TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Modifisere motor, datasprut, styling, totalrenovering +++

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#254787  av sleeper

Ser VELDIG bra ut dette her! eneste jeg har og komentere er plassering av eksostemp sensoren! den burde stå før turbo ikke etter! tempraturen etter turbo en vesentilig kaldere en før... :wink:

men ellers: VELDIG FIN BIL! :wink:

#254798  av FireWalk

sleeper skrev:Ser VELDIG bra ut dette her! eneste jeg har og komentere er plassering av eksostemp sensoren! den burde stå før turbo ikke etter! tempraturen etter turbo en vesentilig kaldere en før... :wink:

men ellers: VELDIG FIN BIL! :wink:
Takk for det! :)

Ja jeg vet.. men ville ikke begynne å borre i manefolden. Sist gang jeg hadde den av ødela jeg gjengene i toppen så jeg måtte begynne med helicoil for å få på plass igjen. Så jeg tok en liten snarvei akkurat der. Får bare "plusse på" noen hundre grader.. :p

#260256  av FireWalk

Hadde håpet på å få igjen bilen denne helgen. Snakket med bjørnstad bil for en ukes tid siden, og da var nytt datasprut ferdig montert samt alt det andre som skulle gjøres var ferdig, det eneste som gjenstod var å få tunet bilen på dynobenken. Men nå ser det ut til at det tar minst 2 uker til før de får tid til å fortsette dynojusteringen. Benken er visst utleid i lang tid fremover, og dermed får de kun justert bilen min litt og litt hver gang noen avbestiller f.eks en effektmåling... Dermed tar dette sin tid desverre :\ kjipern, har vært ganske keen på å få igjen bilen lenge nå. Men får bare smøre meg med tolmodighet! Har ventet såpass lenge så da klarer jeg vel noen uker til! skal iallefall bli stas å få igjen bilen nå som alt er 100%. Er veldig spent på hvordan garret GT turboen oppleves i praksis også.. :-)

For de som ikke helt har fått med seg hva som skulle gjøres på bjørnstad så kan jeg jo oppsumere:

1. Fjerne gammelt ledningsnett og alt MS relatert.
2. Installere nytt ledningsnett
3. Installere nytt datasprut. DTA-S40 pro
4. Legge opp bryter under klutsj for launch control.
5. Montere ekstra bensinpumpe
6. Feilsøke div jordingsfeil (muligens relatert til gammelt ledningsnett)
7. Mappe/tune bilen med nytt datasprut.

Mye av dette kunne jeg jo ha gjort selv men har vært skikkelig keen på å få bilen 100% FØR vinteren kommer, så jeg ba dem like gjerne om å ta seg av det lille som stod igjen slik at jeg får litt glede av bilen nå før vinteren kommer. Den skal uansett lakkeres, breddes og få på ny-vingen nå iløpet av vinteren. Så til våren tenker jeg at alt er komplett. :)

#260261  av Doffen696

Sat å leste litt no og såg at du skal trekke opp igjen interiøret i bilen din. Hvor har du planer om å gjøre det og har du fått pris på det?

Jeg vurderer å gjøre det samme.

#260264  av FireWalk

Doffen696 skrev:Sat å leste litt no og såg at du skal trekke opp igjen interiøret i bilen din. Hvor har du planer om å gjøre det og har du fått pris på det?

Jeg vurderer å gjøre det samme.
Jeg kommer til å ta det fra leatherseats.com... bestille ferdig trekk der og få det trukket om. Men man kan egentlig få en hvilken som helst møbelomtrekker til å gjøre dette også. Bare å kjøpe skinn og ta med til dem og be dem sy det til :-)

#263378  av FireWalk

Da setter vi snart kursen mot trondheim og bjørnstad bil for å hente MR2en. Skal bli artig å se hvordan den ble med nytt datasprut og mapping på rullene. :D

Skal få tatt noen bilder av motor rom osv og legge ut litt mer info når jeg har fått hjem bilen. Forhåpentligvis er alt ledningsrotet en saga blott nå. :-)

#263380  av inzane2012

FireWalk skrev:Da setter vi snart kursen mot trondheim og bjørnstad bil for å hente MR2en. Skal bli artig å se hvordan den ble med nytt datasprut og mapping på rullene. :D

Skal få tatt noen bilder av motor rom osv og legge ut litt mer info når jeg har fått hjem bilen. Forhåpentligvis er alt ledningsrotet en saga blott nå. :-)
hvordan gikk med prisen og detta hos bjørnstad da?? fikk ikke med meg slutten, jekket de ned prisen til ett mer fornuftig nivå eller??

