TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skjønner ikke helt den her.. ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #264774  av FireWalk

Se på bildet. Har laget noen gule piler på en blå slange som går fra hotpipen og inn på vakum systemet igjen.

Bilen var slik når jeg fikk den igjen fra trimming i trondheim, men skjønner ikke helt hvorfor de har sveisa på en nippel på hotpipen og satt slangen der? De snakka noe om at turbo trykket gikk UT igjen der og inn på innsugsiden før turboen? men er ikke det der egentlig inntaket til tomgangsregulatoren som er der orginalt da? eller tar jeg HELT feil her?...

For nå funker ikke dumpventilen slik den skal.. er iallefall en helt annen lyd v den.. høres ut som mye feedback i innsuget fra turboen.

Tenker at om spjeldet lukker seg, og turboen får blåst luft inn i vakum systemet der så vil jo ikke vakumet få dumpventilen til å åpne seg?..

Noen inspill? er jeg helt på bærtur her nå?..

Satt og lurte på om jeg eventuelt bare kan kappe den slangen på midten og blende igjen endene. Dersom det virkelig er til den orginale tomgangsventilen da, har jo ny tomgangsregulator nå med egen vakumslange på andre siden.

Bilde

#264780  av MR2WideBody

Har du satt inn map sensor på nye sprutet?? Hvis ikke så er det jo mulig at de har gjort det for at den ikke skal kvele seg når dumpen blåser, noe alla resirkdump

#264782  av FireWalk

MR2WideBody skrev:Har du satt inn map sensor på nye sprutet?? Hvis ikke så er det jo mulig at de har gjort det for at den ikke skal kvele seg når dumpen blåser, noe alla resirkdump
Er en map sensor der ja. Men har aldri hørt om at noen har gjort det slik for at map sensoren får problemer av noe slag pga at dumpen "dumper" lufta. Den dumper jo ikke noe fra vakum systemet, det er bare vakumet som får den til å åpne seg. så det er jo et lukket system sådan. Ble veldig usikker pga det der..

#264783  av MR2WideBody

Tenkte mere i retning av at du bare kjørte med original afm, IKKE map i hele tatt. :) Uten map så har den jo en tendens til å kvele seg ved atmosfærisk dumping, derfor tenkte jeg i retning av at det var for å lure hjernen.. Men så lenge du kjører med map sensor så har jo ikke det noe å si om du har resirk eller atmosfærisk dump.

Så da hiver jeg inn håndkledet jeg, da veit jeg ikke dessverre. :(
Men har du noen fler bilder av hvor slangene går fra hotpipen?

#264797  av sleeper

hadde hjelpt me hvis vi viste hvor den gikk henn..

#264812  av FireWalk

sleeper skrev:hadde hjelpt me hvis vi viste hvor den gikk henn..
Den går inn på det tykkeste av det røret der. Er to uttak, ene går til dumpen og andre er tykkere og går ned på siden av innsugsmanefolden et sted.. har ikke kikket nøyere etter nøyaktig HVOR den går, men er litt skråsikker på at det orginalt er inntaket til tomgangsregulatoren da den orginalt står på innsuget før turboen.
Vet ikke hvordan det er koblet lenger nede, men uansett, om jeg har rett så vil jo dette føre til at man får positivt trykk fra turboen inn på vakum systemet etter at spjeldet har stengt. Og det kan jo ikke være helt heldig? eller... tviler på det skjer noe "galt" i den forstand, men det skal jo ikke være slik.

MEN, så i igjen, det kan jo være jeg tar HELT feil... :P

Fant ikke noe nyttig i BGBen heller.. så tenkte kanskje det var noen som hadde et kjapt svar på hva den er til og eventuelt hvorfor bjørnstad har valgt å koble den slik.. :-)

Vil gjerne vite hvor den går orginalt og hva slags funksjon den har før jeg begynner å blokere den.

#264813  av cameleon

Jeg tror egentlig du bare må begynne å slappe av litt nå, og ikke legge deg så veldig mye opp i om ting ikke har samme lyd som før osv :P jeg ville ikke begynnt å fikle så veldig mye borti det systemet der nå som bilen faktisk går veldig godt og fungerer som den skal. For bilen og din egen skyld så ville jeg bare nytet den slik den er nå :D Er litt redd for at om dere skal begynne å fikle og tukle borti det systemet der, så ender ting med å gå til helvette igjen :wink:

#264821  av CelicaTurbo

Kunne tenkt meg å se et bilde av betydelig bedre oppløsning enn det der, er vanskelig å se hva den slangen egentlig går inn på. Men, tomgangsregulatoren sitter som en del av spjeldhuset og har ikke noen slange som går til seg så langt jeg vet, det er kun en ventil som åpner og lukker for å slippe luft utenom det lukkede spjeldet.. Helt ærlig ser det ut som at den slangen er koblet røret som er veivhusventilasjonen din, men da er det litt snodig om de har koblet det til trykksiden av turbo om det er tilfellet at det er veivhusventilasjonen.. så.. et bedre bilde kanskje? ;)

edit: ved nærmere ettertanke, det er mulig det er idle-up ventilen til AC du mener, den er vel koblet på en slik måte men jeg kjenner lite til hvordan det der ser ut på MR2..

