TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Generelle mangler/slitasje pÃ¥ MKII

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #263905  av mr2executive

Jeg tenker å kjøpe bil snart, og har allerede vært ute å prøvd en stk.
Dette var en 1991 som hadde gått 185.000.
I annonsen står det ovehalte calippere, byttet hjullager og klosser.
Jeg måtte jobbe mye med rattet for å holde bilen rett ved vanlig kjøring, og under akselerasjon så måtte jeg konsentrere meg mest om å styre (unormalt mye synes jeg) Og ved bremsing så var det vibrasjon i hele bilen.

Så spørmålet er:

Er dette normalt for denne kilometerstand?
Er det noe som går igjen på alle MR2 eller er det svært avhengig av bruk/misbruk og slitedeler?
Og i tilfelle hvilke deler kan jeg skifte om jeg synes bilen er for upresis på styringa? tannstang, tannhjul etc. ?

Jeg mener at en sånn sportsbil skal være tight i styring!
Det er jo en "veigrep" bil :)

#263927  av BT-GTI

har bilen vært inne på forstillingskontroll?? bilen skal være i fin form den, skal gå rett fram og stoppe uten vibrasjoner (abs er normalt). er veien av norsk standar så vil bilen følge veien men du skal ikke føle at du hele tiden må korrigere osv.. trenger ikke være store feilen. mr2 begynner å dra på åra og slite deler trengs byttes ut etter hvert men det er jo ikke VAG vi kjører.

#263930  av Larsen

Nei det er ikke spesielt unvanlig kilometer stand. Kalipterene har en tendens til å rustefast, hvis bilen står stille, men ikke noe stort problem. Største problem på disse bilene med na motor er oljeforbruket. Ofte så blir ventiltettningene slitt ned og motoren begynner å bruke olje. Eller så er skraping 2 giret ikke uvanlig.

Det er mye som avgjør om bilen er upresis eller ikke. Hvis du leter etter feil så sjekk indre og ytre styreledd. Hvis du skal oppgradere så gå for senkefjærer og polyforinger.
 #263940  av mr2executive

Dette skal jeg ta med til neste bil jeg skal å se på :)
Jeg vet i hvert fall hvilken jeg ikke skal kjøpe :P
Det var ikke mye kjørekomfort eller kjøreegenskaper på den!

Etter at jeg endelig fikk fjernet GT-4 fra tankene, så er valget mellom stylet, tunet, senket, felget! eller original og lav km.
Men så er det også greit og
få med masse utstyr "i prisen" ved å kjøpe ferdig bil.
Men etter helgas opplevelse vil jeg ha bil som er minst mulig kjørt :P

Hvis noen gidder å se på den røde originale MKII'en fra Buskerud på AutoDB som koster 85.000. Den vil jeg ha!

Noen som har en formening om dette objektet?

#263976  av GhostRider88

ijb skrev:denne da, virker som en velholt bil.

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1638829
Det er jo Mr2Even sin bil det :)

Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe denne bilen. Skal du ha en mr2 som er tatt godt vare på og som ser fin ut samt ser bra ut, så er dette et trygt valg :)

Du kan forøvrig få mer info om bilen ved å se på Mr2Even sin prosjekt tråd: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=21757
 #264002  av mr2executive

Nå har jeg bladd gjennom alle 17 sidene i tråden til even :)
Det ser ut som den har blitt tatt godt vare på ja!
Så nå gjenstår det vanskelige valget... Det er mange MR2'er der ute.
Jeg har en kamerat som importerer mye fra Sveits, men gidder ikke vente på det :p
Fikk lån i dag så nå må jeg bare velge!
Den røde fra Buskerud har jo kun gått 135.000 overall liksom, men den er original med tanke på ekstrautstyr. Even sitt har en del ekstra som kan friste, men siden bilen har gått 215.000 (med tanke på lager, foringer, pakninger og generelle deler) så er jeg litt usikker :)
Fant en perfekt bil som ble solgt i gås, Søndag :(
Der var det senking, 18', sportseksos, hvite blinkers, nyere baklys, og pyntete interiør......
Viktig å slå til når man føler det er rett :-)
 #264007  av GhostRider88

