TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny 3" eksos montert i dag :D

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #254602  av Master

Endelig var eksosen (3" TKO fra KOracing.net) kommet seg hele veien fra "uniten" og over hit. Etter 5-6 dager i frakt og 2-3 uker i tolla fikk jeg omsider henta den ut på posten. (først måtte jeg sende inn noe papirer med underskrift på at de kunne fortolle den, så 1 uke etter kommer det skriv om at jeg må sende inn papir på hva tingene koster, selv om dette stod på pakken! for** tolla, men det er en annen sak).

Begynte øverst med å løsne det vanlige (x-bar, ICrør) eksosdeksel, peilepinne, oljefilter, oljekjøler. Så etter en stund med forbandelse var alle de 6 mutrene til DP'en av.

Bilde

Jekka så opp bilen og fikk den på bukker. Et godt råd jeg leste på koracing sine websider var å kutte den gamle eksosen midtveis. Prøvde å løsne de fastrusta/runde boltene uten hell først. Så da var det frem med vinkelsliperen og baufila! :twisted:

Bilde
Bilde

Bakpotta kom av som en lek. Men så sleit vi litt med å få av fremdelen. Ufattelig trangt å få hele downpipen og b-pipen ned mellom de festene som står på hver sin side av DP'en. Men etter litt bøying og banning kom den ned til slutt.

SÃ¥ begynte moroa :D

Bilde
Bilde
Bilde

Ble litt plaga med å få den senterbolten til oljekjøleren inn igjen fordi hele oljekjøleren hadde flytta på seg da vi så fint "manøvrerte" DP'en ned. Måtte av med fester til HFH bl.a så gikk den heldigvis på plass til slutt.

Bilde
Bilde

VIDEO av resultatet: første start, og utkjøring :D

Hele operasjonen tok ca 5 timer. Mye knoting frem og tilbake, skulle sikkert klart det på 3 timer nå. Synes det var fin lyd i anlegget. Helt greit / ca som originalt ved vanlig cruising, grom på tomgang og nydelig brøl ved pådrag! I tillegg merket jeg klar forskjell i draget. Anbefales!

#254604  av Ace

Najs det her Master

Ser fram til at jeg skal få på mitt, men ser ikke så frem til å skru av det gamle... :twisted:

#254613  av OrIoN89

Så du tok det den veien med DP ;) ikke å skru mer på min, da de fleste av mine bolter er runde, mens resten er knekte=/

Fine bilder her master ;)

#254616  av Master

Huffda... Da må du nok av med hele turboen og få borra dem ut :)

#254652  av Andre

Ble veldig bra dette 8) Har nettopp bestilt samme anlegg sjølv så nå ligge det vel å tolle seg vekk i fortullinga :?
Hvilken dim er pottene på anlegget ditt? Var ganske dyp lyd så det er vel kanskje 7" :roll:

#254658  av Master

Det er 6".

7" tror jeg blir for stille.
4" er jo de med mest lyd. Altså størrelsen på selve potta. Jo større, jo mer demper den.

#254669  av inzane2012

flott bil du har der master, stod og beundret den den lille tida eg rakk mens eg var uten på luftetur med troppen min i army'n der oppe:) såg den når det var sånn bilshow i by'n, stod parkert ett lite stykke unna så jeg sneik meg vekk når ingen såg meg:P

#254706  av Master

Hehe takk takk. :lol:

#254717  av aneriks

ble bra det har samme anlegg selv, bare med 4" bråker ikke så mye som de vil ha det til hos koracing..

#254726  av wax

Ja, virkelig et flott eksemplar. Digga baklyktene.

Veldig artig at folk som modder og styrer dokumenterer hele prosessen. Kan virke veldig inspirerende for andre her inne 8)

Pen lyd ble det også.

#254730  av Master

aneriks skrev:ble bra det har samme anlegg selv, bare med 4" bråker ikke så mye som de vil ha det til hos koracing..
Okei. Ja kanskje litt misvisende info på sidene. Valgte 6" for mer all-round. men 4" hadde sikkert blitt bra det og

#254738  av PÃ¥l

merket du noe effektøkning i forhold til originalt? andre mods på bilen motormessig? Fin lyd!

#254739  av FireWalk

4" er nok bare å glemme. Jeg har 6" og det bråker mer enn nok. Får klager rett som det er... kan ikke stå på tomgang særlig lenge noe sted på kvelden før folk klikker loco pga at det "buldrer" i hele bygningen når jeg står utenfor... Så 6" er nok rette valget om man vil ha litt grovere lyd. 7" bråker også mer enn orginal anlegget, mens 4" blir alt for drøyt.. da høres det ut som en ihjeltrimma moped, bare 100 ganger høyere..

#254747  av BrennaRacing

Mulig jeg er helt lost her nå, men må bare spørre. Hva er det dere snakker om som har dim på 7"?? Er vel ikke enderørene??

#254748  av PÃ¥l

BrennaRacing skrev:Mulig jeg er helt lost her nå, men må bare spørre. Hva er det dere snakker om som har dim på 7"?? Er vel ikke enderørene??
Det er lyddemperne det er snakk om. jo større jo mer demping av eksoslyden.