#264851  av FireWalk

Er det jeg tror den er, men er den i lukket posisjon når man kobler ut orginal ECU og setter på nytt sprut? i så fall vil det vel ikke ha så mye å si om den ikke har noen interaksjon med resten av vakum systemet. Men får ofte en litt sånn "rumle lyd" som jeg inbiller meg kan komme av det der.. og turboen bremses jo litt ned når ikke boven åpner.. Så skulle nesten ha funnet ut hva den der er til.

Går jo an å bare tette den i begge ender og se hva som skjer, og om det ikke bedrer seg eller blir værre så er det jo bare å sette på slange igjen...

skal få lagt ut et bedre bilde!

#264853  av Larsen

Da du nevner bov og spool på turboen så hadde vi jo et ekspriment her for nesten et år tilbake. Kom frem til at en bov ikke hjelper på spoolingen på turboen. Husker ikke hva slags turbo det ble testet på akkurat da.

#264855  av MR2WideBody

FireWalk skrev: Går jo an å bare tette den i begge ender og se hva som skjer, og om det ikke bedrer seg eller blir værre så er det jo bare å sette på slange igjen...

Med din flaks så tror jeg ikke det er så lurt å forske for mye hvertfall :lol:

#264857  av FireWalk

MR2WideBody skrev:
FireWalk skrev: Går jo an å bare tette den i begge ender og se hva som skjer, og om det ikke bedrer seg eller blir værre så er det jo bare å sette på slange igjen...

Med din flaks så tror jeg ikke det er så lurt å forske for mye hvertfall :lol:
Hehe.. Det er nok ikke så mye som kan skje. Kjører map sensor på sprutet så om den slangen der skulle fjernes helt så hadde jeg bare fått en bil som gikk dårligere (0 boost).. Så det er nok ingen big deal dette her. Men kan være greit å vite. :-)

#264862  av FireWalk

Svært vanskelig å få tatt noe bilder der. Er så mye ledninger og vakumslanger over alt.

Men here goes:

Har byttet ut den blå slangen med en gul en siden den blå sprakk. Ser ut som det tykkeste røret går videre inn på en ny slange som går bort til IAC på spjeldhuset. Så er det en forgrening som går ut på noe annet nedover innsugsmanefolden, samt en blå slange som går inn på den ettermonterte MAP sensoren til datasprutet.

Det er DEN jeg er litt bekymret for, for om jeg blender slangen så vil jeg sansynligvis forandre måten tuningen oppfører seg på om jeg forandrer måten luften oppfører seg på her... ?

noen som har noen forslag.. ?
Vedlegg
Ser ut som den ene går til IAC, den andre går videre ned og til noe annet..
Ser ut som den ene går til IAC, den andre går videre ned og til noe annet..
29092007049.jpg (352.87 kiB) Vist 1023 ganger
Byttet ut den blå slangen med en gul en. Her ses det hvor den går inn.
Byttet ut den blå slangen med en gul en. Her ses det hvor den går inn.
29092007048.jpg (341.45 kiB) Vist 1025 ganger
den blå slangen regelrett eksploderte av turbotrykket, så den ble byttet ut med en gul av bedre kvalitet.
den blå slangen regelrett eksploderte av turbotrykket, så den ble byttet ut med en gul av bedre kvalitet.
24092007037.jpg (228.08 kiB) Vist 1021 ganger
Bytta ut den blå slangen med en gul.
Bytta ut den blå slangen med en gul.
24092007038.jpg (469.04 kiB) Vist 1030 ganger

#264875  av sindrejl

ble skikkelig fancy neddi motorrommet med gul slange .. ;) ;)

#264889  av FireWalk

sindrejl skrev:ble skikkelig fancy neddi motorrommet med gul slange .. ;) ;)
Ja det er pga biltilsynet. Den tar liksom all oppmerksomheten bort fra turbo og alt annet som er modda. :wink:

hehe.. Men altså, en slange er en slange :P