TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Senkesett mk2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#257011  av Mr2Even

kake skrev:
Mr2Even skrev:Hvem selger Bilstein B6 ?
http://www.autotrio.no (send de en mail)
http://www.auto-supply.no
http://www.pedersens-racing.no
http://www.autopower.no
http://www.fensport.co.uk

f.eks.
Mr2Even skrev: går det ann å få stive men samtidig også progressive fjærer? RS*R Race?
Ja de fjærene er det.
Ok :) Men får man ikke bare kjøpt dempern uten fjærbein? Og er Bilstein justerbare? Gjør det noe om jeg bruker disse foran og et annet merke bak(som er justerbare)?
Forstår hvorfor du ikke liker Kyb, men i japan blir jo disse brukt mye i racing?, og her blir de anbefalt: http://www.sogb.no/?ItemID=1326 Men de har nok ikke testet de slik som deg :wink: Det kan ikke være at de Tein S.Tech fjærene som du kombinerte dem med ikke passet KYb sine dempere? Er Tein S.Tech progressive?(så slik ut)

Og en ting til, når du sier at RSR Race fjærene er 3.6kg/6.2kg , har mine tanker, men hva vil det si?

#257074  av inzane2012

bilstein b6 ser ikke ut til og vere justerbare, men di litt dyrere modellene var det med justering:) er en her i bygda som har kjøpt di til sin m3 og er fra seg av begeistring over di:)

#257091  av kake

Mr2Even skrev: Ok :) Men får man ikke bare kjøpt dempern uten fjærbein?
Nei. Siden det er ettrørsdempere er fjærbeinet forseglet og gassen er inni der.
Mr2Even skrev: Og er Bilstein justerbare? Gjør det noe om jeg bruker disse foran og et annet merke bak(som er justerbare)?
Ikke justerbare. Hva skal du egentlig justere ? Du kan ikke bruke forskjellig foran/bak.
Mr2Even skrev: Forstår hvorfor du ikke liker Kyb, men i japan blir jo disse brukt mye i racing?, og her blir de anbefalt: http://www.sogb.no/?ItemID=1326 Men de har nok ikke testet de slik som deg :wink:
Kyb Agx (toppmodellen, til mr2 iallefall) er en budsjettdemper. Man får hva man betaler for. For all del det er en stor oppgradering fra slitte originaldempere, men man kan ikke få i pose og sekk når det er snakk om 4 twintube dempere til rundt 3000kr.
Mr2Even skrev: Det kan ikke være at de Tein S.Tech fjærene som du kombinerte dem med ikke passet KYb sine dempere? Er Tein S.Tech progressive?(så slik ut)
Etter hva jeg har lest av andre som har hatt agx sammen med andre fjærer som f.eks RSR'ene så har de de samme problemene.
Mr2Even skrev: Og en ting til, når du sier at RSR Race fjærene er 3.6kg/6.2kg , har mine tanker, men hva vil det si?
Det er hardheten på fjæra. Siden de er litt progressive, så er 3,6/6,2 maksverdien.

