TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hvordan oppdage sivilpurk?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#27470  av chris

Lady_in_MR2 skrev:Jeg ble tatt av sivilpurk engang. Jeg kjørte forbi en..
Og han la seg etter meg.."hmmm er det purk da??"tenkte jeg
"Nei sikkert ikke" så crusa jeg videre,
tok en litt drøy forbikjøring og låg i ca 110 i 80n...
Så etter en god stund nådde han meg igjen og blinka med lysa sine...
Han hadde jo verken blålys eller noe...
Lata som jeg ikke skjønnte noe og kjørte videre jeg,hehe..
Men måtte nesten stoppe da, når han ikke gidde seg...

Han ramsa opp alle lovbrudda jeg hadde gjort og sa:
Jaja tar jo bare en ting jeg da, du får forelegg for ulovlig forbikjøring!!
Jeg var letta over at ikke lappen rauk så jeg godtok bota på 3000..

Men har skjønt i ettertid at det burde jeg ikke ha gjort!
Han var jo alene i bilen og hadde ingen bevis...
Hehe, hadde en sånn nesten-"ulykke" en gang jeg også.. for noen år siden, kjørte en gammel Honda, og var på vei hjem tidlig om morran, etter å ha jobba natt. Tok igjen ei lita rekke med biler.. var vel en varebil først, og så et par biler som lå bak, og jeg kom som fjerdebil. Bil nummer 2 la ut og kjørte forbi varebilen, dette i 70 sone. Og han dro på ganske bra, jeg dro ut etter, passerte tredjebilen (en plommerød volvo.. hvem tenker vel så langt etter 16 timer på jobb, og kl 6 om morran, på vei hjem. :roll: ), og varebilen.. la merke til at volvoen la seg ut til slutt, og ble liggende bak oss. Vi hadde vel 130 når vi kom inn i 60 sona, alle tre bilene. Han foran meg hadde kanskje et lite snev høyere fart. Plutselig ser jeg det flasher i blått i alle tre speila mine, jeg ser etter, og da ligger volvoen helt oppi rævva på meg, og hele frontruta hans lyser blått. Jeg får jo hakaslepp så haka slår i gulvet omtrent, og banner høyt da volvoen kommer opp på sida av meg. Der ble han liggende litt, jeg titter til sida, og ser to politigubber, hvorav han som satt på kava med armene, og ga tydelig ønske om at jeg skulle slå av farta :P Så, et par sekunder etterpå, så ga han full gass, og blåste avgårde, og ble borte rundt et par svinger, og jeg tenkte.. "hva faen??".. en drøy kilometer lenger fremme stod den første bilen, og politibilen, i ei busslomme. GJETT om jeg pusta letta ut etterpå da!! Passerte rolig, med puls på 200, minst!, og ga full gass igjen etterpå. tenkte "han skal faen meg ikke komme etter og ta meg etterpå altså!". Så ikke noe mer til volvoen. Har blitt ganske var på sivile politibiler etter det der :D

#27500  av Lady_in_MR2

Hehe, dæven du hadde flaks!! :D
Jeg har også blitt kjempe skeptisk hver gang noen legger seg etter meg...
Men lurt å se etter hva som ikke kan være sivilpurk ja,
skimter du en skikkelig råne bil i bakspeile er det bare å gi på...
Men om det er en middelaldrene mann i en streit bil som plutselig leker
fartsfantom, ja da sakker jeg nedpå iallefall...

Skikkelig kjipt å bli stoppa av sivilt asså...Det burde egentlig ikke vært lov :D

Celicaturbo: Nei, du greier ikke å tenke på slikt når du står der halveis skjelvende og halveis rasende...Da blir det bare:
Beholder jeg lappen??slipper fengsel??fiiint, skriver under jeg...

#27501  av jumbo

Hehe, jeg har fått rimelig velutviklede antenner jeg og etter et par episoder... Mulig jeg er syk og trenger hjelp, men jeg må bare innrømme at det gir meg en skikkelig god følelse hver gang jeg sklir klar når jeg strengt tatt ikke skulle...

Spesialt digg er det å stoppe og sette opp skilt "LASER" langs veien, en sving før der de står og måler... :D Ja, jeg har faktisk gjort det et par ganger her i Kongsberg... Er garantert ulovlig, og garantert en deilig følelse å vite hvor mange medtrafikkanter som sparer tusenlapper.

Jeg blir rimelig happy når andre tipser meg om kontroller, så jeg gjør gladelig en liten innsats i gjengjeld.

Jeg synes bestandig det er sørgelig når folk vedtar forelegg når de kunne gått klar. Mange som har holdningen at om man har brutt reglene er det jo bare rett og rimelig å ta straffen, men det fordrer at man er enig i, og respekterer reglene i utgangspunktet.

