TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MK3 diff

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #266387  av Topaz

Har noe slark i diffen. Utgjør ca 10mm som vist på (det ekstremt dårlige) bildet. Såvidt meg bekjent har bilen blitt meget pent kjørt i 202 av 207 tusen km. Er det bare å kjøpe ny innmat med alt av lager, drev og foringer, eller er det som regel enkelte komponenter som blir slitne? Grunnen til at jeg spør før jeg har tatt den opp er at det er min eneste bruksbil, og har ikke særlig tid å vente på deler mens diffen ligger eksplodert i garagen.
Vedlegg
Bilde422.jpg
Bilde422.jpg (41.38 kiB) Vist 794 ganger

#266752  av Topaz

He he, ja ja,....hva skulle jeg vel gjort uten dette forumet gitt?!!

#266763  av tojo

Bare å bytte innmaten,med evnt TRD,kaaz,Tomei eller orginal.
Ofte det billigste i lengden.

#266781  av Qurtis

Hei,

Jeg er ingen ekspert på DIFF. Men tror det er litt slark i alle.

Du har nok en LSD diff på din (du ser det lettest på et klistremerke bak der det står "LSD OIL only".

Jeg byttet nylig Diff på min bil pga stor slark. Det var så mye at det klanger i diffen når du slipper gassen. Verst er det når du rygger med lite gass. Byttet først olje til en tykk olje (85-140) med LSD tilsettning. Syntes den ble litt bedre, men ikke god nok.

Når jeg prøde å spinne hoppet bilen. Prøvde jeg å spinne i en sving gikk det innderste hjulet i spinn bare.

Nå har jeg en annen brukt diff som er mye bedre. Det er lett å legge bilen sidelengs. Så dette er et nytt liv for meg med sperre som funker :twisted:

Men da jeg hadde begge diffene liggende på gulvet ved siden av hverandre kunne jeg kjenne at det var slark i begge når du vrir på der mellomaksel kommer inn og kjenner ut på divstenger bak.

I praksis har jeg litt slark i den jeg har byttet til og, men jeg vil si at det er halvparten så mye som i den gamle.

Jeg har ikke målt slik du har gjort.

PÃ¥ Toyota har de innmaten.

Å kjøpe en ny diff er en utfordring. Varenummet på diff til min bil har gått ut. Jeg fant ett annet på nettet. Vet ikke om utveksling er lik på denne.

Men den skulle de ha 21000 + mva for på Toyota Drammen.

Så om jeg ikke hadde fått tak i den andre ville jeg fått noen som kan det (f.eks Toyparts) til å oppgradere den jeg hadde med TRD innmat.

#266787  av Andreazz

Slakke er det i alle slags gir, og det skal det være også! Hvis girene er tighte når de er kalde f.eks vil de ødelegges når de bli varme..
I dragracing er det også vanlig å "pre-loade" driverket. Med andre ord vil det si at man har rullet framover med litt motorpådrag for å få spennt alle slakkene i drivverk i samme rettning!

Jeg har fått tak i en diff til som jeg tenkte å overhale og bytte LSD på i vinter. Kanskje det kunne vert en mulighet for et lite gruppekjøp..?

#266811  av Topaz

Takk folkens.
Kan bli kostbare greier detta da forstår jeg, får vel tyne diffen en stund da. Skulle hatt coilovers, breddet skjermbuer, oppgradert/byttet motor osv,...blir frustrert og forvirret over hvor jeg skal begynne :? men det er vel slik det er for de fleste tenker jeg.

#267217  av Qurtis

Hei,

Jeg sjekket slakken på min. Var ca 3 mm. Så den er jeg fornøyd med. Men det jeg ikke er fornøyd med er at den bråker. Hører det romler akkuratt som høy dekkstøy (der du hører mønsteret i dekket).

Har prøvd å bytte til forskjellige oljer. Lyden blir lavere og forandrer seg litt med de forskjellige oljene, men den blir ikke borte :roll:

Når jeg er under bilen syntes jeg ikke den bråker så mye, men inni bilen romler den skikkelig. Lurer litt også på om det kan være en foring som er flat så understellet får direkte kontakt med kalosseriet og resonans skapes. Noen som har vært borti noe slikt?

Vel uansett så prøver jeg å få tak i en annen diff. Den skal jeg sende til Toyparts i Bergen for ombygging til TRD DIFF.

Snakket med Toyparts og så snart han fikk inn 5 bestillinger på TRD diff skulle han bestille. Forløpig er vi to.

Toyparts og jeg. Kanskje dere to og skal bestille via Toyparts?

#267223  av Andreazz

Qurtis skrev:Hei,

Jeg sjekket slakken på min. Var ca 3 mm. Så den er jeg fornøyd med. Men det jeg ikke er fornøyd med er at den bråker. Hører det romler akkuratt som høy dekkstøy (der du hører mønsteret i dekket).

Har prøvd å bytte til forskjellige oljer. Lyden blir lavere og forandrer seg litt med de forskjellige oljene, men den blir ikke borte :roll:

Når jeg er under bilen syntes jeg ikke den bråker så mye, men inni bilen romler den skikkelig. Lurer litt også på om det kan være en foring som er flat så understellet får direkte kontakt med kalosseriet og resonans skapes. Noen som har vært borti noe slikt?

Vel uansett så prøver jeg å få tak i en annen diff. Den skal jeg sende til Toyparts i Bergen for ombygging til TRD DIFF.

Snakket med Toyparts og så snart han fikk inn 5 bestillinger på TRD diff skulle han bestille. Forløpig er vi to.

Toyparts og jeg. Kanskje dere to og skal bestille via Toyparts?
Pris på dette da? Følger det med lager osv, eller er det bare selve diffen uten drev?

#267247  av TOYPARTS

vi er 4 nå

#267407  av Topaz

Da har jeg sendt mail med bestilling av TRD diff til Toyparts jeg og.

#267412  av Topaz

"Når jeg er under bilen syntes jeg ikke den bråker så mye, men inni bilen romler den skikkelig"

Faen Qurtis,...hva er det du sier? Henger du under bilen i fart for å sjekke ut ulyder? Også senka og agitt :wink:

#267843  av Qurtis

Da ser det ut til at tanken på at foringer (PUTER (6stk)) mellom understell bak og karosseri var flate ikke var så dum.

Jeg løsnet alle så underslellet ble senket ca 1 cm. Når jeg da prøvde ble det stille inni.

Har nå tatt av alle putene, det er en metallskive med vulket gummi på. Metallskiven har rustet på noen og vokst seg gjennom gummi.

NÃ¥r metallet kommer gjennom gummi blir det kontakt med karosseri og da fikk jeg resonans i hele bilen.

Det blir som om du holder en høytaler løst i luften, ikke så mye lyd da. Men når du putter den i høytalerkassen kommer lyden skikkelig.

Så nå står bilen der med hele stellet nede og venter på nye puter fra toyota....

Bilde

Link til bilde av puter på understell (fra Andreazz prosjekttråd)
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/download.php?id=24350

#267858  av Andreazz

På bildet av bakstillinga mi mangler enda de putene som er der orginalt! Jeg skjærte til "gummi-shim" for å presse i mellom foringene og denne metall skiva med gummi på. De var hele til meg.. Ideen med dette var å få strammet litt opp i slakken som er i de 6 foringene mot karroseriet, minke gangen på de rundt metall hylsa midt i foringen med andre ord.
Det ser også ut til å funke, det ble mye mindre hjulhopp nå når bilen spinner..