mr2executive skrev:Nå har jeg bladd gjennom alle 17 sidene i tråden til even :)
Det ser ut som den har blitt tatt godt vare på ja!
Så nå gjenstår det vanskelige valget... Det er mange MR2'er der ute.
Jeg har en kamerat som importerer mye fra Sveits, men gidder ikke vente på det :p
Fikk lån i dag så nå må jeg bare velge!
Den røde fra Buskerud har jo kun gått 135.000 overall liksom, men den er original med tanke på ekstrautstyr. Even sitt har en del ekstra som kan friste, men siden bilen har gått 215.000 (med tanke på lager, foringer, pakninger og generelle deler) så er jeg litt usikker :)
Fant en perfekt bil som ble solgt i gås, Søndag :(
Der var det senking, 18', sportseksos, hvite blinkers, nyere baklys, og pyntete interiør......
Viktig å slå til når man føler det er rett :-)
ja enig. Brukte selv lang tid på å finne den mest strøkne mr2'en til salgs når jeg skulle kjøpe bil. Så på i alt 8 stykker før jeg kom frem til den jeg har nå. Falt for den med en gang. Den er og var helt skadefri/problemfri/rustfri, techtylbehandlet, full overhaling av motor, drivverk, foringer, dempere osv hos TG-BIL. Hadde god historikk (gått på saltfrie veier i Sveits siden 1992 og eid et eldere ektepar frem til den ble importert av TG-BIL i 2003. I norge var den eid av en dame som ikke kjørte med den om vinteren og dermed hadde den ikke rullet mer enn litt over 20000km i Norge ;) Den hadde gått 165000km når jeg kjøpte den. Noe som egentlig er ganske lite for en mr2.

Og har heller ikke i ettertid hatt noe problemer eller lignende til nå. Bruker bare bilen på fine dager da og om vinteren så står den i oppvarmet garasje på vinterlagring ;)

SÃ¥ ja. Ta deg tid og luk ut de mr2'ene som er shabby. :)

#264011  av mr2executive

Lider jo av tøff bil syken, så jeg klarer ikke vente så lenge :)
BÃ¥de Even sin og den 135.000 er jo fra Sveits.
Jeg ville egentlig ikke ha en rød en, men disse er i såppass god teknisk stand at jeg tåler å kjøre rundt i en rød bil. Og så er jo Ferrari drømmen da, men det blir noen år til ennå!

"Ryddig bil tatt inn fra Sveits, Servicehefte medfølger.2 eier i Norge.
Hovedservice m/reg.reim bytte,bremse overhaling,og bytte av frontrute,samt EU kontroll. Er utført ved merkeverksted i Juni 2007.
Det med følger et sett 17"alu sommerhhjul,ett sett 15"alu vinterhjul m/pigg og org 15"hjul m/piggfriedekk
Den har sotederuter og ettermontert MOMOratt og girkule.(org medfølger)
BILEN SELGES MEGET GUNSTIG VED HURTIG AVGJØRELSE....."

Høres veldig flott ut :)

#264014  av ijb

personeleg ha eg helder kjøpt en med overhalt motor, en ein med lavere km, oljeforbruk å slitne motorer er et av di største å dyreste problemene med desse bilene. :wink: å vanskelegt å finne ut av før du har brukt bilen en stund. du skal helder ikke stole blint på km stand brukt importerte biler :wink: prøv flere biler å kjenn etter om den er bra....
hvordan den er brukt har også mye å si, mange av mr2 ene er hardt brukt.
Sist redigert av ijb den 24 sep 2007 19:15, redigert 1 gang totalt.

#264015  av lasse

Er veldig mange mr2er som ikke blir fulgt opp med service, og bare blir kjørt til de skrangler, rister og stopper...

Finn en som har vært eid av en som enten har peil eller som har vært flink med servicer, hadde ikke hengt meg opp i km stand, da det kan variere veldig på hva som er gjort og hvordan bilen er kjørt.
Prøv flere forskjellige, og ikke "forelsk" deg i en bil bare fordi den har feite felger og riktig utstyr, sjekk den nøye allikevel.
Som sagt så har de en tendens til å bruke litt olje, og synkringene i kassa er visst en svakhet, ellers er det nydelige biler som kan bli utrolig morsomme å kjøre med de rette modifikasjonene :twisted:

Lykke til :D

#264064  av mr2executive

MR2Even sin ser også veldig bra ut! Med tanke på vedlikehold og utbedring av småfeil :) Jeg som mange andre er jo skeptisk til bytte av motorer og viktige komponenter, men jeg regner med å bli overbevist etter en prøvetur :) Jeg regner med at den er tight og god!

#264125  av inzane2012

skulle jeg kjøpt meg en gti nå hadde valget mitt stått mellom even eller brennaracing her på forumet

begge de to ser ut som strøke biler

#264243  av GhostRider88

inzane2012 skrev:skulle jeg kjøpt meg en gti nå hadde valget mitt stått mellom even eller brennaracing her på forumet

Helt enig. Dette er biler som vi her inne på forumet vet at er tatt godt vare på og som er stelt godt med.

#264255  av inzane2012

GhostRider88 skrev:
inzane2012 skrev:skulle jeg kjøpt meg en gti nå hadde valget mitt stått mellom even eller brennaracing her på forumet

Helt enig. Dette er biler som vi her inne på forumet vet at er tatt godt vare på og som er stelt godt med.
samme med din;) kunne kjøpt den og på flekken vist jeg hadde vert her inne så lenge som jeg har vert nå men uten bil og din var til salgs;) hehe