#27518  av chris

Lady_in_MR2 skrev: Men lurt å se etter hva som ikke kan være sivilpurk ja,
skimter du en skikkelig råne bil i bakspeile er det bare å gi på...
Ja, hadde steikflaks den gangen. Men jeg er litt var på såkalte "rånebiler" også jeg.. hvis de ikke har ruta full av wonderbaum da.. og så kan man jo se på sittestillinga til sjåføren :D Her i Trondheim har de alt i fra Volvo 240 til Impreza WRX som sivilbiler, så.. ganske skummelt :?

#27535  av MR2turbo

Chris, jan og Marie: Ikke vær for sikker på at dere kan se sivilbilene selv om dere har sett et par.. ;)

Jeg mente at jeg var kjempe oppmerksom på biler som la seg på hjul og det å spotte de om de var på veien.. stort sett så går det fint.. Men det var ikke så lett å se den Volvo V70'n som lå laaaaangt bak meg.. og plutselig var han på bakfangeren min og var så sinna at det lyste blått av han.. :wink: så jo filmen hans og den var det skikkelig god kvalitet på.. så jeg kunne ikke akkurat lure meg unna noe.. selv om jeg prøvde sikkert 10 ganger å be han om å justere feilmarginene sånn at jeg kunne beholde lappen..

Men etter det har jeg jo vært nærmere det som kan kalles paranoid overfor "skumle" biler.. De jeg ser på som trygge er de du ser er fulle av småunger og Ikea posene tyter ut overalt, Russebiler, veteranbiler, gamle ladaer osv..

Har hørt om "oppråna" sivilbiler, så det er ikke helt trygt selv om det tilsynelatende ser ut som en råner som vil yppe ;)

huff.. skummelt med sånne sivile..

#27540  av mralp

Urk, jeg ser nesten mer i speilet enn på veien :P

Mista lappen bare 4 mnder etter jeg hadde kjørt opp:

På vei hjem kom jeg bak en sløving som samlet biler bak seg. Som vanlig hadde ingen fornuft til å kjøre forbi, så jeg lå som nr 4 i "køa". Omsider ble det et ekstra felt og jeg gasset lett forbi.

Selvsagt var kølager`n sivilpurk, men det oppdaget ikke jeg før endel senere...;
Brått så jeg en bil med blålys like bak meg. Ensa meg ikke et sekund at det var meg han var etter, så jeg bremsa og dytta meg over i høyre felt for å slippe han forbi. Så ble det masse vinking og peking, jeg tok tegninga så jeg svingte av på avkjøringa som kom. Mr.purk var ikke like kjapp, så han trodde jeg prøvde å stikke av...
Etter en stund fikk han også rota seg inn på avkjøringa. Jeg hadde da parkert bilen, skrud av teninga og stod ute og venta på han. Første han sier er "Prøver du å stikke av!!!??!!!". Hva skal man si til slikt da, uten å være spydig? Jeg blir litt paff og svarere bare "øhhh... nei?" og nikker mot bilen min som står parkert. mr.purk har rundt 200 i puls og kjefter, så jeg fatter at dette blir trøbbel. Jeg påpeker at det ikke er så rart at folk drar forbi når man ligger 10 under i ruchtrafikk. Det var virkelig smart sagt av meg, mannen tar helt av, for han kan nemelig kjøre så seint han vil når han "speider etter noen". mr.purk tar lappen for 6 mnder, krever ny oppkjøring + anmeldelse.

Han hadde ingen måling, så jeg samtykket ikke (ikke at jeg ville ha samtykket om han hadde måling eller da for den del, jeg samtykker aldri). Måtte i avhør 2 ganger og greier, jævla mass. Endte opp med 5 mnder og 20 dager uten lapp og 3k i bot.

mralp

#27550  av funkes

chris skrev:Her i Trondheim har de alt i fra Volvo 240 til Impreza WRX som sivilbiler, så.. ganske skummelt :?
Men er vel bare impreza og V70 med måleutstyr?
Husk, masse sivilbiler som er bilene til narkopurk etc, som driter i om du kjører litt over eller krysser en sperrelinje :)

#27615  av jumbo

MR2turbo skrev:Chris, jan og Marie: Ikke vær for sikker på at dere kan se sivilbilene selv om dere har sett et par.. ;)
Uhm, har jeg noen gang sagt noe som ga inntrykk av at jeg trodde det? :roll: Var i såfall ikke meningen. Jeg kjenner til de fleste sivilbilene som går i mitt nærområde, men de rulleres mellom de ulike distriknene i ny og ne, så man skal følge bra med for å holde seg oppdatert på den fronten. Uansett kan man aldri være sikker, men bare være så var (les: paranoid) som mulig.

