TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• blitz accsses

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #254779  av BT-GTI

lest litt om disse accsess ecuene til blitz som de tidligere har trimmet til biler, men som nå er til slags rundt om i verden. men noen som veit hva de gjør? det jeg veit de gjør er at de kan være behjelpelig når det gjelder fartssperre, turbotrykk, tenning og bensin tillførsel. er det noe mer som den gjør?

noen som har testa blitz accsess?

frister å kjøpe en jeg fant på nettet. bilen har samma "specs" som jeg + noen små saker jeg har liggende, men er skeptisk som alltid når det gjelder noe så viktig som ecu.
Vedlegg
access.2.jpg
access.2.jpg (66.36 kiB) Vist 126 ganger
access.jpg
access.jpg (90.14 kiB) Vist 129 ganger

#254783  av CelicaTurbo

Blitz Access ecu'en var (er?) et tilsvarende tilbud som det ATS tilbyr i USA. Det er en omprogrammert ecu som ble solgt både i forskjellige forhåndsprogrammerte utgaver og som spesifikt programmert til en gitt bil. Det er mye usikkerhet rundt de boksene. Det har kommet en del av de over fra importbiler men det er helt umulig å vite hva hver ecu egentlig inneholder. Det er dog indikasjoner på at de fleste er helt standard med unntak av fjernet fuelcut, speedlimit og økt turtallsgrense.. Sikkert mer aggresiv tenning siden den er ment for japansk marked da så det kan vel føre til noe mer effekt om man klarer å unngå tenningsbank.

Alt i alt vil jeg anbefale å bruke pengene på noe annet, med mindre du vil ha en "billig" måte å omgå fuelcut på en 3. gen motor.

#254794  av BT-GTI

takker. da veit jeg det.

ser litt fremover i tid og chip er noe jeg har begynt å lese mer om men det er jo da nesten kunn ats og blitz som gjør det som en chip til 500kr til en 200sx gjør! men må man ikke mappe når man kjøper av ats? eller mapper de for deg?

#254852  av CelicaTurbo

Nissan-folket er så heldig at det er en egen minnebrikke på ecu som inneholder alle fuel-, tennings- og korreksjonsmaps så det er bare snakk om å fjerne den brikken, lodde inn en sokkel istedenfor og deretter sette en ny brikke i sokkelen. Brikken er standard og koster bare noen få kroner, og kan programmeres med utstyr for en tusenlapp, så ikke rart det er billig. Problemet vårt er at prosessoren i vår ecu har dette minnet internt så det er ingen brikke vi kan bytte ut. Selve prosessoren støtter eksternt minne men da må en pinne på prosessoren settes til jord og en rekke andre pinner må koblet til en ekstern minnebrikke, samt annen elektronikk for å håndtere kommunikasjonen mellom prosessor og minnebrikke. Dette eksisterer så klart ikke i våre ecu'er så det ATS og Blitz etc gjør er at de fjerner prosessoren og monterer et adapterkort istedenfor, dette kortet inkluderer alt som er nødvendig for at prosessoren skal lese den eksterne minnebrikken, og prosessoren monteres da i kortet. Dette tar ekstra plass, noe som betyr at lokket på ecu enten må byttes (se Blitz-bildet) eller heves med en spacer. Alt det der begrenser hvem som kan gjøre en slik jobb og kostnadene ved jobben ganske mye, så da må det jo bli beindyrt da.. :roll:

ATS tilbyr både mapping mens bilen står på ruller, og salg av ferdigprogrammerte maps som er tilpasset de modifikasjonene du har på din bil. Så klart kan ikke du sende bilen din til USA så det utelater jo første alternativet. Du er også avhengig av at noen har vært hos ATS med ca tilsvarende modifikasjoner som deg slik at de har et utprøvd map som passer din bil. De må så klart legge inn gode sikkerhetsmarginer i mappet for å sikre seg mot individuelle variasjoner osv, det betyr at mappet ikke blir optimalt men i det minste bedre enn orginalt. Jeg nevnte et adapterkort ovenfor, ATS bruker kort fra Techtom, en japansk produsent. Alle autoriserte forhandlere av disse kortene kan programmere en ECU med dette kortet montert, og da eventuellt programmere bilen på ruller. Men, mappet fra f.eks ATS er kryptert med en forhandlerkode slik at en annen forhandler ikke kan se eller endre på dette mappet, så da begrenser det seg en del med tanke på fremtidige oppdateringer. Det er heller ingen tunere her til lands som kan gjøre noe med techtom kort. Så, gjør du en større modifikasjon på bilen, som å bytte til en større turbo eller andre dyser, så må ATS-ecuen sendes tilbake til ATS for omprogrammering.

#254861  av marlboro1310

Om du vurderer å bytte ECUn på biln din,kan jeg anbefale Apexi Power FCn...er litt kostbar men funker som bare det! :D

#254863  av Larsen

Jeg har akuurat fått ECUen min oppgrader av ATS. Skal teste den ut neste uke en gang. Skal prøve å skrive hva forbedringene blir.