
Ferdig montert. Bare å sette sammen alt igjen.
Ferdig montert. Bare å sette sammen alt igjen.
SSA40014.JPG (329.02 kiB) Vist 1502 ganger
Close-up av en av foringene ferdig montert
Close-up av en av foringene ferdig montert
SSA40013.JPG (192.91 kiB) Vist 1497 ganger
Delforinger under plata. Måtte passe på at de holdt seg på plass.
Delforinger under plata. Måtte passe på at de holdt seg på plass.
SSA40011.JPG (213.27 kiB) Vist 1510 ganger
Aluforinger vs gummiforinger
Aluforinger vs gummiforinger
SSA40010.JPG (160.87 kiB) Vist 1503 ganger

#253172  av PÃ¥l

Mr2Even skrev:Ok.. Jeg får nok ikke tid å møte deg før på tirsdag for jeg kommer til sandefjord litt sent imorgen. De crystal clear hjørneblinkerne de hadde på twosrus var billige ja, kostet rundt 800kr uten frakt og moms, men de er jo ikke orginale. Jeg har hørt at plastikken er i dårligere kvalitet og at de er i en annen finnish, men de ser jo helt ok ut.
Jeg kan melde deg på tirsdag :)
Okay, du får bare sende melding da, så avtaler vi noe. De er faktisk originale, de fra twosrus, står jo det, "OEM Toyota". Ja, jeg er klar over at kvaliteten på original "toyota-plast" er bedre :)

#253479  av PÃ¥l

OrIoN89 skrev:
Pål skrev:orion: okay, da får du også komme med tilbakemeldinger åssen bilen blir :) har du noen andre mods på bilen?

mr2even: Takk for sist :) var kult å møte en fellow mr2 entusiast :) har ikke vært flink med å legge ut bilder av bilen, men her skal du få et par :) I tillegg har jeg tatt litt bilder av stæsjet mitt :) ingen ting er montert ennå, som sagt venter jeg til bilen er EU godkjent. Si fra når du besøker søstra di i Sandefjord da, så kan vi treffes :)
Ja, men har forsatt ikke fått byttet DP, så lite merkbart effektøkning. Nå skal det sises at Det effektanlegget er meget stille ;) Jeg kunne godt ha tenkt meg noe som ga mer lyd, men det kan man jo borre til. Det som er av lyd er ihvertfall fint å høre på ;)

Har også bestilt en HKS SSQV til min, så det kommer til å hjelpe på. Greit å ikke ha ett veldig høylytt effektanlegg, når man har ett så deilig effektfilter, dump og lyden fra turboen spoler opp rett bak ryggen :wink:

Edit: Nei ikke så mange mods; KN filter, Kalde tennplugger, HKS Silent Hi-power anlegget, 98- baklyktene... Men snark kommer det angeleyes på bilen, og håper jeg er den eneste her som har det ;) Kommer sikekrt til å lage en how to eller noe, men vet ikke helt, ettersom jeg ikke vil at alle andre skal ha det. Får se hvor egoistisk jeg er :roll:
Er våre eksosanlegg helt like? Finner ikke ordet "silent" noe sted, står bare HKS Hi-power. Hvis det er ganske stille er jeg faktisk lettet, var litt redd for at det skulle bli plagsomt mye lyd på f eks langkjøring. Men er vel en del mer lyd en originalt ved pådrag? Er liksom det jeg er ute etter, liten, men bra cruiselyd og snerrende pådragslyd :)

Okay, angel eyes, på vippelykter? har hvertfall ikke hørt om noen andre som har det. Sikler selv på Rouge Systems' low-rise kit. Pent!

Foreløpig lar jeg turbotrykk være originalt. Vil bytte ting rundt motoren før jeg går løs på selve motoren og turboen :) er allerede byttet stempler, de som er i er smidde. Så den er vel klar for en del hk mer, men har ikke tenkt å utnytte det. Vil ha driftsikker power. Tenker neste steg er intercooler, etter at jeg har byttet alt på lista. Noen formening om hvilken IC som er best, Berk kanskje? Greddy?

