TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ekstern wastegate pÃ¥ st185

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#275674  av James

defred skrev:Kan du ikke motere resirk. dump ventil? Jeg har det på rallybilen og den lager en artig lyd når jeg slipper gassen.
Kan høren den på en liten video snutt vi har bloggen:
http://rally.blogg.no
Hva resirk dump kjører du med i så tilfelle?

#275678  av oleb

Du vil uansett ikke få noe blafrelyd hvis du monterer resirk, da vil det bli ganske stille..

#275688  av Insanity

ST185rally skrev:selve mappet i 2gen blir styrt av maf signalet.
map sensoren på 2 gen er kun til fuel cuten og til boost måleren.

mens 3 gen har 2 map sensorer. den samme som cs og den andre istedenfor maf signal. dermed er d umulig og fjerne maf måleren så lenge du har 2gen hjernen..

jeg la ut anonse på en 3gen mr2 hjerne og fikk en for 1000kr. :lol: :lol:
da kan du sette på 550cc dyser og apexy air fuel controler og du har insprøytning til 340-360hk vis du vil. :)
men den gikk helt greit og feit med 440cc dysene på org turbo. med 3 gen hjernen sel om den egentlig skal ha 540ccdyser.

grunnen er jo at 2gen har ca30-40hk mindre iforhold til ladetykket en 3gen. :o :o
nå er jeg ikke helt med her...... mulig det er min bil som er litt spes. siden det sitter en HKS F-con datasprut på den.
men jeg har en luftmengde måler, før turboen.
det sitter en MAP sensor som går til hjernen, og en til som går til den orginale boost måleren og fuel cut'n.

#275697  av celica_st185

Insanity skrev:og hvis du vil ødelegge turbo og få ekstra turbolag, så erre bare å flekke bort dumpen og ha det gøy. lyden er "kul" men skjærer i hjertet, å høre retarderingen.
Hvem sa at du fikk mer turbolag av å fjerne dump? Er ikke det jeg har erfart hvertfall :roll: Hadde en tråd om det her inne for en stund siden, fant da ut at turboen faktisk ladet bittelitt fortere uten dump...
Sist redigert av celica_st185 den 30 des 2007 00:35, redigert 1 gang totalt.

#275698  av Insanity

celica_st185 skrev:
Insanity skrev:og hvis du vil ødelegge turbo og få ekstra turbolag, så erre bare å flekke bort dumpen og ha det gøy. lyden er "kul" men skjærer i hjertet, å høre retarderingen.
Hvem sa at du fikk mer turbolag av å fjerne dump? Er ikke det jeg har erfart hvertfall :roll: Hadde en trpd om det her inne for en stund siden, fant da ut at turboen faktisk ladet bittelitt fortere uten dump...
hmm.... når du får retardering (tilbakeslag) i turboen. så bremser du turbinen kraftig.

men skjønner hva du mener. har prøvd meg litt frem. og har mindre lag med stram dump.

#275710  av Tomera

Kunne ikke merke noen forskjell med eller ute domp på CSen jeg hadde med tanke på turbo lag. Prøvde flere dumpventiler også. Med og uten resirk funksjon.

#275714  av Insanity

Tomera skrev:Kunne ikke merke noen forskjell med eller ute domp på CSen jeg hadde med tanke på turbo lag. Prøvde flere dumpventiler også. Med og uten resirk funksjon.
hmm.. er vel litt psykisk... vet ikke. vanskelig å si uten konkrete målinger.

#275716  av defred

James skrev:
defred skrev:Kan du ikke motere resirk. dump ventil? Jeg har det på rallybilen og den lager en artig lyd når jeg slipper gassen.
Aner ikke hvilket merke det er, men her er et bilde hvordan jeg har montert det. Det at bilen min lager sånn "blafre" lyd når jeg slipper gassen kan evt. ha noe med at det er respons aktivert på den. Jeg har Motec datasprut.
Vedlegg
DSC00281.JPG
DSC00281.JPG (287.34 kiB) Vist 1127 ganger

#275724  av CelicaGT

defred skrev:
James skrev:
Aner ikke hvilket merke det er, men her er et bilde hvordan jeg har montert det. Det at bilen min lager sånn "blafre" lyd når jeg slipper gassen kan evt. ha noe med at det er respons aktivert på den. Jeg har Motec datasprut.
Visst det er samme dumpen som sitter på denne bilen som det var når denne bilen var i førde, så er det ein Forge ventil på den...

#275870  av ST185rally

JA SKREV FEIL MENTE LUFTMENGDEMÃ…LER. :roll:

#275874  av Larsen

Stemmer som celica_st185 sier: Etter det vi målte med orginal turbo med oljelager så har en dumpventil ingen betydning for spool på turboen og antaglivis ingenting med slitasje. Jeg egner med at det er fordi i alle tilfellene som ble testet så går trykket til 0 langt fortere en noen her har sjans til å gire med manuel giring. Likevel så kan det nok hende at den hjelper litt med å avlaste turboen, men det er antaglivis av liten betydning. Så hvis du vil ha "compressor surge" lyden i bilen din (den typiske lyden som de fleste litt rå turbo biler kjører rundt med) så kan fjerne dumpventilen din.

#275885  av defred

CelicaGT skrev:
defred skrev:
James skrev: Hva resirk dump kjører du med i så tilfelle?
Visst det er samme dumpen som sitter på denne bilen som det var når denne bilen var i førde, så er det ein Forge ventil på den...
Nei det er ikke samme ventil den var åpen.