#266933  av ThorT18

Ja, hva ble egentlig prislappen på alt dette? 8)

#266956  av FireWalk

ThorT18 skrev:Ja, hva ble egentlig prislappen på alt dette? 8)
Datasprut og mapping? eller hele prosjektet du mener? Datasprut + mapping samt div andre småting som ekstra bensinpumpe, dyser osv kom på 64000 kr. Turbo kitet kostet rundt 20.000 kr, Bensinsystemet kostet rundt 10.000 kr (fuelrail, dyser, regulator, pumpe++) osv. Baller fort på seg.,

Selve bilen i sin helhet, inkludert kjøpesummen så nærmer det seg vel 500.000 nå. Har skiftet ALT av slitedeler på bilen, så den er etter min mening så god som ny. :)

#266964  av ThorT18

Tenkte på hele prosjektet tilsammen ja :wink: Hvordan finansierer du et slikt prosjekt? :p

#266969  av FireWalk

ThorT18 skrev:Tenkte på hele prosjektet tilsammen ja :wink: Hvordan finansierer du et slikt prosjekt? :p
Tja, når så å si alt man tjener går til bil, så blir det slik. :P Er nermest blitt en besettelse. At jeg må få den PERFEKT.. men hver gang jeg tror jeg er der, så finner jeg ut noe jeg kan forbedre..

Er vel forøvrig på tide å oppdatere denne tråden snart.. Skal se om jeg kan få tatt noen bilder senere og legge ut :-)

I mellomtiden kan jeg jo nevne at jeg har bestilt noe nytt småtteri:
Vedlegg
Nytt innsug fra KO racing. :-)
Nytt innsug fra KO racing. :-)
KOAirIntake04.jpg (103.41 kiB) Vist 148 ganger
Heatsink bung til wideband sensoren. (for å få den mer nøyaktig samt lengre levetid)
Heatsink bung til wideband sensoren. (for å få den mer nøyaktig samt lengre levetid)
wb-hs-3729_lg.jpg (45.44 kiB) Vist 773 ganger
Ny AF ratio måler
Ny AF ratio måler
af.jpg (16.29 kiB) Vist 771 ganger

#266977  av Marcus

Du sa for noen sider siden at du skulle selge bilen, blir ikke dette noe av lenger? HÃ¥per jo ikke det.. :?
Og hvorfor byttet du egentlig datasprut? Eneste forklaringen du ga var jo at den nye var enklere å bruke for den nye eieren.. men den gamle funket vel like godt, eller bedre?
Hvor finner jeg lesestoff for vann-/metanolkjølingen? Har ikke sett noe egennavn på det enda så det blir litt vanskelig å søke.. Og på hvilket turtall setter turboen inn? Ville lagget ha blitt større uten vann-/metanolkjølingen? Og vil den bli mindre med -enda- større ic, eller er den så stor at den faktisk har nådd sine begrensinger? (Den vil jo til slutt ikke kunne kjøle ned mer enn den faktiske omgivelsestemperaturen)

Mange spørsmål, men nå har du noe å kose deg med :lol:
Rå bil forresten, men det trenger man vel ikke å si lenger 8)

#266979  av FireWalk

Marcus skrev:Du sa for noen sider siden at du skulle selge bilen, blir ikke dette noe av lenger? HÃ¥per jo ikke det.. :?
Og hvorfor byttet du egentlig datasprut? Eneste forklaringen du ga var jo at den nye var enklere å bruke for den nye eieren.. men den gamle funket vel like godt, eller bedre?
Hvor finner jeg lesestoff for vann-/metanolkjølingen? Har ikke sett noe egennavn på det enda så det blir litt vanskelig å søke.. Og på hvilket turtall setter turboen inn? Ville lagget ha blitt større uten vann-/metanolkjølingen? Og vil den bli mindre med -enda- større ic, eller er den så stor at den faktisk har nådd sine begrensinger? (Den vil jo til slutt ikke kunne kjøle ned mer enn den faktiske omgivelsestemperaturen)

Mange spørsmål, men nå har du noe å kose deg med :lol:
Rå bil forresten, men det trenger man vel ikke å si lenger 8)
Nå er jeg i en slik situasjon at det er bare et tidspørsmål før jeg må selge den.. Men ser på bilen nermest som ungen min, så må få gjort den så ferdig som mulig. Jeg føler det slik at om jeg gir meg nå, mens den er 90% ferdig så er det det samme som å "gi opp". Og jeg liker ikke å gi opp. MÅ gjøre meg ferdig med ting. Vet at jeg kaster penger ut av vinduet med å fiffe opp bilen nå siden jeg har planer om å selge den etter hvert. Men når det gjelder bil så kaster man jo vekk pengene uansett om man har bilen selv eller selger den. Det er hobbyen med det hele, det å holde på og forbedre bilen som er drivkraften.

