Endelig var eksosen (3" TKO fra KOracing.net) kommet seg hele veien fra "uniten" og over hit. Etter 5-6 dager i frakt og 2-3 uker i tolla fikk jeg omsider henta den ut på posten. (først måtte jeg sende inn noe papirer med underskrift på at de kunne fortolle den, så 1 uke etter kommer det skriv om at jeg må sende inn papir på hva tingene koster, selv om dette stod på pakken! for** tolla, men det er en annen sak).
Begynte øverst med å løsne det vanlige (x-bar, ICrør) eksosdeksel, peilepinne, oljefilter, oljekjøler. Så etter en stund med forbandelse var alle de 6 mutrene til DP'en av.

Jekka så opp bilen og fikk den på bukker. Et godt råd jeg leste på koracing sine websider var å kutte den gamle eksosen midtveis. Prøvde å løsne de fastrusta/runde boltene uten hell først. Så da var det frem med vinkelsliperen og baufila!


Bakpotta kom av som en lek. Men så sleit vi litt med å få av fremdelen. Ufattelig trangt å få hele downpipen og b-pipen ned mellom de festene som står på hver sin side av DP'en. Men etter litt bøying og banning kom den ned til slutt.
SÃ¥ begynte moroa



Ble litt plaga med å få den senterbolten til oljekjøleren inn igjen fordi hele oljekjøleren hadde flytta på seg da vi så fint "manøvrerte" DP'en ned. Måtte av med fester til HFH bl.a så gikk den heldigvis på plass til slutt.


VIDEO av resultatet: første start, og utkjøring
Hele operasjonen tok ca 5 timer. Mye knoting frem og tilbake, skulle sikkert klart det på 3 timer nå. Synes det var fin lyd i anlegget. Helt greit / ca som originalt ved vanlig cruising, grom på tomgang og nydelig brøl ved pådrag! I tillegg merket jeg klar forskjell i draget. Anbefales!
Begynte øverst med å løsne det vanlige (x-bar, ICrør) eksosdeksel, peilepinne, oljefilter, oljekjøler. Så etter en stund med forbandelse var alle de 6 mutrene til DP'en av.

Jekka så opp bilen og fikk den på bukker. Et godt råd jeg leste på koracing sine websider var å kutte den gamle eksosen midtveis. Prøvde å løsne de fastrusta/runde boltene uten hell først. Så da var det frem med vinkelsliperen og baufila!



Bakpotta kom av som en lek. Men så sleit vi litt med å få av fremdelen. Ufattelig trangt å få hele downpipen og b-pipen ned mellom de festene som står på hver sin side av DP'en. Men etter litt bøying og banning kom den ned til slutt.
SÃ¥ begynte moroa




Ble litt plaga med å få den senterbolten til oljekjøleren inn igjen fordi hele oljekjøleren hadde flytta på seg da vi så fint "manøvrerte" DP'en ned. Måtte av med fester til HFH bl.a så gikk den heldigvis på plass til slutt.


VIDEO av resultatet: første start, og utkjøring

Hele operasjonen tok ca 5 timer. Mye knoting frem og tilbake, skulle sikkert klart det på 3 timer nå. Synes det var fin lyd i anlegget. Helt greit / ca som originalt ved vanlig cruising, grom på tomgang og nydelig brøl ved pådrag! I tillegg merket jeg klar forskjell i draget. Anbefales!
1999 MR2 SW20 GTI