Nissan-folket er så heldig at det er en egen minnebrikke på ecu som inneholder alle fuel-, tennings- og korreksjonsmaps så det er bare snakk om å fjerne den brikken, lodde inn en sokkel istedenfor og deretter sette en ny brikke i sokkelen. Brikken er standard og koster bare noen få kroner, og kan programmeres med utstyr for en tusenlapp, så ikke rart det er billig. Problemet vårt er at prosessoren i vår ecu har dette minnet internt så det er ingen brikke vi kan bytte ut. Selve prosessoren støtter eksternt minne men da må en pinne på prosessoren settes til jord og en rekke andre pinner må koblet til en ekstern minnebrikke, samt annen elektronikk for å håndtere kommunikasjonen mellom prosessor og minnebrikke. Dette eksisterer så klart ikke i våre ecu'er så det ATS og Blitz etc gjør er at de fjerner prosessoren og monterer et adapterkort istedenfor, dette kortet inkluderer alt som er nødvendig for at prosessoren skal lese den eksterne minnebrikken, og prosessoren monteres da i kortet. Dette tar ekstra plass, noe som betyr at lokket på ecu enten må byttes (se Blitz-bildet) eller heves med en spacer. Alt det der begrenser hvem som kan gjøre en slik jobb og kostnadene ved jobben ganske mye, så da må det jo bli beindyrt da..
ATS tilbyr både mapping mens bilen står på ruller, og salg av ferdigprogrammerte maps som er tilpasset de modifikasjonene du har på din bil. Så klart kan ikke du sende bilen din til USA så det utelater jo første alternativet. Du er også avhengig av at noen har vært hos ATS med ca tilsvarende modifikasjoner som deg slik at de har et utprøvd map som passer din bil. De må så klart legge inn gode sikkerhetsmarginer i mappet for å sikre seg mot individuelle variasjoner osv, det betyr at mappet ikke blir optimalt men i det minste bedre enn orginalt. Jeg nevnte et adapterkort ovenfor, ATS bruker kort fra Techtom, en japansk produsent. Alle autoriserte forhandlere av disse kortene kan programmere en ECU med dette kortet montert, og da eventuellt programmere bilen på ruller. Men, mappet fra f.eks ATS er kryptert med en forhandlerkode slik at en annen forhandler ikke kan se eller endre på dette mappet, så da begrenser det seg en del med tanke på fremtidige oppdateringer. Det er heller ingen tunere her til lands som kan gjøre noe med techtom kort. Så, gjør du en større modifikasjon på bilen, som å bytte til en større turbo eller andre dyser, så må ATS-ecuen sendes tilbake til ATS for omprogrammering.