TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• GÃ¥en toppakning?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #271768  av KK-ma70

Skulle ut å lufte mk3'n i går ettermiddag. Har stått i garasje i hele 14dager pga været... Startet den opp og alt så fint ut.
Da jeg hadde kjørt ca 100m begynte det å komme vanvittig hvit røyk fra eksosen :shock: Så på vanntempnåla og den hadde ikke beveget seg i det heletatt... Var litt rart :? Kjørt litt videre, røyk fortsatt. Plutselig hoppet vanntempe opp på 3streken på måleren og det sluttet å ryke :? Snodig... jaja tenkte jeg og fortsatte å kjøre. (Er aldri over 3000rpm før motor er varm)
Da vanntempnåla viste at vannet hadde nådd optimal temp tok jeg den opp til 4000rpm. Da gikk nåla nesten helt til tops... DÆVEN... Tok foten av gassen og trillet et stykke, da gikk nåla ned igjen. Nålen fortsatte å gå opp og ned under kjøring.
Dette er vel fordi det er lite kjøleveske på motoren antagelig. Det kom heller ikke varmluft før ei stund etter at nåla gikk i taket...
Åpnet panseret, men dær så eller hørte jeg ikke noe mistenkelig :?

Eneste jeg stusser på er den hvite røyken som kom og forsvant sånn plutselig.?
Er det noen andre måter å sjekke etter lekaseje på toppakning enn å ta av toppen?
Mener det er stålpakning orginalt på 1JZ.

Også hvilken kjøle/frostveske er best/anbefalt å bruke, eller spiller det ikke noen rolle?

Takk for svar :wink:

mvh Karl

#271773  av tojo

Er orginalt MHG på 1JZ.

Du kan ta komptest og leakdown test. evnt måle co i kjølevesken.
Bobler det i radiatoren?
Hvit røyk er dårlig tegn ang BHG.

Men:

Er kjølevannslekasjen stor ville jeg sett etter lekkasjer på radiator,varmeregister,slanger osv

Kan være at det er kondens i anlegget om den har stått lenge ang hvit røyk.men da forsvinner den forholdsvis kjapt.
(OFFTOPIC:biler med kat vil omdanne eksosavgasser til bla h2o, og det kan ligge kondens osv i anlegget.)

#271776  av KK-ma70

Sjekket ikke radiator da det skjedde. Liker ikke å ta av lokket på varm motor :D Alltid nervøs for å få meg ei skylling av varmt vann :D Det skjer som regel ikke, men man vet aldri :wink:
Likte ikke røyken nei :( Kan være kondens som du sier... Får håpe det beste :D Får dra ned til verkstedet å sjekke litt nøyere en dag.

#271783  av tojo

Du vil merke det i ekspansjonstank om det bobler i radiatoren.

#271797  av sindrejl

tojo skrev:Du vil merke det i ekspansjonstank om det bobler i radiatoren.
jepp..vil være heftig med kokelyder under panseret :)

#271805  av TOYPARTS

kan aldri tenke meg at pakningen er gåen, har aldri hørt om det på jz motor ved normalt bruk.
 #271822  av Ã¸xseth

KK-ma70 skrev:Skulle ut å lufte mk3'n i går ettermiddag. Har stått i garasje i hele 14dager pga været... Startet den opp og alt så fint ut.
Da jeg hadde kjørt ca 100m begynte det å komme vanvittig hvit røyk fra eksosen :shock: Så på vanntempnåla og den hadde ikke beveget seg i det heletatt... Var litt rart :? Kjørt litt videre, røyk fortsatt. Plutselig hoppet vanntempe opp på 3streken på måleren og det sluttet å ryke :? Snodig... jaja tenkte jeg og fortsatte å kjøre. (Er aldri over 3000rpm før motor er varm)
Da vanntempnåla viste at vannet hadde nådd optimal temp tok jeg den opp til 4000rpm. Da gikk nåla nesten helt til tops... DÆVEN... Tok foten av gassen og trillet et stykke, da gikk nåla ned igjen. Nålen fortsatte å gå opp og ned under kjøring.
Dette er vel fordi det er lite kjøleveske på motoren antagelig. Det kom heller ikke varmluft før ei stund etter at nåla gikk i taket...
Åpnet panseret, men dær så eller hørte jeg ikke noe mistenkelig :?

Eneste jeg stusser på er den hvite røyken som kom og forsvant sånn plutselig.?
Er det noen andre måter å sjekke etter lekaseje på toppakning enn å ta av toppen?
Mener det er stålpakning orginalt på 1JZ.

Også hvilken kjøle/frostveske er best/anbefalt å bruke, eller spiller det ikke noen rolle?

Takk for svar :wink:

mvh Karl
kan vær termostaten som må byttes eller tempratur måleren på blokka

#271840  av KK-ma70

Hørte ingenting unormalt under panseret, ikkeno fresing eller bobbling.
Sjekket ekspansjons tanken, var veldig lite veske dær :oops:
Sikkert bare en kombo av lite veske + kondens i eksos.
 #288195  av KK-ma70

Da har jeg funnet ut hvorfor det manglet vann på kjølesystem :roll: Gåen vannpumpe... Drypper ganskr bra fra hullet under pumpen :(
Typisk å merke dette samme dag som man skal ta ut bilen ifra dvale :cry:

Spørsmålet er om noen har pumpe til 1jz eller 2jz liggende?
Går det ann å tette hullet midlertidig og bruke bilen moderat til jeg får skiftet pumpe?

Ahhhhhhh...... Vanvittig irriterende :evil:
 #288220  av toyparts/mvp norge

KK-ma70 skrev:Da har jeg funnet ut hvorfor det manglet vann på kjølesystem :roll: Gåen vannpumpe... Drypper ganskr bra fra hullet under pumpen :(
Typisk å merke dette samme dag som man skal ta ut bilen ifra dvale :cry:

Spørsmålet er om noen har pumpe til 1jz eller 2jz liggende?
Går det ann å tette hullet midlertidig og bruke bilen moderat til jeg får skiftet pumpe?

Ahhhhhhh...... Vanvittig irriterende :evil:
har pumpe, ring meg.
 #288247  av KK-ma70

Er pumpen bare festet i front, eller er det noen bolter jeg ikke ser?
Byttet på gammel camryen min, måtte av med reggrem og greier dær. Ser litt bedre ut hær da :D
Har ikke demontet noe på motor ennå pga andre biler på verksted som snart skal flyttes..
Vedlegg
vannpumpe 1jz.gif
vannpumpe 1jz.gif (17.8 kiB) Vist 2223 ganger
 #288261  av toyparts/mvp norge

Synd å si det men samme som camryen gitt, av med registeret for å bytte den.