#257111  av Mr2Even

kake skrev:
Mr2Even skrev: Ok :) Men får man ikke bare kjøpt dempern uten fjærbein?
Nei. Siden det er ettrørsdempere er fjærbeinet forseglet og gassen er inni der.
Mr2Even skrev: Og er Bilstein justerbare? Gjør det noe om jeg bruker disse foran og et annet merke bak(som er justerbare)?
Ikke justerbare. Hva skal du egentlig justere ? Du kan ikke bruke forskjellig foran/bak.
Mr2Even skrev: Forstår hvorfor du ikke liker Kyb, men i japan blir jo disse brukt mye i racing?, og her blir de anbefalt: http://www.sogb.no/?ItemID=1326 Men de har nok ikke testet de slik som deg :wink:
Kyb Agx (toppmodellen, til mr2 iallefall) er en budsjettdemper. Man får hva man betaler for. For all del det er en stor oppgradering fra slitte originaldempere, men man kan ikke få i pose og sekk når det er snakk om 4 twintube dempere til rundt 3000kr.
Mr2Even skrev: Det kan ikke være at de Tein S.Tech fjærene som du kombinerte dem med ikke passet KYb sine dempere? Er Tein S.Tech progressive?(så slik ut)
Etter hva jeg har lest av andre som har hatt agx sammen med andre fjærer som f.eks RSR'ene så har de de samme problemene.
Mr2Even skrev: Og en ting til, når du sier at RSR Race fjærene er 3.6kg/6.2kg , har mine tanker, men hva vil det si?
Det er hardheten på fjæra. Siden de er litt progressive, så er 3,6/6,2 maksverdien.
Ok. Jeg har 2 stk justerbare(justerbar stivhet) bak-dempere som er ok og for å kanskje slippe å bruke så mye penger på dempere nå, heller oppgradere senere, så lurte jeg på om det var en mulighet å bare kjøpe 2 foran i første omgang..

#257114  av kake

Da bør du kjøpe samme foran også :wink:

#257118  av Mr2Even

kake skrev:Da bør du kjøpe samme foran også :wink:
Ja det er nok det beste ja :)

#257120  av Mr2Even

Når man tar ut dempern og trykker den ned, må den da sige oppover for at den skal være i orden, eller holder det at det er god motstand begge veier??

#257160  av Mr2Even

Kan man montere bare progressive bak og vanlige fjører foran for å eliminere for mye overstyring, eller justerer man dette bare med stivheten på pemperne ? Hvor får man kjøpt verktøy til å skru ut demperen av fjærbeinet?

#257194  av kake

Mr2Even skrev:Når man tar ut dempern og trykker den ned, må den da sige oppover for at den skal være i orden, eller holder det at det er god motstand begge veier??
Kommer nok ann på dempern. Slitte oljedempere osv er nok litt trege i returen.
Mr2Even skrev:Kan man montere bare progressive bak og vanlige fjører foran for å eliminere for mye overstyring,
Det gir ingen mening :P
Mr2Even skrev:eller justerer man dette bare med stivheten på pemperne ?
Hvis du har dempere som kan justeres bør dette bare brukes til fintuning. Den grunnleggende balansen i bilen bør tweakes med fjærer, stabstag, hjul og hjulstilling heller.
Mr2Even skrev: Hvor får man kjøpt verktøy til å skru ut demperen av fjærbeinet?
Skrustikke og rørtang har de på biltema.

#257202  av CelicaTurbo

husk også verktøy for å klemme sammen den orginale fjæren før du skrur av mutteren på toppen av demperen (akkurat den mutteren er kjekk å løsne mens alt fremdeles står i bilen). Det er spenn i den fjæren og fjerner du ikke spennet med klemmer er det nok kraft i de sakene der til å knekke alle fingrene dine ;) Om du monterer senkefjærer så trenger du sannsynligvis ikke å klemme dem sammen før du skrur sammen satsen siden fjæren er kortere. Ha også en skrustikke tilgjengelig som kake skriver, den er meget kjekk å ha til å sette hele dempersatsen i mens du klemmer fjæren sammen og når du sliter med tangen for å løsne mutteren på toppen av dempersylinderen. Vær forsiktig, det er trykk inni der så løsne sakte, det kan sprute litt olje. Og generelt, pass på å ikke søle oljen inni demperen for det lukter noe helt inni gamperævva dårlig og den lukten går ikke bort med det første ;)

