TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fikk litt motorproblemer i sta..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#259567  av BrennaRacing

CelicaTurbo skrev:Høres ut som du beskrive pluggen til oljenivåsensor (gult lys), og sokkelen på den sensoren er litt knekt på min bil så jeg kjørte en periode med sensoren frakoblet uten at det gjorde noen forskjell på bilens gange.
Gult lys ja :) Var sikkert det at jeg fylte på¨olje som gjorde at den gikk bedre. For det var en del forskjell.

#261775  av SuperZite

ja da har jeg brukt noen timer på å skru på bilen til BrennaRacing, han er jo på ferie selv så får ta oppdater litt her.

Prøvd å stille tenning,men denne fikk man ikke justert langt nok så da kunne det ikke være ennet enn at regreim var satt på feil.

Prøvde å sjekke dette med å ta av deksel til regreima men fant ikke noe merker så for å være sikker var det bare å ta av insug og toppdeksel, som man kan se ut i fra bildene, begge cammene sto 1 eller 2 tenner feil tenner feil. Fikk fikset på dette og nå går bilen mye bedre, men har litt tenningsbank i det ban gir gass, så få ta å sifte plugger på den, han har jo kjørt litt med tenningsbank nå så, de kan jo være vel helt gåene.

PS bildene er tatt med mobil.

Og får si takk til Carrozzeria Alfa for lån av verksted.
Vedlegg
11092007(005).jpg
11092007(005).jpg (44.14 kiB) Vist 713 ganger
11092007(004).jpg
11092007(004).jpg (48.95 kiB) Vist 712 ganger
11092007(001).jpg
11092007(001).jpg (75.58 kiB) Vist 281 ganger

#261867  av CelicaTurbo

Det er flott at dette har ordnet seg da :)

#261942  av Mr2Even

Ja det var bra :) Kan en av kammene stå litt feil selv om man får stillt tenningen riktig?

#262001  av CelicaTurbo

Ja tenningen er koblet med et drev til den ene kamakselen, eksos om jeg husker rett, så den andre kamakselen kan ha hoppet over et hakk i reimen uten at det merkes på tenningsjusteringen.

#262006  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:Ja tenningen er koblet med et drev til den ene kamakselen, eksos om jeg husker rett, så den andre kamakselen kan ha hoppet over et hakk i reimen uten at det merkes på tenningsjusteringen.
Ok, for det er kanskje mulig har skjedd på min. Hvordan er lyden på tenningsbank?

#262009  av Amund

CelicaTurbo skrev:Ja tenningen er koblet med et drev til den ene kamakselen, eksos om jeg husker rett, så den andre kamakselen kan ha hoppet over et hakk i reimen uten at det merkes på tenningsjusteringen.
Fordeleren står på innsugkam :wink:

#262041  av CelicaTurbo

Amund skrev:
Fordeleren står på innsugkam :wink:
kjekt å vite :)

#262060  av SuperZite

Mr2Even skrev:Ja det var bra :) Kan en av kammene stå litt feil selv om man får stillt tenningen riktig?
Bare husk å sette inn en strap i service kontakten, når du skal stille tenning.

Lyden... Knatrelyd på en måte ligner litt på når man kortslutter ett batt, kort lys høy lyd.

Mulig noen andre kan klare å forklare det bedre.

#262115  av Mr2Even

SuperZite skrev:
Mr2Even skrev:Ja det var bra :) Kan en av kammene stå litt feil selv om man får stillt tenningen riktig?

Lyden... Knatrelyd på en måte ligner litt på når man kortslutter ett batt, kort lys høy lyd.

Oki, jeg forstår, så da er det vel lett å høre? Ja har stillt tenninga med riktig kortslutting i diagnosen, men må justere'n litt til, tenninga lå litt bak streken når jeg kjekket tenningen igjen et par dager etterpå. Sjekket ikke ordentlig etter jeg dro til, og det skal man jo gjøre..

#262189  av CelicaTurbo

Mr2Even skrev:
SuperZite skrev:

Oki, jeg forstår, så da er det vel lett å høre? Ja har stillt tenninga med riktig kortslutting i diagnosen, men må justere'n litt til, tenninga lå litt bak streken når jeg kjekket tenningen igjen et par dager etterpå. Sjekket ikke ordentlig etter jeg dro til, og det skal man jo gjøre..
Husk også å sjekke etter feilkoder etter at du har kortsluttet de to pinnene i diagnosekontakten og før du justerer tenning, om du får feilkode for TPS (no IDL sig) så vil det bety at du ikke kan justere tenningen pga at ECU da ikke låser tenningen til 10 grader slik den skal. Det er en artikkel på klubbsidene som omhandler feilkodene og fremgangsmåten.

#262209  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:
Husk også å sjekke etter feilkoder etter at du har kortsluttet de to pinnene i diagnosekontakten og før du justerer tenning, om du får feilkode for TPS (no IDL sig) så vil det bety at du ikke kan justere tenningen pga at ECU da ikke låser tenningen til 10 grader slik den skal. Det er en artikkel på klubbsidene som omhandler feilkodene og fremgangsmåten.
Ja det der var viktig å få med seg, bra du informerte om det.. :)

#262282  av BrennaRacing

Da har jeg akkurat kommet hjem fra en uke i Spania. Er litt deilig å komme hjem til ferdig reparert bil også :D

Stooor takk til Superzite for all hjelp. Skal dra å hente bilen nå, også blir det vel en tur på Streetmeet :D

#264159  av 323F GTX

Hvordan ser man på de bildene om reimen står feil? har tilsvarende problemer på min bil, så dette er vel noe jeg må sjekke opp i :P Men lar det seg gjøre å ta av og på reimen mens motoren står i bilen uten en jævlig jobb?

#264163  av CelicaTurbo

323F GTX skrev:Hvordan ser man på de bildene om reimen står feil? har tilsvarende problemer på min bil, så dette er vel noe jeg må sjekke opp i :P Men lar det seg gjøre å ta av og på reimen mens motoren står i bilen uten en jævlig jobb?
Det lar seg gjøre men det er vistnok ganske trangt, og du må løsne et motorfeste og heve/senke motoren på regreimsiden for å komme til en skrue som holder den nederste delen av regreimdekselet. Men skal du først bare sjekke så trenger du bare å ta av det øverste regreimdekselet eller gjøre som superzite, ta av toppdekselet. På bildene til superzite ser du et hakk i kamakselen der hvor kamakselen møter lagerhuset (den runde "kuppelen"), og tilsvarende er det et merke i lagerhuset.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8