TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• FMIC pÃ¥ st205

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #276655  av ivers

lurer på om det er noen som har montert fmic på sin st205 her innpå, og om de eventuellt måtte fjerne tåkelysene?

#276660  av Stiffy

vet ikke om dette kanskje kan hjelpe deg litt.
Vedlegg
1748203-bilde1-celicagt-four010.jpg
1748203-bilde1-celicagt-four010.jpg (29.08 kiB) Vist 1027 ganger

#276711  av ivers

var ikke helt sånn jeg tenkte, vil helst ikke fjerne noe fra fangeren. Men takk allikevel. Pluss at jeg trenger en større når jeg først må bytte. Men kom over dette på nettet, hvor eieren skriver at bilen hans har en stor front montert IC.
http://www.bilforumet.no/celica/99472-b ... st205.html

#276724  av Tomera

ivers skrev:var ikke helt sånn jeg tenkte, vil helst ikke fjerne noe fra fangeren. Men takk allikevel. Pluss at jeg trenger en større når jeg først må bytte. Men kom over dette på nettet, hvor eieren skriver at bilen hans har en stor front montert IC.
Sindrejl er på forumet hær.

#276763  av cryptor

#276803  av sindrejl

ivers skrev:var ikke helt sånn jeg tenkte, vil helst ikke fjerne noe fra fangeren. Men takk allikevel. Pluss at jeg trenger en større når jeg først må bytte. Men kom over dette på nettet, hvor eieren skriver at bilen hans har en stor front montert IC.
Var seriøst stor den icen gamle bilen min hadde ja. Men var så godt skjult bak fronten at jeg ikke har noen gode bilder av det.

#276810  av Amund

Er det egentlig nokon fordeler med fmic på st205? Den orginale w2a ic'en skal jo vere rimelig effektiv. Kenneth kjører med ein sånn på sin CS, og har vel omtrent nada problemer med heatsoak.. Tenker då på effekter opp til 350hk +-

#276836  av ivers

sindrejl skrev: Var seriøst stor den icen gamle bilen min hadde ja. Men var så godt skjult bak fronten at jeg ikke har noen gode bilder av det.
Hvordan var rørene lagt opp? siden du ikke måtte fjerne grøftelysene? ser at alle andre som monterer FMIC må fjerne dem pga rørene.

#276837  av ivers

Amund skrev:Er det egentlig nokon fordeler med fmic på st205? Den orginale w2a ic'en skal jo vere rimelig effektiv. Kenneth kjører med ein sånn på sin CS, og har vel omtrent nada problemer med heatsoak.. Tenker då på effekter opp til 350hk +-
De sier at den originale IC`n skal holde opp til ca 400 hk. Men jeg synes ikke den kjøler nok, tempen på innsugslufta er for høy mener jeg, i forhold til å yte maks effekt. Jeg skal prøve å isolere den og lage et varmeskjold mot eksosmanifolden, eventuelt montere en større radiator. Men tror fortsatt at det vil kjøle bedre med en luftavkjølt. Fordelen med den vannavkjølte er at rørene mellom innsug og IC og turbo og IC blir veldig korte, slik at det blir mindre turbolag.

#276839  av Tomera

ivers skrev:
Amund skrev:Er det egentlig nokon fordeler med fmic på st205? Den orginale w2a ic'en skal jo vere rimelig effektiv. Kenneth kjører med ein sånn på sin CS, og har vel omtrent nada problemer med heatsoak.. Tenker då på effekter opp til 350hk +-
De sier at den originale IC`n skal holde opp til ca 400 hk. Men jeg synes ikke den kjøler nok, tempen på innsugslufta er for høy mener jeg, i forhold til å yte maks effekt. Jeg skal prøve å isolere den og lage et varmeskjold mot eksosmanifolden, eventuelt montere en større radiator. Men tror fortsatt at det vil kjøle bedre med en luftavkjølt. Fordelen med den vannavkjølte er at rørene mellom innsug og IC og turbo og IC blir veldig korte, slik at det blir mindre turbolag.
Hva ligger innsugstempen din på ved normal kjøring? Min ligger rundt 30 grader.

#276841  av cryptor

det svenske firmaet fastmec mener at hvis du blander i redline sin waterwetter og isolerer undersiden av kjøleren så skal den orginale intercooleren på st205 fungere opp til ca 560hk på landevei, mens den kun fungerer til rett under 450 på bane.

#276843  av ivers

tempen varierer veldig etter forholdene, men ligger vel rundt 40 grader tror jeg.
Jeg har faktisk kjøpt redline sin waterwetter, men jeg har ikke blandet den i enda. Skal prøve å isolere, blande i waterwetter, lage varmeskjold til manifolden for å se om det blir mye bedre. Jeg måtte fjerne det originale skjoldet når jeg skiftet turbo, regner med at det tar unna en del varme fra eksosen. Noen som vet hvor det er mulig å få kjøpt den isoleringsteipen de fleste bruker til å isolere IC`n med? Er ca 10-30 mm tykk med noe aluminiumsfoile liggende utenpå.

#276904  av sindrejl

ivers skrev:
sindrejl skrev: Var seriøst stor den icen gamle bilen min hadde ja. Men var så godt skjult bak fronten at jeg ikke har noen gode bilder av det.
Hvordan var rørene lagt opp? siden du ikke måtte fjerne grøftelysene? ser at alle andre som monterer FMIC må fjerne dem pga rørene.
rørene gikk inn på baksiden såvidt jeg husker, grøftelysene er nok skubbet noen cm til hver side og langlysene måtte dyttes noen cm til siden og monteres på nytt :)

Angående om det er noe vits å bytte siden org tmic er ganske bra; Ja jeg synes det er lurt. Under kjøring så kjøler fmic bedre, minuset kommer når man stopper bilen. Jeg hadde veldig gode kjøretemperaturer på en meget varm dag på ACR feks, kunne kjøre time etter time mens flere andre med tmic tok pauser pga varm ic. Ellers så er det en kraftig fordel siden man kommer til motoren mye lettere ;) ;) Er slit å bytte plugger o.l med tmiccen montert.. hehe

#276991  av CelicaST205

skal du ha ein stor FMIC (600X300X76Mm )må du fjerne tåkelysene. det måtte eg iallefall på min st205. den orginale ic'n funger veldig bra men viss du har tenkt å trimme bilen din meir enn 350hk ville eg ha byttet den ut. den orginale funker greit nok til gatebruk men ikkje banekjøring på ein varm sommerdag. har ikkje merka noke turbolag.

#277013  av ivers

CelicaST205 skrev:skal du ha ein stor FMIC (600X300X76Mm )må du fjerne tåkelysene. det måtte eg iallefall på min st205. den orginale ic'n funger veldig bra men viss du har tenkt å trimme bilen din meir enn 350hk ville eg ha byttet den ut. den orginale funker greit nok til gatebruk men ikkje banekjøring på ein varm sommerdag. har ikkje merka noke turbolag.
Har du bilde av fronten på bilen din?