#253505  av CelicaTurbo

har en vannkjølt IC fra en Carlos Sainz til salgs, sannsynlighvis mindre trykkfall og definitivt mer effektiv enn Berk/ebay-kjølere men en del mer hensyn å ta ved montering da siden det må radiator frem i fronten, og effektiviteten avhenger en del av radiator som blir brukt i fronten (jeg aner ikke om den orginale som følger med systemet passer i MR2-fronten). ST185CS-kjøleren har omtrent tilsvarende flow som Greddy-kjøleren, men du unnslipper trykkfallet pga rørene som går ned til orginal ic og snur der nede. Var en ganske populær mod på mr2oc.com en periode men det ser ut til at det har gått av moten i den senere tid :lol:

#253565  av PÃ¥l

CelicaTurbo skrev:har en vannkjølt IC fra en Carlos Sainz til salgs, sannsynlighvis mindre trykkfall og definitivt mer effektiv enn Berk/ebay-kjølere men en del mer hensyn å ta ved montering da siden det må radiator frem i fronten, og effektiviteten avhenger en del av radiator som blir brukt i fronten (jeg aner ikke om den orginale som følger med systemet passer i MR2-fronten). ST185CS-kjøleren har omtrent tilsvarende flow som Greddy-kjøleren, men du unnslipper trykkfallet pga rørene som går ned til orginal ic og snur der nede. Var en ganske populær mod på mr2oc.com en periode men det ser ut til at det har gått av moten i den senere tid :lol:
Hmm. Har tenkt litt på det med frontmontert intercooler før, men har slått fra meg tanken pga at det er så mye arbeid. Vil heller ha en intercooler på original plassering, hvertfall i begynnelsen. Hvis jeg blir misfornøyd kan jeg jo vurdere alternativer. Men takk for tilbud, CelicaTurbo :) Ett spørsmål, blir det ikke trykkfall uansett, pga den lange veien lufta må gå før den når innsuget? Går ikke vinninga opp i spinninga? erfaring?

#253571  av Larsen

Trykkfallet oppstår ikke på grunn av lengden, men alle "svinger som lufta må gå rundt for å komme frem.

Grunne til at ingen bruker luftkjølt front motert intercooler aka. fmic er fordi volumet rørene tar opp vil gjøre at lag til turboen blir for stort.

#253573  av PÃ¥l

Larsen skrev:Trykkfallet oppstår ikke på grunn av lengden, men alle "svinger som lufta må gå rundt for å komme frem.

Grunne til at ingen bruker luftkjølt front motert intercooler aka. fmic er fordi volumet rørene tar opp vil gjøre at lag til turboen blir for stort.
Akkurat... Da er det ingen hensikt for meg å ha frontmontert IC, vil ha så kjapp turbospool som mulig. Takk for forklaring :)

#253578  av CelicaTurbo

til info så får du ikke kortere rørlengder enn hva den vannkjølte IC'en gir, siden den står rett mellom turbo og innsug, på toppen av motoren. Det er totalt kanskje 20-30cm rør pluss bredden av IC ;) Skal du ha kjappest spool er dette definitivt løsningen ihvertfall. Det er altså ingen frontmontert ic det her, men det er en radiator i fronten som kvitter seg med varmen, og slanger som må legges mellom fremme og bak for å pumpe vannet mellom radiator og IC. Det er da monteringen av slanger og radiator fremme som gjør det mer komplisert enn en type Greddy-IC, men det er da ikke noe værre enn å montere en frontmontert på en Celica f.eks. Fordelen med vannkjølt IC er den ekstremt korte og rette flyten for luften siden luften ikke snur i det hele tatt, og at vannkjølte intercoolere er mange ganger mer effektive til å fjerne varme fra innsugsluften enn en luft-luft kjøler er (pga at vannet kan lagre mye mer varme enn luft, og pga at varmeoverføring fra vann til aluminium er 14 ganger bedre enn fra luft til aluminium så du får en mye bedre varmeveksling på mindre areal). Svakheten ved et slikt system er at varmen må overføres til luft et sted, og det er i radiatoren i fronten. Om radiatoren fremme ikke er effektiv nok og det er mye full gass kjøring så kan vannet bli varmere over tid slik at IC mister effektiviteten, men orginal ic på MR2 blir jo heat-soaked etter en liten sprint :D Vannet blir fort avkjølt av radiator og av luftstrømmen i IC så lenge trykket i innsuget er atmosfærisk ("0") eller lavere..

vel vel, var ikke meningen å skrive en lang avhandling, bare avkrefte at det ikke var en frontmontert IC jeg snakket om, men en nesten like effektiv løsning uten alle ulempene med både frontmontert- eller sidemontert IC ;) Dog en mer komplisert installasjon enn å bare bytte den orginale sidemonterte.