Et tips i så måte jeg konsekvent bruker, og som ikke skader: Dersom jeg har kjørt forbi en bil som typisk ligger i fartsgrensa eller gjerne litt over, og jeg ønsker å dra fra en tanke uten å risikere for mye, kjører jeg skikkelig ujevnt inntil jeg har "ristet ham av". Dvs gi på skikkelig hver gang du runder en sving og han ikke har deg i syne, og brems ned kraftig til nogenlunde lovlig fart rett før han dukker opp rundt svingen. Gjenta inntil han er vekk. På den måten sliter de hvertfall grundig med å ta deg ved vanlig filming. De kan selvsagt fremdeles ta deg på gjennomsnitt, den risken kan du vel strengt tatt aldri eliminere. Du kan imidlertid unngå at de måler toppfarten din.

Jeg klarte jo å bli tatt i en laser kontroll jeg oppdaget, men halvveis ignorerte. Jeg blir ikke tatt i en tilsvarende situasjon igjen. DET er jeg sikker på. Jeg reagerer ikke lenger halvveis dersom jeg ser noe jeg velger å mistenke, men tar konsekvensen fullt ut, slik at observasjonen faktisk har noen nytte. Dette er selvsagt ikke vanntett, man feiler jo iblant. Men det skader jo ikke å være oppmerksom nok til å slippe unna så mye man overhodet kan...

#27672  av chris

funkes skrev:
chris skrev:Her i Trondheim har de alt i fra Volvo 240 til Impreza WRX som sivilbiler, så.. ganske skummelt :?
Husk, masse sivilbiler som er bilene til narkopurk etc, som driter i om du kjører litt over eller krysser en sperrelinje :)
De har flere biler med måleutstyr ja. Vet narkopurk og sånn har egne sivilbiler, men har sett f.eks. den hvite 240'en stoppe folk, jeg ble stoppa av en Toyota Hi-Ace en gang, sivil sådan, jeg har sett en sivil Voyager med masse blålys innabords, jeg har sett Volvo 340 ellerno sånt.. gammelt ræl. Så også en mercedes stasjonsvogn som stoppa en i Okstadbakkene. Så har de Peugeoten, og V70 og Impreza. De driver å bytter litt, men de tre sistnevnte er de "faste" bilene i hvert fall. Mondeoen blir vel bare brukt til andre formål, right?

#27690  av sindrejl

om noen legger seg etter meg bruker jeg å slippe dem forbi.. kjører dem forbi så gir jeg på og henger etter, så kan dem få lasern i trynet istedetfor meg :D

#27696  av funkes

chris skrev:
funkes skrev:
De har flere biler med måleutstyr ja. Vet narkopurk og sånn har egne sivilbiler, men har sett f.eks. den hvite 240'en stoppe folk, jeg ble stoppa av en Toyota Hi-Ace en gang, sivil sådan, jeg har sett en sivil Voyager med masse blålys innabords, jeg har sett Volvo 340 ellerno sånt.. gammelt ræl. Så også en mercedes stasjonsvogn som stoppa en i Okstadbakkene. Så har de Peugeoten, og V70 og Impreza. De driver å bytter litt, men de tre sistnevnte er de "faste" bilene i hvert fall. Mondeoen blir vel bare brukt til andre formål, right?
Jo...de har blålys etc ja...men ikke kamera og utstyr som måler hastighet.
Det har iallfall ikke den pugen...isåfall hadde en kompis av meg spikret paller nå, i stedet for å slippe unna med kun tre uker uten lappen :)

#27698  av funkes

sindrejl skrev:om noen legger seg etter meg bruker jeg å slippe dem forbi.. kjører dem forbi så gir jeg på og henger etter, så kan dem få lasern i trynet istedetfor meg :D
De skyter deg faktisk som oftest i ræva her i Trondheim :)

#27719  av chris

funkes skrev:
sindrejl skrev:om noen legger seg etter meg bruker jeg å slippe dem forbi.. kjører dem forbi så gir jeg på og henger etter, så kan dem få lasern i trynet istedetfor meg :D
De skyter deg faktisk som oftest i ræva her i Trondheim :)
Ganske feigt det der.. skyte folk bakfra..

#27735  av jumbo

Slik de tok meg og... laser opp baken :/

;)

#28148  av Remi

jumbo skrev:Slik de tok meg og... laser opp baken :/
Har hørt at purken ikke kan ta deg med laser i oppover bakke, og de kan ikke stå rett etter en sving heller.. det sies jo at du skal kunne se dem, dem har altså ikke lov til og hjemme seg i busker osv.. men her i tromsø så er det så sjelden laser kontroll at det e ikke noe problem da.. men purken e jævlig snodig her oppe..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7