Kristian skrev:men er det samme girkassen på turbo og gti da??
Nei, men de begge lider av dårlige synkringer intill dette vistnok ble bedret i 92 (93 i USA). Men, det skal være sakt at når jeg først kjøpte min 92-modell i 2000 så hadde den dårlige synkringer på 2. gir men det ble ikke værre i løpet av den tiden jeg hadde den og jeg klarte fint å gire kjapt uten ulyder av noe slag, det var kun når den ble presset at det ble lyd. Siden jeg solgte den så er det to eiere som har hatt bilen intill jeg kjøpte den tilbake i fjor, og nå fungerer giret betydelig bedre enn før men jeg aner ikke hva som har blitt gjort, men den har skrapt på giring til 2. gir ved banekjøring ved et par tilfeller så helt bra er det ikke. Trolig har den bare fått en girolje som egner seg bedre til situasjonen men den har også gått 100.000km lengre nå enn når jeg kjøpte den i 2000
Om synkringer, de er laget av messing mener jeg, og har som funksjon å skape friksjon mot en annen flate når giret blir ført inn, for å bremse eller akselerer giret opp til korrekt hastighet slik at tannhjulene kan flettes uten skraping. Når synkringen er slitt har glideflatene mindre kontaktområde og de klarer dermed ikke å gjøre jobben sin tilstrekkelig, men skraping av tannhjul som resultat. Måten girolje kan påvirke dette er at enkelte giroljer inneholder tilsetninger som øker friksjonen mellom to flater som glir mot hverandre med trykk. Enkelte bremsediffer baserer seg på det samme prinsippet for å overføre kraft fra et spinnende hjul til det andre hjulet..