TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vinterprosjekt 4: en kø av vedlikehold og noe oppgradering

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #26482  av CelicaTurbo

Kanskje jeg skulle skrive litt om mitt eget vinterprosjekt, men det er ikke som de andre som skal bytte til kraftige motorer med mange hester, det er for det meste nødvendig arbeid:

- bytte til overhalte kalippere fremme, har disse liggende klar, fikk dem fra Larsst185. Hadde egentlig litt panikk med å bytte dem men av diverse grunner som sykdom har det blitt utsatt, samt at etter at jeg oljet stemplene med låsolje ser det ut til at de fungerer bra foreløpig. Planen er å få disse på førstkommende helg.
- Få ut ac-kompressor og bytte til strammehjul med riller som passer for reimen. Grunnen er at lageret i kompressorclutchen er gåen og lager kjipe ulyder, særlig på varme sommerdager i kø (som McDrive) var det kjipt for da begynte lageret å hyle.. Denne jobben gjorde jeg forrige helg pga at briten som jeg fikk strammehjulet fra ville gjerne ha mitt gamle hjul fort tilbake. Litt kjip jobb men det er herlig å bli kvitt den ekle ulyden i motoren. Dro også ut AC-radiatoren for å få plass til:
- Montere Carlos Sainz intercooler radiator. Gjorde dette også forrige helg, men den må festes litt bedre, samt at trakten som fører kald luft til girkassen må modifiseres for å gjøre bedre plass til vannslangene til IC-radiatoren.
- Montere den vannkjølte Carlos intercooleren og vannpumpen gjenstår, får se når det blir gjort.
- Feste krengestaget mitt bak skikkelig etter at jeg måtte sage over endelinkene som er skrudd til staget for å få ut de gamle demperne (boltene var små og ødelagt av rust). Har nye endelinker liggende, må bare få av dem boltene med en dremel. Satser på å gjøre dette kommende helg.
- Har et komplett sett med poly-foringer til bilen liggende, kanskje jeg skal få dem installert etterhvert?
- Lage en ny svart plate under stereoen som erstatning for den jeg har. I tillegg til turbotrykksmåler og bryter for økt trykk skal det nå også være bryter for vifte til IC-radiator, samt et LCD-display med blått lys og to tempsonder skal monteres, hvor ene tempsonden skal stå ved luftfilteret og den andre skal stå etter intercooleren. Denne enheten har et alarmvarsel om temperaturen overstiger en satt verdi.
- Og utpå nyåret ser det ut til at turboen må byttes. Den uler nå også når motoren er varm, men jeg hører det bare såvidt ved svakt pådrag (motoren overdøver ikke lyden da). For de som vil høre hvordan det høres ut så last ned denne lydfilen. Jeg kjørte noen filtre på filen for å fremheve lyden litt og dempe brummingen i motoren, men man hører turboen fint der ja. I det minste bygger trykket seg kjapt og fint opp så lyden kommer ikke av at bladene kommer borti turbinhuset/kompressorhuset.

vel, det var jo en grei kø av ting som må gjøres eller? :)
 #26483  av Christian

CelicaTurbo skrev:..samt et LCD-display med blått lys og to tempsonder skal monteres, hvor ene tempsonden skal stå ved luftfilteret og den andre skal stå etter intercooleren. Denne enheten har et alarmvarsel om temperaturen overstiger en satt verdi...
Er denne for innfelling i røra? Bilder/mer info? :D

Blir nok bra dette, litt overhaling må til, for å holde go-doningen i orden.
Har man tid er det jo nesten bare kos :)

#26486  av CelicaTurbo

Her er et bilde av LCD-skjermen uten noen strøm på, fremfor displayet ligger ene tempsonden. Det er ikke beregnet på bil det her, men kommer fra en viftestyring for datamaskiner, den kan også vise rpm på vifter men så lenge disse ikke er koblet til viser heller ikke displayet dette.. Tempsonden har en såpass tynn kabel at jeg mener jeg skal klare å klemme den inn uten lekkasjer og sonden kan vise temperaturer innenfor alle interessante områder ihvertfall, det ser også ut til at den fint skal tåle miljøet inni en slik slange..

det jeg ser andre bruker er tempmetere beregnet for å vise utetemp, bare at de stripper plasten bort fra sonden slik at de får omtrent det samme som jeg sitter igjen med her..

største problemet er egentlig at stasen går på 5v, men det er ikke værre enn å koble inn en spenningsregulator til 7kr :)
Vedlegg
LCD display for visning av temp.
LCD display for visning av temp.
DSC00315.JPG (38.25 kiB) Vist 4721 ganger

#26492  av larsst185

hey.

Vet du hvor man kan få tak i den vifte styrings dingsen.Du får ikke kobla den til et rele for å styre ic pumpa da,når tempen etter ic en blir for høy?bare en tanke.hva slags bryter er det du tenker på når du sier "en bryter for høyt trykk"?

