TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ny eksos pÃ¥ mr2 gti. Montert og spm ang dreneringskanal s.4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#268406  av GhostRider88

kake skrev:
GhostRider88 skrev: nå passet jo disse pakningene og boltene for Nils som hadde samme anlegg som det jeg skal ha.
Vet ikke hva han hadde, men benytter du chassisnummer og bestiller oem pakninger vil det se omtrendt slik ut, det grå skal forestille pakningen. Den vil strupe eksosen og ikke ha nok kontaktflate i ytterkant. Er ikke noe særlig å skjære til heller da disse er av metall.
jeg har ikke bestilt OEM pakninger. Har bestilt orginale pakninger ifra toyota. Det samme som både Nils og Paalw ;) De passet for dem.

#268407  av GhostRider88

BrennaRacing skrev:Har akkurat byttet cat på min også, å på den som satt der fra før var det ikke no varmeskjold. men den "nye" var det skjold på. Så det tror jeg du greit kan kaste i søpla :D
Stemmer ;) Da monterer jeg det nye anlegget og CAT erstatteren uten dette varmeskjoldet ;)

#268408  av kake

GhostRider88 skrev: jeg har ikke bestilt OEM pakninger. Har bestilt orginale pakninger ifra toyota. Det samme som både Nils og Paalw ;) De passet for dem.
oem = originalt. Ja du får se og gi tilbakemelding da.

#268430  av GhostRider88

kake skrev:
GhostRider88 skrev: jeg har ikke bestilt OEM pakninger. Har bestilt orginale pakninger ifra toyota. Det samme som både Nils og Paalw ;) De passet for dem.
oem = originalt. Ja du får se og gi tilbakemelding da.
jepp det skal jeg gjøre. Regner med å montere anlegget til Lørdagen. Da kommer det evt bilder og et lite referat av monteringsprosessen ;) :)

#268438  av GhostRider88

hvor mange hk kan jeg forvente meg i økning når jeg skifter til Cat erstatter og mongoose anlegget?

#268451  av kake

3sge er oppgitt til 160hk uten cat, så da hele 4 hk, men du mister jo endel flow hvis du skal montere de pakningene du har bestilt da, så jeg er usikker...:o)

#268457  av GhostRider88

kake skrev:3sge er oppgitt til 160hk uten cat, så da hele 4 hk, men du mister jo endel flow hvis du skal montere de pakningene du har bestilt da, så jeg er usikker...:o)
stemmer. Men jeg synes det er rart at du mener at org pakningene ikke vil passe i og med at de har passet både for Nils og Paalw uten problemer. De skiftet både til mongoose anlegg og til CAT erstatteren

#268460  av BrennaRacing

Det virker jo logisk det som Kake sier da. Siden eksosen er større i diameter, så virker det jo riktig at pakingene også er større.

#268463  av kake

De går jo på, har jo hatt de på selv, men de er litt små slik at de struper eksosen litt (litt av poenget borte kanskje), og da jeg kjørte på rudskogen med de så gikk de føyka helt enkelt pga varme, fordi det er for lite kontaktflate rundt. Til daglig bruk skjer ikke det da.

#268671  av paalw

GhostRider88 skrev:Men jeg synes det er rart at du mener at org pakningene ikke vil passe i og med at de har passet både for Nils og Paalw uten problemer. De skiftet både til mongoose anlegg og til CAT erstatteren
Hei.

Bare for å oppklare, du har nok misforstått meg her(har jeg nevnt hvilke pakninger jeg brukte?)

Jeg kjøpte først OEM pakninger før jeg fikk anlegget, men da jeg fikk anlegget fant jeg fort ut at diameteren var litt for liten. Så jeg tok med meg kat erstatteren til Svendsen eksos og fikk meg et par som passet. Med andre ord, du trenger nye. :(

#268673  av GhostRider88

paalw skrev:
GhostRider88 skrev:Men jeg synes det er rart at du mener at org pakningene ikke vil passe i og med at de har passet både for Nils og Paalw uten problemer. De skiftet både til mongoose anlegg og til CAT erstatteren
Hei.