For å svare på spørsmålene dine:

1. Det var to grunner til at jeg skifta til nytt datasprut. Det første er jo at jeg ville ha noe enklere med tanke på at bilen skal selges. MS er ikke så brukervennelig og er langt ifra plug&play, så jeg ville ikke ende opp med å bli support telefon i årevis fremover.

videre så hadde jeg ikke fått benket bilen og justert den, og jeg ville at bilen skulle bli 100% før jeg solgte den. Derfor monterte jeg like gjerne nytt sprut som tuneren hadde greie på siden jeg måtte ha nytt trigger kit uansett. Det nye sprutet funker like bra som MS. MS har litt flere muligheter, men er også en del vanskeligere å sette seg inn i og installere.

2. Slikt mitt oppsett er nå trenger jeg ikke større IC med tanke på motstand. Har en luft temperatur som ligger jevnt på 25-30 grader nå med dagens ute-temperatur. man må pøse på betydelig med ladetrykk før den icen skal bli flaskehalsen.

3. Turboen kommer rundt 3000 omdreininger, altså ganske likt som den orginale. (se Dyno chart)

4. Vann/metanol innsprutet har ingen invirkning på spoolupen på turboen.

#266981  av Marcus

Hva blir det neste? Nytt prosjekt, ala nsx/supra osv? eller familiebil?
FireWalk skrev: Det nye sprutet funker like bra som MS. MS har litt flere muligheter, men er også en del vanskeligere å sette seg inn i og installere.
Jeg så du skrev at du selv tok deg turer med laptopen.. Men det er vel vanskelig å få til/installere et slikt oppsett uten å ha erfaring med det tidligere? Jeg har litt elektronikkerfaring, men ikke i den retningen der.. Men nå er vel ikke datasprut det første jeg tenker på uansett.
FireWalk skrev: 2. Slikt mitt oppsett er nå trenger jeg ikke større IC med tanke på motstand. Har en luft temperatur som ligger jevnt på 25-30 grader nå med dagens ute-temperatur. man må pøse på betydelig med ladetrykk før den icen skal bli flaskehalsen.

Men så er det jo også slik at jo kaldere luften er, jo mindre blir spool-upen? Har hørt fra noen som prøvde med/uten IC så falt laggen fra 5 til 3 tusen, ganske drastisk nedgang. Problemet er jo bare at det kanskje blir mye jobb for veldig liten gevinst hvis man skal utvide kjølesystemet enda mer?
FireWalk skrev: 4. Vann/metanol innsprutet har ingen invirkning på spoolupen på turboen.
Hvor mye koster ett slik opplegg? Og hvor får jeg kjøpt det?
Og hva er det det egentlig hjelper på? Kun generell nedkjøling av motor og olje?

#266992  av FireWalk

Blir vel desverre familiebil nå ja.. Er for upraktisk å ha en vinterbil og en sommerbil. Dyrt å ha bil i landet her. 2 biler som må vedlikeholdes og betales forsikring, årsavgift m.m på.

At spoolupen faller fra 5000 til 3000 ved å fjerne intercooler kan jo være på visse biler, men da må jo i så fall den intercooleren være EKSTREMT restriktiv slik at turboen virkelig må PRESSE luften igjennom. Vet at den orginale MR2 icen er sånn passe restriktiv, men ikke noe ekstremt. Uansett, Greddy intercooleren er mye mindre restriktiv og turboen puster omtrent like lett med den icen som uten ic i det hele tatt. så det blir ingen vegvinst sånn sett. Dessuten øker antall hk drastisk jo kaldere innsugsluften er, ettersom massetettheten til lufta øker jo kaldere den blir.

Vann/Metanol innsprut kit får man kjøpt på forskjellige steder. F.eks aquamist.com som er et av de vanligste kitene. Man kan også lage slike kit selv.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 36