TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp! dÃ¥rlig drag/akselrasjon,intet skyv-5000omdr. Ã…rsak ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#255542  av Mr2Even

Noen som vet hvordan korrekt stramming av register-reima utføres på Mr2 gti ?

Blir det som denne beskrivelsen jeg fant på Club Honda kanskje :

Først sette motorn på tdc (øvre dødpunkt) vri så veiva (mot klokka) så mye at kamdrevet flytter seg tre tenner så skru til bolten på strammehjulet. Dette gjør man for og dra opp slakken på den siden det ikke er strammer, altså fremsiden av registeret.

#255545  av Larsen

Det skal ikke være nødvendig å stramme reima.

#255580  av mr2cato

det skal være ca 10mm slakk i den når du rikker på den.

#255612  av Mr2Even

mr2cato skrev:det skal være ca 10mm slakk i den når du rikker på den.
Ok. Og det er vel 10mm slakk på den lengste strekka går jeg utifra, og hvor mye i press/trykk skal man legge på? 1kg?

#255622  av Kanakkas

En tommelfinger regel er at reima skal kunne vris ca 90 grader./ca 10mm slakk på "langsiden". dette varierer noe fra motor til motor. Alle nyere toyota har automatisk reimstrammer så vidt jeg veit..?

Har du kontrollert bensintrykk og leveringsmengde??

#255645  av Mr2Even

Kanakkas skrev:En tommelfinger regel er at reima skal kunne vris ca 90 grader./ca 10mm slakk på "langsiden". dette varierer noe fra motor til motor. Alle nyere toyota har automatisk reimstrammer så vidt jeg veit..?

Har du kontrollert bensintrykk og leveringsmengde??
Det var en bra regel :) Nei bensintrykk og leveringsmengde har jeg ikke kontrollert, hvordan gjør jeg det??

#255695  av Kanakkas

Trykk måling:
Du trenger en besintrykkmanometer, kobles på trykksiden så nære fuel railen som mulig. Motor skal gå for riktig avlesning, prøvekjør gjerne hvis du har muligheten for det. Samenlign verdier mot fabrikktall.

Leveringsmengde til bensinpumpe: Ta av retur fra fuel rail. (etter regulator) led den inn i en beholder som rommer min 1l. Brokople bensinpumpe releet eller start motor. Skal fylle 1l på Max 30 sek. Alt under det er bra.

Ps! Pass alltid på ved arbeid med bensin.... lett antennelige gasser!!

#255697  av Mr2Even

Kanakkas skrev:Trykk måling:
Du trenger en besintrykkmanometer, kobles på trykksiden så nære fuel railen som mulig. Motor skal gå for riktig avlesning, prøvekjør gjerne hvis du har muligheten for det. Samenlign verdier mot fabrikktall.

Leveringsmengde til bensinpumpe: Ta av retur fra fuel rail. (etter regulator) led den inn i en beholder som rommer min 1l. Brokople bensinpumpe releet eller start motor. Skal fylle 1l på Max 30 sek. Alt under det er bra.

Ps! Pass alltid på ved arbeid med bensin.... lett antennelige gasser!!
Ok :) men hvor får jeg tak i en bensintrykkmanometer og fabrikktallene på verdiene? Å sjekke leveringsmengden til bensinpumpen er jo greit å gjennomføre.

#255722  av Kanakkas

Dette var det jeg fant i farta... gjelder en 5S-FE i Celica men sikkert noe av det samme.
Measure the fuel pressure at idle.
Fuel pressure: 265 – 304 kPa
(2.7 – 3.1 kgf/cm2, 38 – 44 psi)------ Uten Vakuum.

3,1 er ca. rundt der du bør ligge på full belastning også (i problemområdet dit)

Klarer ikke å komme på i farta hvem som leverer slike manometere... kanskje Tess el...???
Tror dele nr på toyota sitt original verktøy er: SST 09268–45012.
Vil tro det er endel billigere å få lånt, hvis ikke Biltema eller sånne butikker har....

#255764  av Mr2Even

Kanakkas skrev:Dette var det jeg fant i farta... gjelder en 5S-FE i Celica men sikkert noe av det samme.

3,1 er ca. rundt der du bør ligge på full belastning også (i problemområdet dit)

Klarer ikke å komme på i farta hvem som leverer slike manometere... kanskje Tess el...???
Vil tro det er endel billigere å få lånt, hvis ikke Biltema eller sånne butikker har....
Hva mener du med Uten vakum?
Verktøyet på Totota er nok svinedyrt, men det demrer litt her nå, og tror faktisk jeg har sett sånn manometer på biltema. Er de gode nok?

#255772  av Larsen

Mr2Even skrev:
Kanakkas skrev:Dette var det jeg fant i farta... gjelder en 5S-FE i Celica men sikkert noe av det samme.

Hva mener du med Uten vakum?
Verktøyet på Totota er nok svinedyrt, men det demrer litt her nå, og tror faktisk jeg har sett sånn manometer på biltema. Er de gode nok?
De fra biltema er gode nok. Spørsmålet er bare om de passer på bilen din. Det som menes uten vakum er at vakum slangen til bensintrykksregulatoren er frakoblet.

#255790  av CelicaTurbo

Jeg har gjort som jeg sa jeg ville enten i denne diskusjonen eller den andre du hadde, jeg sjekket på min bil om det var en slik hvit ventil på slangen rett før vakumsensor, og det var det så klart. Det er mulig å blåse begge veier gjennom den, det er litt motstand i den men ikke værre enn at man kan føle at luften blåser på andre siden om man kjenner etter. Det ser ut som om det er et lite filter inni den saken.

#255797  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:Jeg har gjort som jeg sa jeg ville enten i denne diskusjonen eller den andre du hadde, jeg sjekket på min bil om det var en slik hvit ventil på slangen rett før vakumsensor, og det var det så klart. Det er mulig å blåse begge veier gjennom den, det er litt motstand i den men ikke værre enn at man kan føle at luften blåser på andre siden om man kjenner etter. Det ser ut som om det er et lite filter inni den saken.
Ja sånn er min også men jeg synes det var litt mye motstand i den, så tror jeg tar å bytter den. Takk skal du ha for å ha sjekket det :)

#255802  av Mr2Even

Larsen skrev: De fra biltema er gode nok. Spørsmålet er bare om de passer på bilen din. Det som menes uten vakum er at vakum slangen til bensintrykksregulatoren er frakoblet.
Ok, hvor er det den skal passe hen ?

#255813  av CelicaTurbo

Prøv å kjøre uten for å se om det gjør noen forskjell før du bytter da. Husk at det er minimalt med luftmengde som skal flyte gjennom den ventilen (kun nok til å flytte membranen i sensoren), og de kreftene som utøves i de slangene er mye mye større enn du klarer å prestere med lungene dine så det spørs om det du føler som en restriksjon når du prøver å puste en liter luft gjennom egentlig er noen restriksjon når motoren trøkker en centiliter gjennom. Jeg prøvde å suge/blåse på slangen til en turbotrykksmåler en gang og jeg klarte knapt å rikke måleren med 0.1 bar, mens motoren din har gode -0.7-8 bar ved tomgang ;)

Så har du kanskje spart en hundrings eller to, det er fort gjort å prøve uten og det skader neppe for en liten tur :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9