Bare for å oppklare, du har nok misforstått meg her(har jeg nevnt hvilke pakninger jeg brukte?)

Jeg kjøpte først OEM pakninger før jeg fikk anlegget, men da jeg fikk anlegget fant jeg fort ut at diameteren var litt for liten. Så jeg tok med meg kat erstatteren til Svendsen eksos og fikk meg et par som passet. Med andre ord, du trenger nye. :(
hm ja mulig det da, men kommer til å bruke de orginale slik som Dr.Ling har gjort. Om de struper litt så gjør ikke det noe. Til vanlig kjøring har ikke dette noe å si som Kake skriver ;)

#269132  av GhostRider88

Da var omsider mongoosanlegget montert :D Tok en del lengere tid enn jeg hadde trud for de to boltene mellom flexirøret og katalysatoren satt utrolig godt og jeg skrudde de runde :? . Måtte ty til vinkelsliper og slipe ned den nederste bolten. Den øverste bruke jeg en hammer for å slå på leddnøkkelen så denne satt skikkelig. da disse var av så måtte jeg bruke vinkelsliper på dette festet som er sveiset fast mellom anlegget og katalysatoren. Da disse festene var av så tok jeg ¨å skrudde ut festeboltene som holdt anlegget til karoseriet. Dette gikk bra og boltene var like fine. Så skrudde jeg på Caterstatteren med pakkningen lagt på plass til mongoosen før jeg hang det opp i karoserifestene. Skrudde så fast de to boltene som holder flexirøret og caterstatteren sammen etter at jeg la pakningen imellom. Det siste jeg gjorde var å skru til festeboltene til karoseriet.
Benyttet også anledningen til å techtylere alle de stedene som ikke ble tatt under techtyleringsbehandlingen. Samt skiftet olje, filter og festet ts-ogn merkene i sidetutene. ;)

Finishen og lyden på anlegget er bare helt rå :D og jeg merker at bilen nå er sterkere og sparker litt bedre ifra 3500 og opp til rødmerkingen i 2.gir 8) Anbefaler på det varmeste mongoos anlegget til alle som skal ha effektanlegg til mr2 mk2 ;)

Her er noen bilder: Flere bilder kommer i morgen etter en god vask ;)

legger også ut link til en post jeg la ut under "lakkering og karosseri" ang utbedring av dreneringskanal under førerdør:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=25902
Setter stor pris om dere svarer på dette spørsmålet ;)
Vedlegg
ts-ogn merke.JPG
ts-ogn merke.JPG (852.38 kiB) Vist 149 ganger
mongoose 1.JPG
mongoose 1.JPG (161.96 kiB) Vist 151 ganger
mongoose3.JPG
mongoose3.JPG (155.91 kiB) Vist 154 ganger

#269146  av GhostRider88

har igrunn fått svar på mitt spm ang dreneringskanalen av Kristian ;)

han mener, som jeg, at om et lakkverksted skulle ha fikset noe slikt så innebærer det sliping og/eller sveising og det skaper nye rustfeller som er dårlig beskyttet.. det er nok best å bare la det være og ta godt vare på det.
og så lenge det er tørrt trenger jeg nok ikke bekymre meg for rusten.. problemet er nok mer om jeg har bilen stående ute i mye regn slik at døren er konstant fuktig inni.. men da er det snakk om lange perrioder og ikke bare noen uker/mnd

Er jo også såpas vanskelig å se at man må bruke lommelykt og krabbe ned på alle fire og lyse ned i dreneringsrenna. Er heller ikke rustfarge men litt ugjevnheter i renna. Disse er dog harde og gir ikke etter, selv om man trykker og drar hardt med fingeren på de.

Om ikke mange mener at dette er fare for noe så lar jeg det være og passer bare på at det er tørt og rent der.

#269179  av GhostRider88

veldig usikker på om jeg skal gjøre dette og om det er bare dumt, men jeg lurer på om jeg skal legge litt spryflaske techtyl i denne dreneringsrenna.. Er dette lurt eller bare dumt å gjøre? Er det beste å la det være å holde renna åpen, ren og tørr?