Jeg hadde denne montert på min tidligere st185 og når jeg testet tempen på IC etter 4-5 runder på Rudskogen en varm dag i august så var den knapt lunken å ta på. Jeg beholdt egentlig denne ic'en for å montere det i MR2'en i fremtiden om det ble turbomotor i den, men med nye avgifter og et hus som suger penger så ble ikke det så aktuellt lengre ;)

#253589  av Larsen

Effektiviteten er vel ca. 50% for luft til luft kjølt ic og 75% for Luft til vann kjølt ic.

#253658  av PÃ¥l

CelicaTurbo skrev:til info så får du ikke kortere rørlengder enn hva den vannkjølte IC'en gir, siden den står rett mellom turbo og innsug, på toppen av motoren. Det er totalt kanskje 20-30cm rør pluss bredden av IC ;) Skal du ha kjappest spool er dette definitivt løsningen ihvertfall. Det er altså ingen frontmontert ic det her, men det er en radiator i fronten som kvitter seg med varmen, og slanger som må legges mellom fremme og bak for å pumpe vannet mellom radiator og IC. Det er da monteringen av slanger og radiator fremme som gjør det mer komplisert enn en type Greddy-IC, men det er da ikke noe værre enn å montere en frontmontert på en Celica f.eks. Fordelen med vannkjølt IC er den ekstremt korte og rette flyten for luften siden luften ikke snur i det hele tatt, og at vannkjølte intercoolere er mange ganger mer effektive til å fjerne varme fra innsugsluften enn en luft-luft kjøler er (pga at vannet kan lagre mye mer varme enn luft, og pga at varmeoverføring fra vann til aluminium er 14 ganger bedre enn fra luft til aluminium så du får en mye bedre varmeveksling på mindre areal). Svakheten ved et slikt system er at varmen må overføres til luft et sted, og det er i radiatoren i fronten. Om radiatoren fremme ikke er effektiv nok og det er mye full gass kjøring så kan vannet bli varmere over tid slik at IC mister effektiviteten, men orginal ic på MR2 blir jo heat-soaked etter en liten sprint :D Vannet blir fort avkjølt av radiator og av luftstrømmen i IC så lenge trykket i innsuget er atmosfærisk ("0") eller lavere..

vel vel, var ikke meningen å skrive en lang avhandling, bare avkrefte at det ikke var en frontmontert IC jeg snakket om, men en nesten like effektiv løsning uten alle ulempene med både frontmontert- eller sidemontert IC ;) Dog en mer komplisert installasjon enn å bare bytte den orginale sidemonterte.

Jeg hadde denne montert på min tidligere st185 og når jeg testet tempen på IC etter 4-5 runder på Rudskogen en varm dag i august så var den knapt lunken å ta på. Jeg beholdt egentlig denne ic'en for å montere det i MR2'en i fremtiden om det ble turbomotor i den, men med nye avgifter og et hus som suger penger så ble ikke det så aktuellt lengre ;)
Aha, da er det jeg som har misforstått, det er altså både intercooler og radiator som følger med. da så :) men da blir jo saken litt bedre. Tenkte ikke på at den IC'en du har ikke trenger luftgjennomstrømming, men bruker radiator foran til å kjøles ned. Da er det vel et lukket separat system, med separat kjølevæske ikke sant? Dumt spørsmål, siden jeg jo vet at motorkjølevannet ikke kan brukes siden det blir alt for varmt, men bare for å bekrefte:)

EDIT: Kan det til og med bli en fordel da, siden det trengs mer vann til å fylle opp rørene? Jo mer vann, jo lenger tid før vannet blir varmt?