#257262  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:husk også verktøy for å klemme sammen den orginale fjæren før du skrur av mutteren på toppen av demperen (akkurat den mutteren er kjekk å løsne mens alt fremdeles står i bilen). Det er spenn i den fjæren og fjerner du ikke spennet med klemmer er det nok kraft i de sakene der til å knekke alle fingrene dine ;) Om du monterer senkefjærer så trenger du sannsynligvis ikke å klemme dem sammen før du skrur sammen satsen siden fjæren er kortere. Ha også en skrustikke tilgjengelig som kake skriver, den er meget kjekk å ha til å sette hele dempersatsen i mens du klemmer fjæren sammen og når du sliter med tangen for å løsne mutteren på toppen av dempersylinderen. Vær forsiktig, det er trykk inni der så løsne sakte, det kan sprute litt olje. Og generelt, pass på å ikke søle oljen inni demperen for det lukter noe helt inni gamperævva dårlig og den lukten går ikke bort med det første ;)
Hva, kan det sprute olje ut av dempern når jeg skrur den av fjærbeinet? Holder ikke dempern tett selv om den blir skrudd ut da? Jeg har ikke skrudd ut demperne enda, men jeg har tatt av 2 fjærer . Det jeg gjorde var å legge de ned på gulvet, gripe fast med en stor vicegrip tang på skåla, stod åppå den og tok så skralla med en latmannsarm på og da løsna muttern på toppen etter en liten slåsskamp :) Ja brukte fjærklemmer ja :wink: Jeg har skrustikke tilgjengelig visst det ikke går med de siste.

#257263  av Mr2Even

kake skrev:
Mr2Even skrev:Når man tar ut dempern og trykker den ned, må den da sige oppover for at den skal være i orden, eller holder det at det er god motstand begge veier??
Kommer nok ann på dempern. Slitte oljedempere osv er nok litt trege i returen.
Mr2Even skrev:Kan man montere bare progressive bak og vanlige fjører foran for å eliminere for mye overstyring,
Det gir ingen mening :P
Mr2Even skrev:eller justerer man dette bare med stivheten på pemperne ?
Hvis du har dempere som kan justeres bør dette bare brukes til fintuning. Den grunnleggende balansen i bilen bør tweakes med fjærer, stabstag, hjul og hjulstilling heller.
Mr2Even skrev: Hvor får man kjøpt verktøy til å skru ut demperen av fjærbeinet?
Skrustikke og rørtang har de på biltema.
Ok. Takk for at du svarte på mange dumme spørsmål :lol:

#257265  av CelicaTurbo

Jeg gjorde denne jobben på celicaen, og så lenge demperen din er helt orginal så antar jeg det er olje i den også. Når du åpner skruen på toppen så demonterer du selve demperen, og sylinderen er det ytterste skallet. Det er fyllt med noe olje og det du drar ut er stempelet på demperen (og ikke en tilsvarende enhet som innsatsen). Den nye demperen er da en innsatsdemper som du setter i skallet til den gamle demperen. Det er en fordel om du har noe olje du heller i den gamle demperen først slik at det er minimalt med luft igjen i demperen etter at innsatsen er senket nedi. Det bedrer kjøling av demperen (og står sannsynligvis omtalt i instruksjonene som fulgte med innsatsene).

Nå håper jeg at det er det samme greiene på MR2 som det er på Celicaen :D

#257292  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:Jeg gjorde denne jobben på celicaen, og så lenge demperen din er helt orginal så antar jeg det er olje i den også. Når du åpner skruen på toppen så demonterer du selve demperen, og sylinderen er det ytterste skallet. Det er fyllt med noe olje og det du drar ut er stempelet på demperen (og ikke en tilsvarende enhet som innsatsen). Den nye demperen er da en innsatsdemper som du setter i skallet til den gamle demperen. Det er en fordel om du har noe olje du heller i den gamle demperen først slik at det er minimalt med luft igjen i demperen etter at innsatsen er senket nedi. Det bedrer kjøling av demperen (og står sannsynligvis omtalt i instruksjonene som fulgte med innsatsene).

Nå håper jeg at det er det samme greiene på MR2 som det er på Celicaen :D
Ja det står der ja :wink: Men jeg klarer ikke få løs den gamle dempern, den sitter sånn inni hamperæva godt fast ! Bruker skrustikke(skrudd fast i bolten), crc, vicegrip og rørtang men den rikker seg ikke.. hva gjør jeg nå?