TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Gti Vs Turbo angÃ¥ende oljeforbruk?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #266033  av Kristian

Er det et like stort problem og vanlig at turbomotorene bruker olje? Er det noen av dere med turbo som har noen erfaringer her å dele? Hva med girkassa å synkroniseringsringene på den?

#266036  av Larsen

På gti er det vanligvis ventil tettningene som er slitte da den bruker olje. På turboen så er det stort set turboen som bruker olje.

Synkringene er en svakhet på både gti og turbo. Det er spesielt 2 giret som er utsatt. Det gjelder da de første modellen da den litt nyere ble levert med bedre synkringer (94+ modeller). hvis synkringene ikke er veldig slitte så kan dette kureres med en god girolje som redline eller enda bedre syncromesh.

#266039  av Kristian

har hatt en 91modell gti selv , og den brukte både olje og skrapa på 2giret.
Da virker det jo som en bedre investering å se etter en turbo enn en oljedrikkendes gti.
Angående girolje så er det vel bare snakk om å utsette problemet vil jeg tro? Slitte syncringer reparer seg vel ikkje gjør dem det da? Er vel bare at ny olje smører dem bedre og kanskje hjelper på ei stund?

#266041  av Ivar

Kristian skrev:har hatt en 91modell gti selv , og den brukte både olje og skrapa på 2giret.
Da virker det jo som en bedre investering å se etter en turbo enn en oljedrikkendes gti.
Angående girolje så er det vel bare snakk om å utsette problemet vil jeg tro? Slitte syncringer reparer seg vel ikkje gjør dem det da? Er vel bare at ny olje smører dem bedre og kanskje hjelper på ei stund?
God girolje er kun en midlertidig løsning.

#266043  av Larsen

Å finne en mr2 som ikke skraper på girene og er de gamle modellene er nesten umulig. Hvis det er en midlertidig løsning som varer i 5 år så er det penger vel brukt. Min mr2 har sluttet helt å skrape på girene og bortimot så god som er ny.

#266045  av Kristian

Fikk jo vite noe ut av denne tråden da:)
Men når sync ringene blir slitt , er det ikke da det begynner å skrape? Syncringene er laget hvordan? Hva er syncringene laget av?
Er det deformasjon som skaper skrapingen? Ser ikke helt hvordan en olje skal ta bort problemet vist det er stål/metall det er snakk om , selfølgelig kan en olje smøre bedre og gi mindre friksjon og dermed kanskje hjelpe på en stund? Hadde forstått det dersom det var gummitettninger eller noe slikt at oljen da kunne eliminere problemet. Hadde selv mineral olje på girkassa , det gikk vel 1uke før det skrapa å laget ulyder igjen.

#266046  av GhostRider88

min mr2 skraper ikke på noen av girene og jeg kjører med samme girolje som TG-Bil fylte på når den kom til norge i 2003. Min bil bruker heller ikke olje og oljen er lysebrun etter 1år med kjøring. Nå skal jo det sies da at jeg ikke kjører spess mye... det blir med fine solskinnsdager ;)

Har nok veldig mye å si hvilken girolje du bruker som Larsen skriver.

#266148  av Kristian

Ja neste gang forblir den fineværsbil :) Men er vel sikkert ikke noen umulig sak å skifte syncringer dersom man har litt verktøy å en plass å holde til , eller hva sier dere?

#266170  av Ivar

Kristian skrev:Ja neste gang forblir den fineværsbil :) Men er vel sikkert ikke noen umulig sak å skifte syncringer dersom man har litt verktøy å en plass å holde til , eller hva sier dere?
Jeg sier at du bør vite hva du driver med før du splitter en girkasse, i hvert fall hvis du har planer om å få montert alt sammen igjen.

#266177  av aneriks

Larsen skrev:På gti er det vanligvis ventil tettningene som er slitte da den bruker olje. På turboen så er det stort set turboen som bruker olje.

Synkringene er en svakhet på både gti og turbo. Det er spesielt 2 giret som er utsatt. Det gjelder da de første modellen da den litt nyere ble levert med bedre synkringer (94+ modeller). hvis synkringene ikke er veldig slitte så kan dette kureres med en god girolje som redline eller enda bedre syncromesh.
retter litt.. er 92+ som har bedre synkringer

#266191  av Kristian

men er det samme girkassen på turbo og gti da??

#266195  av CelicaTurbo

Kristian skrev:men er det samme girkassen på turbo og gti da??
Nei, men de begge lider av dårlige synkringer intill dette vistnok ble bedret i 92 (93 i USA). Men, det skal være sakt at når jeg først kjøpte min 92-modell i 2000 så hadde den dårlige synkringer på 2. gir men det ble ikke værre i løpet av den tiden jeg hadde den og jeg klarte fint å gire kjapt uten ulyder av noe slag, det var kun når den ble presset at det ble lyd. Siden jeg solgte den så er det to eiere som har hatt bilen intill jeg kjøpte den tilbake i fjor, og nå fungerer giret betydelig bedre enn før men jeg aner ikke hva som har blitt gjort, men den har skrapt på giring til 2. gir ved banekjøring ved et par tilfeller så helt bra er det ikke. Trolig har den bare fått en girolje som egner seg bedre til situasjonen men den har også gått 100.000km lengre nå enn når jeg kjøpte den i 2000 ;)

Om synkringer, de er laget av messing mener jeg, og har som funksjon å skape friksjon mot en annen flate når giret blir ført inn, for å bremse eller akselerer giret opp til korrekt hastighet slik at tannhjulene kan flettes uten skraping. Når synkringen er slitt har glideflatene mindre kontaktområde og de klarer dermed ikke å gjøre jobben sin tilstrekkelig, men skraping av tannhjul som resultat. Måten girolje kan påvirke dette er at enkelte giroljer inneholder tilsetninger som øker friksjonen mellom to flater som glir mot hverandre med trykk. Enkelte bremsediffer baserer seg på det samme prinsippet for å overføre kraft fra et spinnende hjul til det andre hjulet..