#26499  av CelicaTurbo

Displayet jeg har er dette : http://www.komplett.no/k/ki.asp?action= ... rpID=&s=sr

Jeg hadde det på den forrige servermaskinen men fant ut at jeg ikke trengte den mer (har en tilsvarende på min egen PC også) så da dro jeg ut LCD-modulen og det viste seg at den fungerte flott på egenhånd..

Men den kan ikke styre releer eller slikt, da må du nok designe noe eget for jeg har ikke sett noen slik løsning enda. Det er egentlig ikke så vanskelig tror jeg, en slik tempsonde er ikke annet enn en variabel motstand, og da må du ha en slags elektronikk som trigger et rele ved en gitt motstand (=temp). Det eneste formålet med den dingsen jeg har er at den viser temp fra to sonder, og den kan stilles inn til å komme med en lydalarm når en grenseverdi nåes. Jeg tviler på at dette kan kobles om til å trigge et relee pga at logikkretsen på kortet nok genererer lydsignaler direkte til høytaleren, og jeg tviler på at det blir vellykket å kjøre noe slikt gjennom et rele.

Den bryteren jeg har for høyt trykk er en bryter til pneumatisk ventil som svitcher et kildetrykk mellom to forskjellige "utganger", og dette bruker jeg til å velge om jeg kun vil kjøre med wastegate-trykket (0.5 bar) eller om jeg vil kjøre med det trykket som graingerventilen er stillt inn på.
 #26506  av erling

CelicaTurbo skrev: vel, det var jo en grei kø av ting som må gjøres eller? :)
Den er godkjent. :D

Også var det han tosken som skulle sende litt leker til deg, har nå sparka han i ræva så den går med posten i mårra. :oops:

#26511  av Goose

hvis noen trenger 12V relee styring som ikke behøver voldsom strømstyrke så har jeg en sak under testing som kobles til Pcen..

#26521  av MR2turbo

høres ut som en fin mengde arbeid Kristian :D Godt å ha noe å gjøre inne om vintern ;)
Den lyden fra turboen hørtes ikke helt riktig ut... er nok noe som ikke er helt som det skal.. går jo an å måle slakken i den og sjekke om den er for stor (aksiell og radiell).. vet ikke hvor mye i mm, det kan være men det er jo bare å ta en tlf til f.eks Norsk Turboservice i Bærum...

#26525  av erling

MR2turbo skrev: Den lyden fra turboen hørtes ikke helt riktig ut... er nok noe som ikke er helt som det skal..
Hmm. ..manglende bit av et blad på impelleren som forårsaket ubalanse og tok livet av lagrene?

Jaja, T67 neste da vel.. :wink:

#26526  av MR2turbo

ja kan godt være ubalanse.. det vil jo lage lyd...

#26535  av CelicaTurbo

er nok garantert uballanse pga de bladene ja og det har fremskyndet problemet tenker jeg.. får se hvor lenge den varer for akkurat nå er det ikke plass i hverken planer eller budsjett til noe, men når jeg først skal bytte blir det vel enten en ct20b eller en oppgradert ct26 så det er jo en vesentlig fordel med hele jobben egentlig: mer gøy :)

leste gjennom en guide for bytte av turbo på st185 i dag og det høres ikke så ille ut, noen bolter som er vanskelig tilgjengelig, og en del bolter som lett kan rundes og bør dynkes godt med penetrerende olje men ellers ganske rett frem..

#26579  av Christian

Tar du sjansen på å ha sonden løst inne i ic røra dine? Tenk om noe skjer og ledningen ryker :shock:
Tenkte på noe tilsvarende selv tidligere, vurderte myggnetting i metall eller noe slikt...men har ikke gjort noe mer med det...

#26606  av CelicaTurbo

sonden er jo en miniatyrisk tynn ledning på enden av en noe tykkere lednign og ingen stor plastdings eller noe slikt, om jeg stikker tuppen av ledningen litt innafor slangen så tenker jeg det er usannsynlig at noe kommer til å løsne der. Du ser jo sonden på bildet ovenfor, sonden er inni den orange plasten, den svarte gummien kommer ikke til å ligge inni innsuget men kommer til å være klemt under slangen. Jeg har vært mye mer nervøs om jeg hadde myggnetting i metall inni der :shock:

#26790  av Christian

Ok, godt mulig den orange vil fungere greit. Det er jo en grunn til at jeg ikke har satt opp myggnett prosjektet da :wink:
Er egentlig på jakt etter en med en skikkelig "probe", har sett en slik en gang, men greier ikke å finne den igjen :?

#26794  av CelicaTurbo

du vet, for at responsen skal være kjapp bør jo ikke thermistoren være kapslett inn alt for grundig heller da..