Kanskje jeg skulle skrive litt om mitt eget vinterprosjekt, men det er ikke som de andre som skal bytte til kraftige motorer med mange hester, det er for det meste nødvendig arbeid:
- bytte til overhalte kalippere fremme, har disse liggende klar, fikk dem fra Larsst185. Hadde egentlig litt panikk med å bytte dem men av diverse grunner som sykdom har det blitt utsatt, samt at etter at jeg oljet stemplene med låsolje ser det ut til at de fungerer bra foreløpig. Planen er å få disse på førstkommende helg.
- Få ut ac-kompressor og bytte til strammehjul med riller som passer for reimen. Grunnen er at lageret i kompressorclutchen er gåen og lager kjipe ulyder, særlig på varme sommerdager i kø (som McDrive) var det kjipt for da begynte lageret å hyle.. Denne jobben gjorde jeg forrige helg pga at briten som jeg fikk strammehjulet fra ville gjerne ha mitt gamle hjul fort tilbake. Litt kjip jobb men det er herlig å bli kvitt den ekle ulyden i motoren. Dro også ut AC-radiatoren for å få plass til:
- Montere Carlos Sainz intercooler radiator. Gjorde dette også forrige helg, men den må festes litt bedre, samt at trakten som fører kald luft til girkassen må modifiseres for å gjøre bedre plass til vannslangene til IC-radiatoren.
- Montere den vannkjølte Carlos intercooleren og vannpumpen gjenstår, får se når det blir gjort.
- Feste krengestaget mitt bak skikkelig etter at jeg måtte sage over endelinkene som er skrudd til staget for å få ut de gamle demperne (boltene var små og ødelagt av rust). Har nye endelinker liggende, må bare få av dem boltene med en dremel. Satser på å gjøre dette kommende helg.
- Har et komplett sett med poly-foringer til bilen liggende, kanskje jeg skal få dem installert etterhvert?
- Lage en ny svart plate under stereoen som erstatning for den jeg har. I tillegg til turbotrykksmåler og bryter for økt trykk skal det nå også være bryter for vifte til IC-radiator, samt et LCD-display med blått lys og to tempsonder skal monteres, hvor ene tempsonden skal stå ved luftfilteret og den andre skal stå etter intercooleren. Denne enheten har et alarmvarsel om temperaturen overstiger en satt verdi.
- Og utpå nyåret ser det ut til at turboen må byttes. Den uler nå også når motoren er varm, men jeg hører det bare såvidt ved svakt pådrag (motoren overdøver ikke lyden da). For de som vil høre hvordan det høres ut så last ned denne lydfilen. Jeg kjørte noen filtre på filen for å fremheve lyden litt og dempe brummingen i motoren, men man hører turboen fint der ja. I det minste bygger trykket seg kjapt og fint opp så lyden kommer ikke av at bladene kommer borti turbinhuset/kompressorhuset.
vel, det var jo en grei kø av ting som må gjøres eller?
- bytte til overhalte kalippere fremme, har disse liggende klar, fikk dem fra Larsst185. Hadde egentlig litt panikk med å bytte dem men av diverse grunner som sykdom har det blitt utsatt, samt at etter at jeg oljet stemplene med låsolje ser det ut til at de fungerer bra foreløpig. Planen er å få disse på førstkommende helg.
- Få ut ac-kompressor og bytte til strammehjul med riller som passer for reimen. Grunnen er at lageret i kompressorclutchen er gåen og lager kjipe ulyder, særlig på varme sommerdager i kø (som McDrive) var det kjipt for da begynte lageret å hyle.. Denne jobben gjorde jeg forrige helg pga at briten som jeg fikk strammehjulet fra ville gjerne ha mitt gamle hjul fort tilbake. Litt kjip jobb men det er herlig å bli kvitt den ekle ulyden i motoren. Dro også ut AC-radiatoren for å få plass til:
- Montere Carlos Sainz intercooler radiator. Gjorde dette også forrige helg, men den må festes litt bedre, samt at trakten som fører kald luft til girkassen må modifiseres for å gjøre bedre plass til vannslangene til IC-radiatoren.
- Montere den vannkjølte Carlos intercooleren og vannpumpen gjenstår, får se når det blir gjort.
- Feste krengestaget mitt bak skikkelig etter at jeg måtte sage over endelinkene som er skrudd til staget for å få ut de gamle demperne (boltene var små og ødelagt av rust). Har nye endelinker liggende, må bare få av dem boltene med en dremel. Satser på å gjøre dette kommende helg.
- Har et komplett sett med poly-foringer til bilen liggende, kanskje jeg skal få dem installert etterhvert?
- Lage en ny svart plate under stereoen som erstatning for den jeg har. I tillegg til turbotrykksmåler og bryter for økt trykk skal det nå også være bryter for vifte til IC-radiator, samt et LCD-display med blått lys og to tempsonder skal monteres, hvor ene tempsonden skal stå ved luftfilteret og den andre skal stå etter intercooleren. Denne enheten har et alarmvarsel om temperaturen overstiger en satt verdi.
- Og utpå nyåret ser det ut til at turboen må byttes. Den uler nå også når motoren er varm, men jeg hører det bare såvidt ved svakt pådrag (motoren overdøver ikke lyden da). For de som vil høre hvordan det høres ut så last ned denne lydfilen. Jeg kjørte noen filtre på filen for å fremheve lyden litt og dempe brummingen i motoren, men man hører turboen fint der ja. I det minste bygger trykket seg kjapt og fint opp så lyden kommer ikke av at bladene kommer borti turbinhuset/kompressorhuset.
vel, det var jo en grei kø av ting som må gjøres eller?

- Kristian - grunnlegger ts-ogn (tidligere mr2-ogn)
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet