TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mitt Supra MK3 prosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#273740  av TommR

Må bare si at bilen din er drit pen :) det gjorde utrolig mye med motorrommet bare å bli kvitt alle de vacuumslangene. Noe spess man må gjøre hvis du skal fjerne de?

#273785  av Andreazz

TommR skrev:Må bare si at bilen din er drit pen :) det gjorde utrolig mye med motorrommet bare å bli kvitt alle de vacuumslangene. Noe spess man må gjøre hvis du skal fjerne de?
Det man trenger vacum til på motoren er:
-Bremsekraft forsterker
-Bensintrykksregulator
-Turbotrykk/ boostcontroller
-Evt dumpventil

Så når man har fjernet EGR, cruise controll, org turbotrykk sensor og bensintank luftinga, kan man fjerne ca.2 bæreposer med overflødig skrot :wink:

Ellers så får man bare passe på at man ikke for nå falskluft etter at man har fjernet ting!
Sist redigert av Andreazz den 07 des 2007 17:31, redigert 1 gang totalt.

#273807  av TommR

I see.. Det var veldig effektivt for utseende i motorrommet. :) SÃ¥ mye mer clean ut. :)
 #303159  av Andreazz

Jada, da var det min tur til å ryke en toppakning :wink: Har hatt en misstanke lenge. Den har brukt litt vatten lenge, og i sommer oppe på Hardangervidda gikk den nesten helt tom for vatten :? Det var bare min feil, jeg kjørte litt for mange mil uten å sjekke nivået.. Og nå når jeg skulle ta av toppen fannt jeg ut at cam position sensoren var løs. Så det kan være den har fått litt feiltenning også...
Tok av toppen i går og pakningen var spruket mellom 4sylindre og det er tydlige spor av lekkasje mellom forbrenning og vannkanaler.
Skal levere toppen til måling og eventuelt sliping i morgen.
Da er det bare å lete opp en toppakning og skru motoren sammen igjen :wink:
Vedlegg
DSC00663.JPG
DSC00663.JPG (867.56 kiB) Vist 1637 ganger
DSC00664.JPG
DSC00664.JPG (825 kiB) Vist 1639 ganger
DSC00666.JPG
DSC00666.JPG (716.57 kiB) Vist 1637 ganger
 #303172  av StianMK3

Uff da.Det var jo ikke kult.Men,du har tross alt kjørt en del år problemfritt? ny topp pakning = HKS :)
 #303179  av Andreazz

StianMK3 skrev:Uff da.Det var jo ikke kult.Men,du har tross alt kjørt en del år problemfritt? ny topp pakning = HKS :)
Jepp, har det! Og kan vell bare skylde på meg selv at den har ryke nå :wink:
Har du toppakning eller studs liggende?
 #303188  av StianMK3

Hadde en 2mm som ble solgt for ikke lenge siden :(

Har ikke studs,men har nye bolter
 #303216  av kong karl

jeg har studs liggende til toppen
 #306401  av Andreazz

På tide med en oppdatering her og! Tok ganske mye lengre tid enn forvenntet dette (den har vi ikke hørt før :lol: ).. Joda, levert toppen til sliping, fikk den hjem nyvasket og fin. Skulle bare vaske den litt grundigere i forbrenningsrommene, å jo da, hva fannt jeg der? Jepp, en sprekk mellom et par ventiler på syl nr.3 :evil: Ble drit lei, låste porten på verkstedet og dro hjem..
Ny topp ble funnet og fraktet hjem veldig fort. Denne toppen var veldig bra, nyslipet, nyschimmet osv.. Den kom med kammer, og jeg tenkte bare å ta av en lagerbukk for å se ann tilstanden.. Det så aldeles ikke bra ut! Tok ut begge kammene, og kunne konstatere at denne hadde fått lite olje! Kammene var skikkelig skjærte og så å si alle lagerbukkene og glide flatene i toppen var skrot. jaja, tenkte jeg, får lete etter enda en topp da!
Gikk relativt fort det og, fikk tak i en topp som hadde uvisst tilstand. Denne ble innspisert for sprekker og levert til sliping. Men den var ikke helt bra den heller, nesten alle studdene til eksos manifoilden hadde revne gjenger. Dro på jobb, borrde og gjenget opp og satte i helicoil.
Så var det toppakinga. Kjøpte en HKS bead type pakkning av en borte i USA, grunnen til at jeg valgte den selgeren jeg gjorde, var at han kunne sende med fly, og garantere at jeg hadde den innen 6-10dager.
4oktober ble den sendt fra USA, 8oktober landet den i Oslo.. Så startet frustrasjonen over norsk tollvesen og Post :evil: 20dager brukte de på å finne ut at jeg skulle betale 300kr i moms på denne!! Ble mektig irritert for å si det sånn..
Men, men.. Monterte toppen på tirsdags kveld nå som var, skrudde sammen det siste i går. Men da jeg skulle starte den i går kveld, sprutet det bensin over alt! O-ringene på 2dyser likte ikke å bli demontert for så å bli satt i igjen. Plukket av innsuget og tok ut ringene, dro på Toyota å handlet nye i dag. Regnet med de hadde på lager, siden det garantert er like på mange Toyotaer.
Skrudde på innsug å de i dag, bilen starta med en gang 8) Takk til Qurtis og StianMK3 for hjelp med deler og trikks!
Så nå har jeg fått kjørt en tur, bytta olje, filter og kjølevæske. Har også satt på vinterdekk da jeg skal kjøre bilen fra Sola til Trondheim etter helgen :wink:
Vedlegg
DSC00668.JPG
DSC00668.JPG (669.13 kiB) Vist 1636 ganger
Sprekk i topp nr.1
Sprekk i topp nr.1
DSC00691.JPG (504.48 kiB) Vist 1636 ganger
Skjærte kammer på topp nr.2
Skjærte kammer på topp nr.2
DSC00712.JPG (908 kiB) Vist 1636 ganger
DSC00706.JPG
DSC00706.JPG (856.75 kiB) Vist 1636 ganger
Borret opp og satte i helicoil til eksosboltene på topp nr.3
Borret opp og satte i helicoil til eksosboltene på topp nr.3
DSC00718.JPG (631.73 kiB) Vist 1637 ganger
Sist redigert av Andreazz den 31 okt 2008 00:17, redigert 1 gang totalt.
 #306403  av Andreazz

Flere bilder:
Vedlegg
Topp klar til montering
Topp klar til montering
DSC00723.JPG (724.26 kiB) Vist 1636 ganger
DSC00750.JPG
DSC00750.JPG (774.89 kiB) Vist 1636 ganger
DSC00752.JPG
DSC00752.JPG (544.3 kiB) Vist 1636 ganger
Første testtur unnagjort. Montert lekkre vinterhjul å..
Første testtur unnagjort. Montert lekkre vinterhjul å..
DSC00757.JPG (859.64 kiB) Vist 1636 ganger
 #306404  av Supramk3turbo

Jøss, ja det var litt av et styr...æsj. Blir ikke mye motivert med så mye motgang. Men men, nå holder det sikkert noen år til :D
 #306420  av erling

Andreazz skrev:Borret opp og satte i helicoil til eksosboltene på topp nr.3
Mange fine bildeler som er blitt produsert/modifisert i det rommet :wink:

Godt det er liv i dyret igjen da. Men når får vi se bilder av ny-ny-felgene? Bilde
 #306424  av StianMK3

Jeg likte ikke at du mangla de 2 kambukkene.men jeg skal gå gjennom alt igjen i kveld og gjøre en innsats.det er litt kjekkere å kjøre med de som passer 100%

Godt du fikk den sammen igjen da.Det er jo faktisk litt bra også å blåse en topppakning en gang i blant og.Du blir ihvertfall mer kjent med motoren din hehe :D
 #306426  av Andreazz

erling skrev:
Andreazz skrev:Borret opp og satte i helicoil til eksosboltene på topp nr.3
Mange fine bildeler som er blitt produsert/modifisert i det rommet :wink:

Godt det er liv i dyret igjen da. Men når får vi se bilder av ny-ny-felgene? Bilde
Det tviler jeg ikke på :wink:

får prøve montere en felg å ta noen spy-shots når jeg kommer nordover med spetakkle :D
 #306427  av Andreazz

StianMK3 skrev:Jeg likte ikke at du mangla de 2 kambukkene.men jeg skal gå gjennom alt igjen i kveld og gjøre en innsats.det er litt kjekkere å kjøre med de som passer 100%

Godt du fikk den sammen igjen da.Det er jo faktisk litt bra også å blåse en topppakning en gang i blant og.Du blir ihvertfall mer kjent med motoren din hehe :D

Jaa, hadde vært greit å fått de rette på. Er likksom det som henger igjen av nervøsitet i hodet mitt :? Men som sagt, alt så fint ut når jeg sjekket de etter litt kjøring.

Hehe, det er sannt, lærer mye av å gjøre feil og/eller ødelegge noe :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11