TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ct26 -> ct20b

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #267573  av aneriks

hva eksakt må gjøres hva er forskjellene?
ser at olje inn/ut ikke er like, er det bare og flytte over det som er på ct26`en eller?? andre forskjeller?

#267577  av James

lurer på det samme. Og hvor mye effektøkning mer vil man få fra en CT26 til CT20b?

#267588  av Peak

Vannrør og oljerør bruker du de gamle fra CT26. NB, husk nye pakninger!(en på olja og en på vann)

CT26 og CT20B har ikke like mange pinnbolter mot DP, så en/2 må fjernes på CT20B.

Støttebranketten under turboen passer ikke helt, ser noen bare borret hullet større eller freste hullet mere ovalt, jeg for min del måtte sveise på et ekstra lite øre på branketten og borre et hull i den.

Jeg merket mere drag på hele turtallsregistret, fortere trykk på lave turtall og mulig litt fortere spoolup på høyere turtall.

EDIT: ellers trur jeg gasnake sikkert at det ligger noe info på forumet om dette.

#267602  av CelicaTurbo

Generelt har ct20b en keramisk turbin som har lavere vekt og er fysisk mindre enn stålturbinen på ct26, noe som fører til at den både spinner fortere opp og at den tillater bedre flyt av eksosgasser på høyt turtall. En ct20b kan produsere trykk bare ved å ruse motoren mens bilen står stille, det kan definitivt ikke ct26. Når min tidligere celica var utstyrt med en ct26 og jeg kjørte på motorvei 80-sone og kom til en motbakke som krevde litt ekstra pådrag så måtte jeg gi ekstra med gassnoen sekunder for å få turboen til å lade for så å lette pådraget igjen; nålen på trykkmåleren stoppet opp på 0-merket en liten stund rett og slett, det gjorde den ikke etter at ct20b ble montert :) I tillegg ble motoren mer turtallsvillig med den nye turboen og falt ikke så mye på trynet over 5000 o/min som før, og ikke minst klarte den å holde fullt ladetrykk helt ut turtallet. Etter hva jeg har sett andre rapportere så klarer en ct20b fremdeles å levere 1.3 bar trykk på biler med høynet turtallsgrense og kamaksler, og det er en ganske stor forskjell fra ct26 som ikke klarer å holde standardtrykk engang :lol:

men... hvor mye effekt en ct20b gir på en ellers standard bil og lavt turtall vet jeg ikke, men tror gevinsten blir større dess flere pustemodifikasjoner man gjør med motor etc..

#267708  av Larsen

CelicaTurbo skrev:Generelt har ct20b en keramisk turbin som har lavere vekt og er fysisk mindre enn stålturbinen på ct26, noe som fører til at den både spinner fortere opp og at den tillater bedre flyt av eksosgasser på høyt turtall. En ct20b kan produsere trykk bare ved å ruse motoren mens bilen står stille, det kan definitivt ikke ct26. Når min tidligere celica var utstyrt med en ct26 og jeg kjørte på motorvei 80-sone og kom til en motbakke som krevde litt ekstra pådrag så måtte jeg gi ekstra med gassnoen sekunder for å få turboen til å lade for så å lette pådraget igjen; nålen på trykkmåleren stoppet opp på 0-merket en liten stund rett og slett, det gjorde den ikke etter at ct20b ble montert :) I tillegg ble motoren mer turtallsvillig med den nye turboen og falt ikke så mye på trynet over 5000 o/min som før, og ikke minst klarte den å holde fullt ladetrykk helt ut turtallet. Etter hva jeg har sett andre rapportere så klarer en ct20b fremdeles å levere 1.3 bar trykk på biler med høynet turtallsgrense og kamaksler, og det er en ganske stor forskjell fra ct26 som ikke klarer å holde standardtrykk engang :lol:

men... hvor mye effekt en ct20b gir på en ellers standard bil og lavt turtall vet jeg ikke, men tror gevinsten blir større dess flere pustemodifikasjoner man gjør med motor etc..
Ct20b turboen er vel rett igjenom større enn en ct26 turbo. Den har et større kompressorhjul enn ct26 (dvs, mindre turtall men mer luft gjenomstrømning). På eksossiden så er det ingen betydlig forskjell på verken a/r eller størrelse på turbin hjulet, men eksos huset har et en større åpning inn mot turbin hjulet sammenlignet ct26. (kom ikke på den tekniske betegnelsen akkurat nå). Akselen på turboen og eksos hjulet er laget av et keramisk matriale som gjør at den spinner opp fortere, men gjør den også ømfintlig mot forskjeliger typer skader og hard belastning.
Alt det er ting som jeg har observert fra mine turboer som ligger hjemme.

Grunnen til at ct20B turboen skal holde kreftene bedre opp på høyt turtall er vist fordi mottrykket i eksosen er mindre, på grunn av endringen i eksos huset til turboen.

Grunnen

#267755  av CelicaTurbo

Det er godt sannsynlig at kompressoren på ct20b er større, men turbinen på ct20b'en vs ct26'en jeg hadde var ihvertfall fysisk mindre når jeg sammenlignet. Det er ikke snakk om store forskjellen men den er synlig. Selve turbinhuset ser derimot ikke mindre ut..

#267779  av Larsen

CelicaTurbo skrev:Det er godt sannsynlig at kompressoren på ct20b er større, men turbinen på ct20b'en vs ct26'en jeg hadde var ihvertfall fysisk mindre når jeg sammenlignet. Det er ikke snakk om store forskjellen men den er synlig. Selve turbinhuset ser derimot ikke mindre ut..
Oki, jeg målte bare kompressoren og sammenlignet jeg, husker ikke hvordan det var med eksos men jeg husker at d ikke var noen åpenbar forskjell bortsett fra eksoshuset.